Un consum mai redus de carburant – si, in consecinta, emisii mai mici de CO2 – aduc avantaje financiare dincolo de reducerea sumelor platite la statia de alimentare. Un numar crescand de tari europene au implementat deja – sau planifica sa implementeze – legi privind protectia climatului. Aceste legi recompenseaza automobilele foarte economice prin reduceri de impozite sau penalizeaza automobilele care consuma cantitati mari de carburant. Iata cateva exemple de legi privind protectia climatului din Europa:
Belgia: Statul promoveaza achizitionarea de automobile noi economice prin reduceri ale impozitului pe venit. Clientii ce achizitioneaza automobile ce emit sub 105 g CO2/km pot deduce 15 procente din pretul de achizitie (maxim 4 350 euro) prin impozitele proprii. Trei procente din pretul de achizitie pot fi deduse din impozit (maxim 810 euro) pentru automobilele ce emit intre 105 si 115 g CO2/km.
Germania: Scopul programului de protectie a climatului al guvernului german, asupra caruia s-a convenit pe 5 decembrie 2007, este de a reduce emisiile de CO2 provocate de trafic cu 33,6 milioane de tone. Mijloacele pentru atingerea acestui obiectiv includ trecerea de la calcularea impozitului pe baza puterii fiscale la taxarea in functie de emisiile de CO2-stabilita pentru 2009, detalii imbunatatite privind consumul de carburant al autoturismelor si cresterea utilizarii biocarburantilor. La nivel UE, guvernul german propune stabilirea de limite maxime pentru emisiile medii de CO2 pentru automobilele noi.
Finlanda: De la 1 ianuarie 2008, taxa de inmatriculare a autovehiculelor noi se bazeaza pe pretul de piata al automobilului (definit ca pretul de import minus patru procente si 300 de euro) si emisiile de CO2. Autovehiculele ce emit peste 60 g CO2/km sunt taxate cu zece procente din pretul de piata plus 0,1 procente per gram de CO2 peste limita de 60 g. Un sistem de taxare variabila pentru autovehicule este planificat pentru anul 2010, dupa care automobilele cu emisii de CO2 intre 120 si 139 g/km vor fi taxate cu 60 de euro pe an. Automobilele ce emit intre 140 si 159 g/km vor fi supuse unei taxe anuale de 80 euro.
Franta: Datorita unei noi legi, clientii care cumpara un autovehicul ce emite sub 100 g CO2/km primesc cea mai ridicata reducere de impozit de 1000 euro. Exista o reducere de impozit de 700 de euro pentru autovehiculele ce emit intre 101 si 120 de grame si o reducere de impozit de 200 de euro pentru cele ce emit intre 121 si 130 de grame. Nu exista nicio reducere de impozit sau impozitare suplimentara pentru autovehiculele ce emit intre 130 si 160 de grame, autovehicule ce reprezinta aproximativ 45 de procente din toate inmatricularile de autovehicule noi din Franta. Incepand de la 161 g de CO2/km, cumparatorul este taxat dupa cum urmeaza: 200 euro (161-165 g), 750 euro (166-200 g) si 1600 euro (201-250 g). Peste 251 g CO2/km, cumparatorul trebuie sa achite o penalizare la impozitul pentru autovehicul de 2 600 euro.
Marea Britanie: Marea Britanie a introdus impozitarea pe consumul de carburant pe 22 martie 2007. Autovehiculele ce emit 100 g CO2 sau mai putin sunt scutite de aceasta taxa. Autovehiculele cu emisii de pana la 120 g CO2/km sunt taxate cu 35 £ (49,97 euro) pe an, cu 115 £(164,19 euro) pana la 150 g, cu 140 £ (199,89 euro) pana la 165 g, cu 165 £ (235,58 euro) pana la 185 g si cu 205 £ (292,69 euro) pana la 225 g. Autovehiculele ce emit peste 225 g CO2/km sunt taxate cu 300 £ (428,33 euro) pe an.
Luxemburg: Principatul utilizeaza un tabel complex pentru calcularea impozitului anual pentru autovehicule, bazat pe emisiile de CO2, si favorizeaza autovehiculele pe benzina fata de cele pe motorina. Taxa per gram de CO2 creste progresiv in functie de consumul autovehiculului. De exemplu, un automobil pe benzina ce emite 120 g CO2/km este taxat cu 68,40 euro, iar un autovehicul diesel cu aceleasi emisii de CO2 este taxat cu 102,60 euro. Rata de taxare continua sa creasca astfel incat un automobil pe benzina ce emite 240 g CO2/km este taxat cu 380,80 euro.
Olanda: Taxa de inmatriculare este calculata in functie de cum se situeaza emisiile de CO2 ale autovehiculului in comparatie cu alte modele din segmentul din care face parte (definit de lungimea si latimea autovehiculului). Reducerea de taxa maxima actuala de 1000 euro este acordata automobilelor ale caror emisii de CO2 se situeaza cu 20 de procente sub cele ale modelelor echivalente. Daca autovehiculul emite cu 30 de procente peste media segmentului, acesta este supus celei mai mari penalizari, de 540 de euro. De la 1 februarie 2008, reducerea maxima si penalizarea maxima vor creste la 1400 si, respectiv, 1600 de euro. Este planificata, de asemenea, o taxare bazata pe emisiile de particule pentru autovehiculele diesel.
Portugalia: Cea mai vestica tara din Europa calculeaza taxa unica de inmatriculare pentru autovehiculele noi si taxa anuala pe autovehicule pe baza capacitatii motorului autovehiculului si a emisiilor de CO2. Utilizand un total de sase tabele, ambele taxe sunt calculate utilizand un sistem complex.
Modelul Agila 1.0 este unul din cele mai putin taxate automobile din Portugalia, cu o taxa de inmatriculare de doar 351 de euro si o taxa anuala pe autovehicul de doar 76,60 euro.
Recent Comments