Ce se intampla cu examenul pentru permis?

Ignor cu buna stiinta mediatizatul Salon Auto de la Paris. Va fi prezentat pe toate canalele media in aceasta luna si in urmatoarele, asa ca nu va fi o problema daca abordez o tema mai “fierbinte” pentru noi, in Romania. E greu sa scrii, in cateva randuri, despre examenul pentru obtinerea permisului de conducere, dar voi incerca sa arat cateva defecte esentiale ale noilor reglementari.

Trec usor peste cum se face scoala: nu exista poligoane de antrenament, nu se fac ore de noapte sau in conditii speciale (ploaie, zapada, ceata, etc.), examenul psihologic e asa cum e, in majoritatea oraselor se fac ore doar in oras, nu se iese pe drumuri nationale, uneori se mai sare si peste numarul minim de ore de conducere, etc.

De asemenea, la examenul practic se pare ca nu lipseste replica binecunoscuta a instructorului: “250 de euro e dreptul, ca altfel nu treci la traseu, politistul te baga in rond la Razoare sau pe cine stie ce artera aglomerata, si… adio permis”. Asta daca nu ai urmat “drumul spagii” direct de la examenul teoretic!

O sa consider ca asta e Romania, cu nivelul ei de coruptie, apropiat de Somalia, ca nu avem ce face si trebuie sa ne adaptam. Cine vrea invata, persevereaza, da si “dreptul” si ajunge conducator auto. Stie macar ce scrie in manual si pe strada se mai invata.

Ajungem la o problema usor mai complexa. Noile tipologii de examinare (care se schimba uneori bianual si nimeni nu mai intelege nimic) includ acum, pe langa partea clasica, “rutiera” (cu puncte, de prim ajutor, ordonante, etc.), oricum absolut gresita in unele portiuni, si o parte de “mecanica”.

“Notiuni de mecanica” si “Conducerea ecologica” sunt capitole dintr-o “Editie noua” a unor carti de intrebari si teste folosite in noua tipologie de examinare. Citind cu interes aceste capitole, realizam ca ridicolul are nevoie de premiul Nobel. Ramase in urma cu zeci de ani, intrebarile se leaga inconstient de notiuni care nu intereseaza si nu folosesc nimanui.

Ce relevanta are pentru o tanara de 18 ani care conduce un BMW nou, intrebarea privind “calamina pe bujii”? In Romania, mecanicul de reprezentanta are probleme reale in a gasi bujiile pe motor, cum ar putea interpreta un om obisnuit asa ceva?

Alte intrebari frizeaza inconstienta si nedocumentarea, raspunsurile fiind, de altfel, complet gresite. Oameni buni, suntem in 2009 aproape… Cum poti sa pretinzi ca temperatura optima de functionare a unui motor este de 90-95 de grade, cand majoritatea sistemelor de racire ale automobilelor moderne sunt presurizate, tocmai pentru a ridica artificial punctul de fierbere al lichidului?

De ce trebuie sa cunoastem cauzele de natura mecanica atunci cand fierbe motorul? Nu dam examen de admitere la scoala profesionala auto! Ce spune manualul masinii respective despre subiect conteaza, nu altceva. Ba mai mult! De unde stiu distinsii domni care “emit” manuale de teste, sub supraveghere si aprobare guvernamentala, ca un autoturism Diesel emite fum excesiv doar datorita unei defectiuni a sistemului de injectie? Chiar nimeni nu isi mai vede lungul nasului in tara asta?

Culmea tupeului vine insa din alta parte. Nu exista o bibliografie, singurul mod in care poti invata sa raspunzi la aceste “intrebari fara rost” este partea de raspunsuri de la sfarsit. Adica invatare “mecanica” – ce se mai potriveste cu subiectul! – fara intelegerea fenomenului in sine, fara a avea o sursa concreta in care sa poti face asocieri, etc. De fapt, se da examen fara manual!

Daca la partea ce priveste circulatia exista un Decret si o Ordonanta, din care poti “invata”, cu bune si rele, la partea ecologica si mecanica avem parte de consideratiile personale si nedocumentate, in materie de tehnica auto, ale unor autori cvasinecunoscuti in domeniu. Si asta in conditiile in care autoritatile statului se uita impasibile la aceste grave abateri de la normalitate, chiar le aproba, ba mai mult, indraznesc sa dea vina pe soferi ca circula si creaza ambuteiaje.

Asteptam cu interes notiunile elementare de chimia pneului si eviscerarea moleculara a tapiteriei de pe scaune, de preferat in capitole separate, probabil utile in procesul de invatare pentru examenul de obtinere al permisului de conducere. Care a devenit, practic, o rusine!

0 thoughts on “Ce se intampla cu examenul pentru permis?

  1. Gabriela

    Bravo!Chiar ma gandeam cat tupeu este necesar pentru ca sa intrebi un candidat despre conducerea ecologica pe asa infrastructura!Am vazut cu ochii mei la RAR cum nu reuseau sa-i faca noxele la un Ferrari pt ca nu gaseau joja!Astia nu-s examinatori!Pune-i intr-o clasa sa predea o lectie de legislatie sau mecanica…in afara de aere si prostie nu au nimic in cap.Nu e posibil sa ajungi terorizat de un examen.Accidente se intampla din cauza drumurilor,semnalizarii si lipsei totale de politete rutiera.Si mai este o problema-in tara asta toti alearga cu masinile ca sa nu moara de foame,in stres infernal, cu gandurile in toate partile,obositi peste limita.Si toti filozofii astia de la noi au gasit vinovati pe conducatorii incepatori!Si-a pus cineva problema in ce conditii invata ei sa conduca si ce exemple culeg din trafic ora de ora?Oare sunt mai pregatiti ce-i din alte tari?Hai sa fim seriosi.Acolo trebuie sa mearga drept,sa schimbe vitezele si sa stie regulile de circulatie pe drum, nu cate puncte de penalizare se pot lua pentru o greseala.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.