In urma cu 10 ani a fost lansat pe piata unul dintre cele mai neobisnuite vehicule. Era nou, captivant si diferit fata de toate autovehiculele conventionale. Era smart city coupe, acum numit smart fortwo. Acest vehicul extrem de compact avea doar doua locuri si masura putin peste 2,5 metri.
Se putea strecura in spatii de parcare perpendiculare fluxului de trafic si a reusit sa isi ateste propria clasa. In plus, fata de aceste caracteristici, smart a putut transporta in deplina siguranta si confort doi oameni si bagajele lor.
Avea, de asemenea, un consum de combustibil impresionant de mic si un nivel minim de emisii CO2. Inca de pe atunci, smart anticipase multe dintre problemele prezente legate de mobilitatea individuala si a rezolvat aceste aspecte in felul sau unic. Dupa 10 ani de productie, un lucru este cert: ideea a prins.
Datorita inovatiilor in tehnica si a unui design care combina functionalitatea cu “joie de vivre”, smart fortwo a devenit o masina-cult.
Dupa 10 ani pe piata, smart fortwo poate fi mandu de realizarea sa. De la lansarea primului model in 1998 au fost produse peste un milion de masini. Daca smart fortwo a fost initial oferit doar pe piata din Germania si alte opt tari din Europa, in prezent se gaseste in peste 37 de tari din intreaga lume, inclusiv SUA.
Incepand cu mijlocul anului viitor, smart fortwo va fi disponibil si pe piata din China, avand in vedere faptul ca aceasta masina este croita pentru cumparatorii orientati spre vehicule mici si moderne.
Dieter Zetsche, CEO Daimler AG si Director Mercedes-Benz Cars declara: “ In China vedem un interes crescand al consumatorilor pentru smart fortwo, datorita calitatii deosebite si consumului mic.
Sunt sigur ca multi clienti din metropolele Chinei vor ajunge sa iubeasca conceptul unic a lui smart. In plus, fata de remarcabilul echipament de siguranta si de designul sau tipic, fortwo se mandreste cu calitate de top si fiabilitate.”
A doua generatie continua povestea de succes
Cea de-a doua generatie de smart fortwo exista pe piata din primavara lui 2007.
In mod evident, ea continua traditia modelului precedent si totodata fascinanta poveste a masinii smart. Acest vehicul continua sa concentreze valorile marcii in inovatie, functionalitate si “joie de vivre” – o declaratie de independenta a tuturor posesorilor de smart.
“Noul fortwo este chiar mai confortabil, mai agil, mai sigur si mai prietenos cu mediul decat era predecesorul sau. Noul fortwo nu atrage admiratorii sai doar datorita faptului ca este un vehicul al unui stil de viata modern, ci si datorita economiei de combustibil de neegalat”, spune Andres Sundt Jensen, responsabil al marcii smart.
Noi idei pentru o aparitie care stabileste tendintele
Pentru individualitatea automobilului, smart fortwo detine un concept auto inteligent si foarte nou. Acest concept este reflectat si in aparitia sa proaspata, tanara si moderna, avand totusi un design sofisticat.
Chiar daca designerii nu au avut un model la care sa faca referire, noul smart cu doua locuri stabileste tendinte vizuale si creeaza o clasa proprie, totul datorita multimii de idei neobisnuite. In 10 ani smart a devenit un simbol auto, combinand cerinte foarte variate privind functionalitatea, esteticul si tehnologii de siguranta, pentru a crea ceva cu totul nou.
Rezultatul este un design indraznet, care transforma elementele sale structurale, cum ar fi centura de siguranta tridion, intr-o parte semnificativa a stilului smart. Cu greu se gaseste o expresie mai elocventa care sa descrie principiile de baza ale designului, decat “forma este dictata de functie”.
O alta caracteristica este amestecul de materiale realizat pentru prima data in productia de autovehicule, avand un nucleu dur (tridion) si un invelis flexibil si functional din panouri de termoplastic. In acest fel, smart stabileste noi tendinte, forma sa fiind o aparitie agreabila, dar si foarte serioasa.
Siguranta – o carcasa rezistenta pentru pasageri
smart fortwo este vazut precum un trendsetter in ceea ce priveste echipamentele de siguranta la masinile mici. Celulele de siguranta tridion protejeaza pasagerii indeplinind strictele standarde de siguranta Mercedes-Benz Automobile. Mai mult decat atat, este in conformitate cu cerintele crash-testelor americane, obtinand rezultate foarte bune la evaluarile US-SINCAP si EuroNCAP (patru stele).
Echipamentul standard a lui fortwo include airbag-uri de dimensiuni normale atat pentru sofer, cat si pentru pasager, dar tensionatoare si limitatoare de forta ale centurilor de siguranta. Airbag-urile laterale pentru cap si gat sunt disponibile ca optiune. In echipamentul standard intra de asemenea si esp®-ul.
Acest echipament nu se gaseste de obicei nici ca optiune in cazul altor masini de dimensiuni reduse. esp®–ul include start – assist in rampa si abs-ul (anti-lock braking system). O alta parte a specificatiei standard este functia hydraulic brake assist.
