Luminile de ceata, le aprindem sau nu?

Nu cred ca sunt singurul deranjat de faptul ca exista inca oameni care habar n-au sa foloseasca luminile de ceata. Acestea exista cu un scop pe masini, nu ca sa ne orbeasca pe noi in miezul zilei sau in noptile senine. Cel mai rau in situatia data este ignoranta unora care, nu numai ca nu stiu sa respecte codul rutier, dar nu au macar bunul simt sa citeasca manualul masinii pe care o conduc.

Nu este mare lucru sa cunoastem instrumentele de bord si functiile acestora, pentru a ne putea comporta corect si civilizat in trafic. Si cu totii cred ca ne-am enervat de multe ori vazand cum partenerii din trafic ne sfideaza practic, tinand aprinse luminile de ceata cand nu e cazul.

Fie ca farurile de ceata sunt aprinse ziua, fiindca e “cool”, ori stopul (stopurile) de ceata ne incomodeaza pe inserat, orbindu-ne practic, din nestiinta celui de la volanul masinii din fata noastra, in ambele cazuri e vorba ori de conduita ori de nestiinta.

Daca nerespectarea prevederilor codului rutier se pedepseste, existand prevazute sanctiuni in acest sens – in unele tari mergand pana la inchisoare, in cazul recidivei – modul de utilizare corect al luminilor de ceata este relativ simplu de invatat. Regulile de baza sunt elementare.

Cititi indicatiile din manual Identificati pe automobil butoanele de pornire/oprire ale farurilor/stopurilor de ceata si probati modul de functionare. Uzual, pe automobil exista doua faruri de ceata in zona inferioara a parasocului fata si un (mai rar doua) stop de ceata amplasat in blocul optic spate sau in zona inferioara a parasocului spate.

Daca la inceputuri, automobilele veneau echipate cu 2 stopuri de ceata, recent s-a interzis acest lucru, din cauza puterii mari a becurilor, care orbeau pe cei aflati in spate. Autovehiculele noi dispun de un singur stop de ceata situat in partea stanga, pentru autovehiculele cu volanul pe stanga sau pe partea dreapta in tarile in care circulatia se face pe stanga.

Cunoasteti modul de aprindere si stingere al luminilor de ceata
Tocmai pentru a preveni utilizarea abuziva, farurile si stopurile de ceata se aprind doar in anumite conditii. Astfel, butoanele de actionare nu au efect daca faza scurta a farurilor nu este aprinsa si intotdeauna au un bec martor amplasat in bord.

In cazul farurilor de ceata indicatorul este asemanator cu cel al farurilor, intotdeauna de culoare verde, cu fascicolul intrerupt de o linie verticala curbata (a se vedea foto). Functionarea stopului de ceata este semnalizata de un indicator asemanator, de culoare portocalie. Indicatorul este prezent in ambele cazuri si pe butoanele de actionare.

Uzual se intalnesc doua tipuri de actionare a luminilor de ceata: buton separat in bord pentru fiecare functie (de obicei in stanga bordului – exista si exceptii, cum e cazul noului Fiat Bravo, unde butoanele sunt situate in dreapta bordului) sau un inel rotativ plasat pe maneta de aprindere a farurilor.

Cunoasteti legislatia tarii in care circulati
Nu toate tarile permit utilizarea luminilor de ceata sau exista restrictii de care trebuie sa tineti seama. De retinut este faptul ca, de obicei folosirea luminilor de ceata este permisa doar in conditii meteo nefavorabile – mai exact ceata, ninsoare sau ploaie abundenta – care restrang drastic vizibilitatea. Amenzile sunt usturatoare in majoritatea cazurilor in care nu respectati normele fiecarei tari.

10 Responses

  1. My says:

    Farurile de ceata difuzeaza lumina in lateral si in jos. Nu orbesc comparativ cu faza scurta la un far dereglat sau reglat intentionat mai sus. Sunt de parere ca un far de faza scurta construit pentru bec halogen in care se instaleaza becuri tip LED sunt chiar o problema pentru ca orbesc total. Ma mira faptul ca nimeni nu se leaga de asta ci doar de farurile de ceata care chiar nu orbesc si aunt benefice noaptea pentru ca observi mai bine un bicilist fara semnalizare sau un animal care alearga sa- ti taie calea…

    • turatiimaster says:

      Farurile de ceata sunt insa puternice si se adauga la faza scurta sau lunga – asta poate fi o problema. Da, instalarea de LED in lampa gandita pentru halogen si neomologata (pentru ca recent LED-uri retrofit au fost omologate si pe lampi gandite pentru halogen) poate fi problematica, mai ales ca LED-urile instalate sunt de puteri mari (adauga si risc de incalzire, incendiu, etc).

