In urma cu ceva timp, Mitsubishi a organizat un concurs avand ca premiu un curs de pilotaj pe gheata, “Drift and drive”, cu un model Lancer Evolution. Fiind pasionat de sportul cu motor, acesta era o oportunitate pentru mine si de a-mi indeplini macar o parte din visul meu de a deveni pilot de raliu.
Am participat la acest concurs si spre bucuria mea am si castigat 4 zile de experienta pe gheata, in Finlanda, in orasul numit Rovaniemi, acolo unde se afla si casa lui Mos Craciun. Si iata ca a sosit si clipa in care visul meu incepea sa prinda contur.
In ciuda timpului scurt de zbor, mi s-a parut ca orele treceau foarte greu poate si din cauza emotiilor ce le traiam.
Am plecat din Bucuresti spre Helsinki, aici facand escala spre ultima destinatie care era Rovaniemi. Ajuns acolo la ora 23:00 m-am indreptat spre hotelul “Santa Claus” in care eram cazat in tot acest timp.
A doua zi inceapea nebunia. Dupa un tur prin oras si vizitarea lui, urma sa facem un instructaj pentru zilele urmatoare, Wintertraning cu vicecampionul de raliuri la grupa N, Uwe Nittel si cu Wolfgang Weber.
Dupa o introducere in lumea driftului si explicandu-ne tehnicile de controlare a masinii spre seara am avut parte de un gratar in traditia finlandeza intr-o casuta de lemn numindu-se “kota”.
In urmatoarea zi m-am trezit dis de dimineata, deoarece plecarea autocarului era programata la ora 8:00 fix iar daca intarziam, chiar si 2 minute, vedeam autocarul cum pleaca fara mine si nu vroiam sa risc o asemenea pierdere.
Am plecat spre marele complex cu zeci de circuite de training ale celor de la Mitsubishi. Ajuns acolo inca din autocar se observau cele 14 modele Evolution asezate una langa alta, care conturau o imagine deosebita.
Dupa un instructaj scurt, Uwe Nittel si colegul sau Wolfgang Weber ne-au spus sa ne alegem o culoare preferata si sa urcam la bordul Lancer-ului pentru a mergem pe primul circuit. Preferatele mele erau circuitele construite pe lacurile inghetate unde gheata ajungea chiar si la 40cm grosime.
Am urcat la volanul unui Evolution de 300CP, cu un motor nou de la Mitsubishi, de 2 litri turbo, cu o cutie de viteza cu dublu ambreaj intitulata Twin Clutch SST, Evolution. Masina era echipata cu cauciucuri Kumho pregatite special pentru gheata, cu tinte care aveau ca scop sa ofere o aderenta ridicata.
Am fost sfatuiti sa setam masina in modul Sport, deoarece curba de cuplu motor la turatie joasa este cea mai buna dintre cele trei setari pe care le are: Normal, Sport si S – sport. Cutia de viteza am setat-o in modul secvential, schimband vitezele fie de la schimbator, fie de la padelele din spatele volanului, iar programul de rulare a fost setat pe “Tarmac” fiind disponibile inca alte doua: “Snow” si “Gravel” si de asemenea ESP-ul dezactivat. Si cel mai important era sa franam cu stangul. ca niste adevarati piloti.
Driftul cu tractiune integrala este diferit fata de tractiunea spate sau chiar fata . Teoretic, tehnica driftului este usoara, dar cand esti pus in fata faptului acesta iti ia un timp de acomodare, apoi depinde doar de indemanarea si talentul tau.
Trebuie doar sa–ti iei un reper, sa privesti dupa curba, sa-i dai un impuls volanului spre directia care vrei, urmat de o franare scurta, dar puternica, pentru ca greutatea masinii sa se distribuie in fata si sa intre in derapaj, apoi se accelereaza si astfel driftul este executat corect.
Initial nu am crezut ca se poate efectiua un drift asa usor, dar dupa un timp simteam ca fac asta de o viata: a fost uimitor si o experienta pe care as repeta-o la nesfarsit. Sesiunea de drift continua si pe timp de noapte unde totul in jurul tau este alb. Interesant era faptul ca in momentul abordari unui viraj si contrabracarii volanului in cealalta parte, farurile adaptive luminau in sensul opus, dar aceasta era doar o problema minora.
Nu se putea incheia ziua fara o proba speciala de noapte, intr-un Evolution condus de Uwe Nittel, eu aflandu-ma pe scaunul copilotului. Aceata experienta nu poate fi descrisa in cuvinte si-mi va ramnane in minte toata viata. O viteza maxima de 170 km/h pe gheata, in linie dreapta, si abordarea fiecarui viraj la limita iti ofera cele mai tari senzatii.
Urmatoarea zi a fost completata de un tur cu snowmobil-ul pe langa orasul Rovaniemi si o distanta totala parcursa de 70 km cu o viteza maxima de 120km/h pe un lac inghetat a fost senzationala, completata de vizitarea orasului “Santa Claus Village”
Se apropia ora plecarii asa ca trebuia cu parere de rau sa parasim hotelul ramanand cu speranta ca poate voi mai avea o asemenea ocazie si bineinteles ramanand cu amintirea celor traite acolo.
Intrebari la care am raspuns dupa competitie:
Ai castigat concursul Control10 in urma voturilor de pe site. Ce ai simtit cand ai fost anuntat ca vei pleca in Finlanda sa conduci un Mitsubishi Lancer Evo pe gheata?
Cand am primit vestea ca sunt castigatorul concursului Control10 tocmai ce imi verificam mailul. Initial nu mi-am dat seama despre ce era vorba, abia dupa ce am citit mailul a doua oara am realizat ca sunt marele castigator, urmand ca in 10 minute sa confirm si participarea mea la aceasta experienta.
Cum a decurs experienta finlandeza?
Au fost cateva zile in care m-am simtit extraordinar. Programul celor de la Mitsubishi Wintertraining a fost unul foarte bine gandit, de fiecare data cand nu te asteptai veneau cu o idee noua si noi surpize. Daca ar fi sa repet aceasta experiemta de 10 ori nu cred ca m-ar plictisi.
Cum te-ai descurcat la pilotajul pe gheata?
Intr-un cuvant extraordinar. Dintotdeauna mi-am dorit sa devin pilot de raliu, fiind pasionat de acest sport cu motor, insa niciodata nu am avut aceasta posibilitate, dupa cum bine stim acesta fiind unul dintre cele mai scumpe sporturi.
In urma acestei experiente ai devenit un sofer mai bun?
Cu siguranta aceatsa experienta ma ajuta sa fiu un sofer mult mai bun si sa cunosc limitele unei masini mai bine. Mi-a intarit si dorinta de a incerca si sa fac tot posibilul sa devin pilot de raliu pe viitor.
Ce ti-a placut cel mai mult in Finlanda?
Finlanda este o tara foarte frumoasa din multe puncte de vedere… Peisajul este unul din poveste dar cel mai mult mi-au placut circuitele pe care am concurat in special cele amenajate pe lacurile inghetate, dar sa nu uit sa precizez si de experienta cu snowmobilul care a fost fantastica si vizita la casa lui Mos Craciun.
Vei mai participa la concursurile Mitsubishi?
Cu siguranta ca da. Mitsubishi mi-a indeplinit un vis care a devenit realitate. Evolution ramane masina visurilor mele si acum dupa ce am condus-o mi-a confirmat ca este o masina fantastica.
Recent Comments