De ce nu sunt vanzator de masini?

Dupa 11 ani in care am trait in exclusivitate din apropierea de automobile, ca jurnalist auto, pot sa raspund, in fine, intrebarii care mi s-a pus de prea multe ori de catre diversi cunoscuti sau necunoscuti: “de ce nu vinzi automobile? La cate stii despre masini ai fi un excelent vanzator…”. Chiar, oare de ce nu vand automobile?

Sa raspund. Nu sunt bun pentru vanzari automobile. Am prea multe defecte care ma fac inapt pentru acest gen de activitate. Unul dintre ele este chiar faptul ca ma pricep. Stiu ca nu sunt modest, dar asta e…

Da, eu cunosc ce inseamna ET la o janta, stiu ce greutate are motorul masinii pe care as intentiona sa o vand, stiu distanta dintre prezoane fara sa intreb la service, am idee daca siglele sunt lipite sau sunt cu gauri in caroserie, fac diferenta intre EPS si ESP, pot explica instant ce face ABS sau BAS, asadar nu sunt tocmai potrivit ca sa vand masini. In fond, cine are nevoie de informatiile astea, dai banul si iei masina, nu?

Pe cine intereseaza cat costa un set de placute de frana sau care e firma de tuning a marcii, ori ce diametru maxim al rotii iti intra pe caroseria respectiva? La fel de neinteresante sunt si alte lucruri de bun simt pe care un vanzator ar trebui sa le cunoasca pe de rost… Grosimea tablei, daca e zincata sau nu, daca e din India sau de la Galati, oare chiar asa de complicat o fi sa stim chestiile astea?

Sa merg mai departe. Daca imi intra un client in showroom si vrea sa vada o masina, ies si ii arat mai multe, nu il trimit sa se uite “prin curte”. Ii explic si punctele slabe ale masinii, in raport cu concurenta, evidentiind si pe cele forte, pentru ca asa este corect.

Stiu clar care este situatia termenelor de livrare si o expun in mod adecvat, pentru ca o masina care intarzie este un mod periculos de a enerva clientul. Mai bine stie ca livrarea dureaza 3 luni decat sa il mint ca vine automobilul in 2 luni si o luna el incinge telefonul sa intrebe de masina.

Stiu care sunt defectele curente si modul de abordare in service al reviziilor si reparatiilor, stiu preturile exacte ale pieselor de schimb si durata de livrare si aceste detalii le expun cumparatorului potential, pentru o informare corecta. Adevarul e cea mai buna minciuna, se spune, si chiar asa e…

Asadar, cum as putea sa fiu vanzator de masini? Nici un dealer intreg la minte nu m-ar angaja, desi poate ca mi-as dori sa am conditiile occidentale de munca, salariu si masina noua sub fund (!), pentru ca nu sunt capabil sa fiu o molusca imbecila ascunsa in spatele unui birou climatizat, care vinde masini precum branza topita la supermarket…

Nota: Prezint scuzele mele anticipat celor 10 romani care stiu sa vanda masini in aceasta tara (se stiu ei). Ceilalti va rog nu va deranjati sa va ridicati de pe scaun cand vreau sa cumpar o masina, oricare ar fi marca. In orice moment va pot pune 3 intrebari simple la care nu veti avea raspuns si ma veti dezamagi total. Fiti fericiti oricum, nu va vreau jobul caldut deocamdata!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.