  2. Costin says:

    Omg… Un bec = 10-15 lei… Max 2 becuri la 2 ani…. Casting de 10lei (sa ziceam) pe an…. Nu stiu pe ce Lume traiti, dar farurile de ceata sunt enervante la orice ora din zii.
    In plus majoritatea ori folosesc ceata seara(noaptea) cand pe cer e luna plina si e cerul plin de stele, ori daca le folosesc ziua au si faza scurta aprinsa… Deci ce economisire!? Postie si/sau nesimtire!!!!

  3. Nita says:

    Numai needucatii si cocalarii folosesc farurile de ceata pe timpul zilei in locul luminii de intalnire!

  4. Naiva says:

    Nu sunt sub nici o forma de acord cu folosirea lampilor de ceata, decat in conditiile prevazute de lege. Vrajeala cu durata de viata a becurilor din faruri nu tine. Fitosii si needucatii procedeaza asa. Am fost in multe state civilizate inca inainte de 90 si nimeni nu se plangea ca schimba becurile din faruri ca le folosesc pe faza de intalnire oe timp de zi. Dar acolo se aplica legea fara sa cracneasca cineva. In Romania ???!!! Sunt si politisti care folosesc incorect sistemul de iluminare. Respectul pentru lege si apoapele nu este pentru noi, probabil.

  5. ovidiu says:

    Sunt total de acord cu @staretul. Eu pe zi folosesc farurile de ceata in locul fazei scurte. Am 2 ani de zile de cand merg asa si nu am schimbat becurile pe faza scurta si probabil inca vreo 1-2 ani nu o sa le schimb. Farurile mele de ceata nu orbesc nici noaptea sunt pozitionatef jos (CORSA D), dar noapte nu le folosesc.

  6. ion says:

    as dori sa stiu ce fel de proiectoare sa pun pe masina .am un spark din 2007.si cum se mopnteaza

  7. DANIEL SANDRU says:

    Cap.VII Răspunderea contravenţională
    Art. 108(1) Săvârşirea de către conducătorul de autovehicul sau tramvai a uneia sau mai multor contravenţii atrage, pe lângă sancţiunea amenzii, şi aplicarea unui număr de puncte de penalizare, după cum urmează:
    b) 3 puncte de penalizare pentru săvârşirea următoarelor fapte:

    8. folosirea luminilor de ceaţă în alte condiţii decât pe timp de ceaţă;

  8. staretul says:

    Cred ca ar fi de preferat ca pe timp de zi sa putem folosi in trafic luminile proiectoarelor de ceati in locul fazei lungi mai ales ca ziua acestea nu deranjeaza pe nimeni!Menajam astfel becurile di faruri atit de utile pe timp de noapte.Stim ca toate becurile au garantate un anumit numar de ore de functionare si culmea stupiditatii ests ca ziua in “amiaza mare ” functioneaza iar la lasarea intunericului te “trezesti”cu unul din cele doua faruri ca nu mai functioneaza ca s-a ars becul iar eu de exemplu nu ma stiu sa-l schimb iar pina la un service deschis NON STOP mia sunt sute de KM.Daca insa am putea folosi pe timpul zilei proiectoarele de ceata am “lungi”viata becurilor din faruri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Privacy Preference Center

Marketing

1 - Registers a unique ID on mobile devices to enable tracking based on geographical GPS location. 2 - Used by Facebook to register impressions on pages with the Facebook login button. 3 - Tries to estimate the users bandwidth on pages with integrated YouTube videos. 4 - Registers a unique ID to keep statistics of what videos from YouTube the user has seen. 5 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 6 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 7 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 8 - used by AdUnity.com for ad serving purposes

1 - GPS (Youtube.com), 2 - Impression (Facebook.com), 3 - Visitor Info Live (Youtube.com), 4 - YSC (Youtube.com), 5 - auguid (AdUnity.com), 6 - x0.gif (AdUnity.com), 7 - x1daid (AdUnity.com), 8 - x1guid (AdUnity.com)

GDPR

1 - only to comply with GDPR requests, 2 - only to comply with GDPR requests.

1 - GDPR allowed cookies (Turatii.ro), 2 - GDPR consent types (Turatii.ro)

Traffic

1 - Visitor statistics, 2 - Visitor statistics for ranking site in auto category, 3 - Visitor statistics

1 - trafic_h (Trafic.ro), 2 - trafic ranking (Trafic.ro), 3 - trafic_v (Trafic.ro)