Cutie de viteze semiautomata ca echipament standard
smart fortwo detine ca echipament standard o cutie de viteze in 5 trepte semiautomata (softip). In lipsa ambreiajului, trecerea intr-o treapta de viteza superioara se face impingand usor in fata mica maneta de viteze aflata in centrul consolei. Pentru a trece intr-o treapta inferioara, aceasta trebuie trasa in spate. Versiunea passion detine in standard schimbatorul de viteze softouch complet automat.
Versiunea diesel, campioana cu cele mai reduse emisii de CO2
Consumatorii din Europa pot alege motorizarea cu tehnologie mhd (micro hybrid drive) de 45 si 52 kW (61/71 cp) sau versiunea cu motor turbo de 62 kW (84 cp). smart fortwo Brabus are un motor in 3 cilindrii, cu o putere de 72 kW ( 98cp).
De asemenea, exista o varianta de motor diesel- fortwo cdi – declarata campioana mondiala cu cele mai reduse emisii de CO2. Varianta de 33kW (45 cp) consuma in medie doar 3,3 %, ceea ce inseamna ca poate merge aproape 1.000 de kilometri fara a realimenta. Acest fapt a fost confirmat si de catre revista italiana Quattroroute, intr-o cursa de 1.000 de kilometri, de la Roma la Salzburg.
In plus, pentru a reduce si mai mult emisiile de CO2, smart fortwo mdh detine un sistem inteligent start/stop si un motor de 52 kW (71 cp). Aceasta versiune inchide in mod automat motorul cand viteza de deplasare este mai mica de 8 kilometri pe ora si pedala de frana este apasata. Motorul reporneste cand soferul nu mai actioneaza frana.
Consumul standard urban este micsorat in acest fel cu aproximativ 0.4%, de la 4,7 la 4,3 litri la100 de kilometri. Emisiile medii de CO2 sunt reduse de la 112 grame la 103 grame pe kilometru.
Din octombrie 2008, atat varianta smart fortwo de 52 kW/71cp, cat si varianta diesel de 45 kW/61 cp vor avea ca echipament standard sistemul start/stop.
Incepand cu anul 2010 smart va produce si motoare electrice. Aceste motoare alimentate de baterii litiu-ion sunt silentioase, foarte eficiente si nu produc emisii CO2.
Distins cu premii, prietenos cu mediul si economic
Protejarea mediului este o parte integranta a tuturor domeniilor de activitate ale marcii smart. Acest lucru nu se aplica doar in cadrul centrului de productie, ci si la smart fortwo in sine, incepand cu dezvoltarea si productia de autovehicule si continuand cu perioada sa operationala si, mai tarziu, cu reciclarea sa.
Renumitul institut international de mediu, Öko-Trend i-a atribuit lui smart fortwo prima pozitie in topul masinilor celor mai prietenoase cu mediul si i-a acordat faimosul certificat de mediu pentru autoturisme. Mai mult decat atat, smart fortwo a fost distins cu premiul ÖkoGlobe r de catre una dintre cele mai mari companii de asigurari din Germania.
O poveste de success – 10 ani de smart fortwo
Mercedes-Benz a inceput sa lucreze inca din 1970 la proiectarea “masinii viitorului” . Luand in considerare abordari revolutionare, au ajuns la conceptul de autovehicul ultra-compact, cu o lungime de o jumatate de metru. Insa, au trebuit sa mai astepte cativa ani, pana cand conceptele de siguranta au fost indeajuns de dezvoltate pentru a permite fabricarea unei masini foarte scurte la standardele de siguranta Mercedes.
In 1989, Nicolas G. Hayek, inventatorul ceasului Swatch, a anuntat planurile de a lansa pe piata o masina de oras foarte mica. Pentru a realiza aceasta idee Nicolas Hayek s-a adresat Mercedes-Benz, un partener cu experienta. Impreuna, cei doi parteneri au fondat Micro Compact Car AG cu sediul in Biel, Elvetia.
In cele din urma, in 1997, smart city coupé isi aniverseaza premiera mondiala in cadrul International Motor Show (Frankfurt). Productia si vanzarea masinilor smart a inceput in 1998. In acelasi an smart a devenit o filiala detinuta integral de Daimler-Benz AG (acum Daimler AG).
Mai multe modele si serii
In urmatorii ani, smart a lansat pe piata seria sport, cu roadster si roadster-coupé (2003) si varianta cu 4 locuri smart forfour (2004). In urma deciziei de a opri productia de smart roadster la sfarsitul anului 2005 si a lui Smart Forfour la mijlocul anului 2006, smart s-a concentrat pe fabricarea lui fortwo.
Inovatoare marca smart si-a demonstrat din nou energia de creativitate prin aparitia unor modele speciale de masini. Acestea includ smart crossblade, in 2002 (fara usi, acoperis sau parbriz) si smart crosstown show car in 2005 (dotata cu unitate hibrida).
La zece ani de la inceperea productiei de masini, smart a lansat pe piata noul smart fortwo. Acest model se bazeaza pe putera viziunii clasice si continua sa isi dezvolte virtutile.
Deja un clasic
Caracterul unic a lui smart il transforma intr-un automobil clasic, in ciuda varstei sale fragede. In anul 2002 smart fortwo a fost singurul vehicul inclus in colectia permanenta a faimosul Muzeu de Arta Moderna din New York, fiind un “clasic al designului contemporan din ultimul deceniu al secolului trecut”.
Recent Comments