Ce ne omoară pe noi, românii? Hârtiile. Avem o apetenţă incredibilă pentru birocraţie, semnături, hârtii şi ştampile.
Ce este uimitor la birocraţia românească? Uneori ajungi să ţi se ceară ţie, ca şi contribuabil, să plăteşti şi să accepţi greşelile birocraţilor angajaţi la stat. Orice imperfecţiune a sistemului este exploatată până la urmă în defavoarea celui care plăteşte, ba mai mult, ajunge să fie rafinată până la a exaspera orice om normal, pe principiul “semnătură la semnătură” şi “ştampila 1 care aprobă ştampila 2”.
Fiindcă ne ocupăm cu automobile, să vă arat, pe scurt, câteva din uimitoarele invenţii ale statului român pentru a-şi înnebuni instant cetăţenii posesori de autovehicule.
Chitanţa şi vigneta RCA
Cumperi asigurarea obligatorie tip RCA, primeşti asigurarea propriu zisă (document legal, ştampilat, tot, emis de o societate agreată de asigurări), o chitanţă care atestă faptul că ai plătit suma de bani corespunzătoare, precum şi o vignetă care se aplică pe parbriz (cu data la care expiră asigurarea RCA).
Realitatea? Unele societăţi de asigurare îţi dau vigneta, altele nu. În trafic, poliţistul (omul legii) pretinde (ilegal) să ai asupra ta 3 documente care atestă faptul că ai RCA valabil: asigurarea propriu zisă, vigneta şi chitanţa.
Întrebare: dacă societatea de asigurări nu eliberează vigneta, ai maşină de firmă şi firma şi-a oprit chitanţa în contabilitate (aşa cum este legal), de ce asigurarea propriu zisă n-are valoare în faţa statului român? De ce trebuie să justific eu cu chitanţa faptul că am cumpărat RCA-ul, statului român îi este teamă că am furat documentul de asigurare?
Prezentarea copiei după RCA la înmatricularea autovehiculului
Care este rostul şi normalitatea după care statul român îţi pretinde ca, atunci când înmatriculezi o maşinp, noup sau second-hand, sp prezinţi la Biroul Înmatriculări o copie după asigurarea RCA valabilă?
Întreb, pentru că sunt situaţii în care poate cumperi maşina în scopul revânzării, poate o iei pentru băiatul tău care face 18 ani peste 3 luni şi n-ai nevoie s-o conducă imediat. Poate vrei s-o transporţi de la dealer acasă cu o maşină specială, de ce trebuie să fim obligaţi să plătim un RCA de care, poate, nu avem nevoie atunci?
RCA îţi trebuie atunci când conduci o maşină pe drumurile publice (conform legislaţiei în vigoare cu privire la RCA), atunci de ce se pretinde să ai RCA la înmatriculare?
Exemplu: cumperi o maşină nouă de la dealer, eşti obligat conform legii să-i faci RCA (dealerul nu te lasă să pleci până nu faci RCA). Faci un RCA pe o lună (ai voie pentru vehiculele în vederea înmatriculării), poate n-ai timp s-o înmatriculezi în 30 de zile, poate vrei, cum spuneam, s-o faci cadou fiului peste 3 luni, de ce te obligă statul să ai RCA valabil la înmatriculare? Înmatricularea se face “în vederea circulării pe drumurile publice”, nu înseamnă automat că o să şi circuli…
Rovinieta electronică
Nu mai intru în amănunte privind moralitatea rovinietei, am scris destul pe tema asta. Practic, avem probleme. Baza de date electronică este plină de greşeli, oamenii îşi cumpără roviniete şi se trezesc amendaţi pentru că în baza de date rovinieta lor nu apare.
