Tehnologiile alternative de propulsie capata o importanta din ce in ce mai mare, chiar daca motorul cu ardere interna va continua sa domine piata auto si in urmatorii 20 de ani. Astfel, compania Bosch se ocupa intens de dezvoltarea unor sisteme alternative care vor propulsa autovehiculele viitorului intr-o maniera mai eficienta si mai putin poluanta.
In acest fel, compania vrea sa raspunda cerintelor legislative privind reducerea consumului de carburant si a nivelului emisiilor de CO2, precum si normelor mondiale din ce in ce mai stricte privind emisiile poluante, oferind in acelasi timp o solutie la problema curenta a resurselor limitate de combustibili fosili.
Compania Bosch preconizeaza ca piata sistemelor electrice de propulsie va inregistra cresteri semnificative incepand cu anul 2020: din 100 de milioane de automobile nou produse, sase milioane de autovehicule vor fi hibrid, iar trei milioane vor fi electrice si hibrid cu alimentare la priza.
Bosch dezvolta sisteme electronice, sisteme electrice de propulsie si, ca partener la joint venture-ul SB LiMotive, acumulatori litiu-ion pentru automobile. Aceste sisteme si componente se potrivesc, in diverse variante, la toate conceptele de propulsie electrica.
Printre acestea se numara autovehiculele hibrid, cele hibrid cu alimentare la priza, sistemele electrice de propulsie combinate cu sistemul de extindere a autonomiei, sistemele alimentate 100% cu energie electrica si celulele de carburant utilizate ca transformatoare de energie.
Gama extinsa de produse pentru trecerea la sisteme de propulsie electrice
Compania Bosch se preocupa deja de mai mult de trei decenii cu dezvoltarea tehnologiilor hibrid, dispunand de cunostinte tehnice vaste privind managementul acumulatorilor, al sistemelor electrice de propulsie si al sistemelor de franare, precum si in domeniul unitatilor de comanda a motoarelor si transmisiilor.
Ca urmare, Bosch a dezvoltat o gama mare de componente, incluzand dispozitivele electrice utilizate pentru integrarea in transmisia autovehiculelor hibrid. Aceste unitati pot fi folosite si ca solutii pentru sistemele de actionare ale puntilor, in cazul autovehiculelor hibrid si cu propulsie electrica, sau in cazul generatoarelor de inalta tensiune ale sistemelor de extindere a autonomiei.
O componenta esentiala a portofoliului Bosch este reprezentata de sistemele electronice de propulsie cu transformatoare integrate DC/DC care controleaza fluxurile de energie in cazul autovehiculelor hibrid si electrice. Compania Bosch lucreaza deja la dezvoltarea unei tehnici de incarcare a acumulatorilor autovehiculelor hibrid si electrice direct de la reteaua de alimentare.
In vederea recuperarii energiei electrice in timpul procesului de franare, Bosch dezvolta un nou sistem ESP®, care coordoneaza electronic forta de franare a motorului electric si a franei de frictiune. In plus, tehnologiile alternative ale sasiului necesita crearea unor agregate electrice auxiliare eficiente, ca de exemplu sustinerea unui sistem electric de asistare a servodirectiei, sistem oferit deja de compania Bosch prin ramura sa componenta a companiei ZF Lenksysteme GmbH.
Primele autovehicule care vor fi echipate cu tehnologia hibrid Bosch, respectiv Porsche Cayenne si VW Touareg, vor intra in productia de serie incepand cu anul acesta. De asemenea, Bosch a dezvoltat un parteneriat strategic cu producatorul PSA, Peugeot Citroën, in vederea dezvoltarii unor autovehicule hibrid echipate cu motoare diesel.
Pe langa electronica sistemului de propulsie, Bosch va dezvolta si va furniza motoarele electrice pentru antrenarea puntilor spate ale acestor vehicule cu tractiune integrala.
Va amintim ca:
Sistemul de propulsie hibrid: calea spre autovehiculele electrice
Propulsia hibrid permite reducerea consumului de carburant si a emisiilor poluante ale automobilelor conventionale. Astfel, hibridul “mild” utilizeaza functia start/stop, mareste puterea la accelerarea vehiculului si recupereaza energie electrica in timpul procesului de franare. Acest lucru permite utilizarea unui motor cu ardere interna de dimensiuni reduse si, prin urmare, mai economic.
Rezultatul este reducerea consumului de carburant cu pana la 15% conform Noului Ciclu European de Conducere (NEDC – New European Driving Cycle), in comparatie cu utilizarea exclusiva a unui motor modern cu ardere interna.
Pe de alta parte, hibridul “strong” ofera in plus posibilitatea de a efectua calatorii pe distante scurte utilizand doar energie electrica. Pentru aceasta, autovehiculul are nevoie de un motor electric mai puternic si de un acumulator cu capacitate mai mare. Reducerea consumului de carburant poate ajunge, in acest caz, pana la 25%.
Motorul “plug-in hybrid” poate fi alimentat direct de la reteaua de energie electrica, putand astfel parcurge distante mai lungi, utilizand doar energie electrica.
Un alt concept revolutionar este reprezentat de autovehiculul electric cu sistem de extindere a autonomiei si cu un motor cu ardere interna de capacitate mica si foarte eficient. Daca, dupa o calatorie mai lunga, folosind exclusiv sistemul electric, nivelul de incarcare al acumulatorului scade, sistemul de extindere a autonomiei are rolul de a incarca acumulatorul.
Motorul cu ardere interna functioneaza permanent in regimul de lucru ideal, deci consuma o cantitate minima de carburant. Urmatorul pas este reprezentat de autovehiculul electric cu un acumulator de capacitate mare, care este alimentat exclusiv de la reteaua de energie electrica, putand fi propulsat fara emisii de noxe, in masura in care energia de incarcare este produsa pe cai regenerative.
Atat autovehiculele hibrid, cat si cele cu propulsie electrica sunt destinate in special calatoriei in traficul urban.
“Rezervoarele” de energie electrica ale viitorului: acumulatorii litiu-ion
Un rol esential in vederea dezvoltarii sistemelor de propulsie electrice il au acumulatorii litiu-ion, adevarate “rezervoare” de energie electrica. In cadrul joint venture-ului lor, SB LiMotive, Bosch si Samsung SDI si-au unit puterile pentru a dezvolta aceasta tehnologie si pentru industria auto.
Principalul obiectiv al acestei colaborari este acela de a mari de pana la trei ori densitatea energiei in aceste baterii, precum si reducerea costurilor cu doua treimi. Acumulatorii trebuie sa fie conceputi astfel incat sa ofere o mare rezistenta la cicluri si o durata lunga de viata, garantand in acelasi timp o functionare sigura in toate conditiile de temperatura si de functionare.
Compania SB LiMotive planifica demararea in anul 2011 a productiei in serie a acumulatorilor destinati autovehiculelor hibrid, urmand ca, in anul 2012, sa inceapa productia de acumulatori pentru autovehiculele electrice. Primul client al companiei SB LiMotive pentru celulele de acumulatori litiu-ion este BMW.
Producatorul german de automobile va utiliza celule de acumulatori pentru autovehiculele electrice dezvoltate in prezent in cadrul proiectului “Megacity Vehicle”.
Recent Comments