Fiind direct afectat de situatia incredibila in care s-a ajuns pe piata auto, evident ca am studiat cu atentie detaliile, atat pe piata internationala, dar mai ales in Romania. Nu sunt expert in crize mondiale, insa nu se poate sa nu iti sara in ochi un aspect, cel putin… neobisnuit. Mai exact, previziunile de vanzari au fost revizuite intotdeauna in sus!
Sa explic putin, cu un exemplu in plan national. In 2006 se vindeau masini la un nivel, sa ii spunem X unitati. Totul era ok, nu era criza, nu era faliment, firmele mergeau, oamenii cumparau. In 2007, previziunile s-au revizuit, evident in sus, s-au mai adaugat cateva zeci de mii de masini si totul a mers excelent. S-au vandut mai mult decat previziunile.
A venit apoi 2008, cand iarasi s-au mai marit previziunile, cu alte zeci de mii de masini, dealerii si producatorii si-au frecat mainile multumiti. Ce mega afacere! Brusc, pe final de an, balonul s-a dezumflat, vanzarile au scazut dramatic, “e criza”, spectrul falimentului se abate, groaznic si neasteptat, asupra lumii auto…
Totul se duce de rapa, Dacia o da din colt in colt, dealerii dau doua masini la pret de una, Renault ofera pana la 20% discount (ceea ce era ceva de neconceput in ultimii ani), pur si simplu e dementa pe piata. Dealerii lacomi au stocuri si banii blocati in ele, marcile de volum au pierdut cote de vanzari importante, e un final dramatic.
Se da vina pe masinile second hand, pe taxa de prima inmatriculare-poluare, pe pret, pe lipsa creditelor, pe romanii care urasc Dacia, pe orice, numai “punctul pe i” nu se pune. Bine ca sunt eu destept…
Unde e problema, totusi? Pai simplu. Chiar si cu aceasta cadere dramatica, nivelul vanzarilor la nivel mondial ramane la nivelul anului 2006. Cand, am scris mai sus, totul era bine. Atunci, in 2009, de ce nu e bine? A, cumva pentru ca toti s-au calicit la castig?
Au crezut ca pot adauga in fiecare an 30% plus la vanzari fara nici o problema? An de an? Previziunile facute de marii specialisti si platite cu bani grei au uitat sa ia in calcul o variabila atat de simpla precum bunul simt? Da, au omis acest aspect.
Si, din pacate, in marile analize facute de marii analisti auto din intreaga lume, nu am prea vazut ca s-a precizat acest aspect. Cu alte cuvinte, bunul simt lipseste inca din formula de calcul a crizei auto. Si e trist.
Lucrurile ar fi putut sa fie mult mai clare astazi, daca in loc de 30% se previziona o crestere decenta si realista, de 5-10%. Dar asta e. Nu poti avea si bun simt si bani in afacerea asta…
Recent Comments