Culmea tupeului, dacă plăteşti 20 de lei taxa, ţi se poate corecta greşeala (oare a cui e vina?) şi poti circula liniştit, având datele introduse corect în baza de date. Pe româneşte, altul greşeşte, prostul plăteşte. Interesant, statul a găsit imediat bani să cumpere camere de luat vederi pentru verificat dacă “vitele” au roviniete…
Cartea de identitate în original, cerută la ITP
Altă prostie cât casa lui Păcală ar fi si pretenţia ca la ITP să te prezinţi cu cartea de identitate a vehiculului, în original. De ce? Din moment ce nu se specifică nicăieri că e obligatoriu ca proprietarul să se ducă la ITP cu maşina, de ce să dau cartea de identitate în original?
Din cunoştinţele mele, ştampila cu data următoarei inspecţii tehnice se pune pe certificatul de înmatriculare, nu pe cartea de identitate. Alo, statul, nu mai staţi degeaba, faceţi ceva pentru populaţie!
Exemplu. Maşină de firmă, cartea de identitate nu stă la cheremul şoferului. De ce şoferul nu se poate duce liniştit la ITP cu talonul (certificatul de înmatriculare)? Raspund eu, pentru că ne place birocraţia…
Permisele de conducere şi certificatele de înmatriculare trimise la domiciliu cu poşta simplă
O ştiati pe asta? Mergi frumos să-ţi faci permis de conducere sau să-ţi înmatriculezi maşina. Bun, durează 2 ore, primeşti o dovadă valabilă 15 zile că ai dreptul să conduci sau, în cazul certificatului de înmatriculare, că maşina are drept de circulaţie, după care, aştepţi frumos să vina permisul sau certificatul de înmatriculare prin poştă.
Perfect, te bucuri, ce bine, în sfârşit se mişcă ceva şi la noi. Desigur, peste o săptămână-două, când te trezeşti că ai un plic alb în cutia poştală neîncuiată din scara blocului, te intrebi ce poate fi? Şi ai o mare satisfacţie când desfaci plicul şi găseşti permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare.
Pare ceva normal? Ei bine, practica ne doare. Ce ne facem când găsim permisul de conducere sau certificatul de înmatriculare cu greşeli? Sau, mai rau, când nu găsim plicul în poştă?
Cine mai face un drum, două, ca să elibereze un duplicat la ceva ce n-a existat sau să repare greşeli care s-ar fi putut rezolva pe loc? Cine? Nu cred că este normal ca un plic cu acte de identitate de maximă importanţă să se livreze nerecomandat sau cu confirmare de primire. Statul ne respectă. Pe banii noştri.
Certificatul fiscal necesar la înmatriculare, valabil o zi.
Vă mai dau noutăţi legislative demne de cascadorii râsului. Ştiaţi că dacă îţi cumperi o maşină şi ai nevoie pentru înmatriculare de certificatul fiscal al vânzătorului, poţi lua o mare păcăleală dacă nu ştii ce va dezvălui imediat? Ei bine, certificatul fiscal emis de autorităţile române are nişte probleme incredibile, precizate cu steluţă…
Mai exact, dacă îţi cumperi maşină în data de 29 ianuarie să zicem, iar vânzătorul, de buna credinţă, îţi dă un certificat fiscal emis în acea zi, tu, ca şi cumpărător, ai valabilitatea certificatului fiscal până la sfârşitul lunii în curs. Adică doua zile, sau una, câte zile rămân de la data emiterii până la sfârşitul lunii calendaristice. Bun, şi dacă 29 e sâmbătă şi luna are 30 de zile, ce ne facem? Se cheamă că ne trebuie un alt certificat fiscal sau nu putem înmatricula maşina.
Rezultatul? Timp pierdut, nervi, frustrări, ba mai mult, dacă mai ai să zicem 3-4 zile disponibile până expiră certificatul fiscal, te repezi să înmatriculezi maşina în acele zile. Ce pierzi? Probabil posibilitatea de a circula cu numere roşii 30 de zile şi altele, neimportante pentru statul român, însă vitale pentru românul care îşi gestionează atent banii…
Recent Comments