Sunt neplăcut surprins de absenţa oricăror date despre performanţa aerodinamică din fişele tehnice ale majorităţii autovehiculelor pe care le conduc sau despre care mă documentez.
Adică nu mă deranjează că mi se dau informaţii despre ecartament (foarte importante, de altfel, pentru pasionaţii de tehnică sau pentru cei cu adevărat sportivi), dar totuşi, ecartamentul n-are un rol atât de decisiv în comportamentul vehiculului (sau dacă are, îl poţi relativ controla folosind jante cu ET diferit).
Pe de altă parte însă, coeficientul aerodinamic şi informaţiile despre cum performează vehiculul în ceea ce priveşte trecerea sa prin aer, oferă o imagine destul de interesantă asupra mai multor chestiuni de maximă importanţă.
Firesc, autovehiculele foarte performante aerodinamic beneficiază cu siguranţă de informări elaborate în acest sens (Mercedes, Infiniti, Opel etc). Totuşi, părerea mea este că ar trebui ca informaţiile despre aerodinamică să fie obligatorii, la fel ca cele despre emisiile de CO2.
De ce? Pentru că aerodinamica unui vehicul are multe implicaţii asupra comportamentului rutier.
O să fiu foarte scurt. Consideraţii complete despre aerodinamica vehiculelor găsiţi aici, mai important e să ştim cu ce ne ajută pe noi, în practică, faptul că maşina pe care o conducem are un coeficient aerodinamic foarte bun, de exemplu?
Un vehicul performant aerodinamic atinge o viteză maximă mai mare decât un vehicul similar ca greutate şi motor, însă cu o arodinamică mai slabă. Întâmpinând o rezistenţă mai scăzută a aerului pe caroserie, acelaşi motor imprimă o viteză maximă mai mare.
Firesc, din acelasi motiv explicat mai sus, un motor consumă mai puţin, pentru a menţine o viteză constantă având nevoie de mai puţin combustibil decât în cazul unei caroserii mai puţin performante.
Zgomotele la vânt sunt mai reduse. Curgerea optimizată a aerului pe sub caroserie şi pe deasupra sau lateral mai are un avantaj: obţinerea unei ţinute de drum superioare (opunerea unei rezistenţe scăzute la vântul din lateral, chiar obţinerea unui efect de apăsare a vehiculului pe sol).
Performanţele aerodinamicii superioare sunt vizibile doar la viteze mari şi foarte mari. La 70 km/h aerodinamica e neglijabilă. La 120 km/h devine importantă, la 200 km/h poate face o diferenţă incredibilă în materie de consum, zgomot, comportament rutier şi viteză maximă…
Nu în ultimul rând, o caroserie aerodinamică este frumoasă, fluidă, impresionantă. Şi, foarte important, obţinerea de către un autovehicul de performanţe aerodinamice bune, reprezintă o carte de vizită şi pentru producătorul său.
E nevoie de studii intense, tunel aerodinamic, implicare, cercetare, deţinere a unor tehnologii şi materiale superioare. Până nu de mult, performanţele aerodinamice erau apanajul maşinilor premium sau de lux. Vremurile s-au schimbat. Există maşini chiar relativ ieftine, cu aerodinamică superioară, însă consumatorul nu este educat în acest sens…
Rezum: aerodinamica superioară înseamnă viteză maximă mai mare, consum mai scăzut, zgomot redus la rularea cu viteze mari. Într-un cuvânt, eficienţă. De ce nu avem în fişa tehnică această eficienţă aerodinamică?
Salut Robert. Știi cumva: Civic Type R FN2 2008 ce coeficient aerodinamic are? Dar modelul de 1.8( tot hatchback) . Merci!
Revin cu o alta intrebare. Citeam pe undeva ca noul c-class
ar avea cx 0,24 ceea ce mi se pare remarcabil.Poti
confirma informatia?multumesc
Da, este corect, in unele variante de echipare clasa C are 0,24 Cx.
Salut. Interesant subiect,din pacate foarte putin mediatizat,promovat pt utilizatorul final al masinilor.am citit pe undeva pe site ca ai acces la date tehnice la care noi nu avem acces.poti sa imi spui,te rog, cx-ul masinii mele?am o banuiala ca nu e prea performant! Masina este seat altea xl,din 2007,1,9tdi echipare stylance.sper sa ajunga datele pt a afla coeficientul aerodinamic.mulumesc
Masina ta are 0.32.
destul de ok,cred.multumesc pt promptitudine
1. Coeficientul aerodinamic nu era important înainte de 2005 din 3 motive:
– la cumpărarea unei maşini avea prioritate spaţiul interior al cabinei şi portbagajului;
– carburantul nu era scump relativ la puterea de cumpărare din fiecare ţară înainte de 2005;
– optimizarea aerodinamică a caroseriei ar fi ridicat costurile maşinii.
Accentul pe coeficientul aerodinamic s-a pus între 1933-1940 din motive estetice (epoca Art Deco) şi datorită construcţiei unor sisteme de şosele relativ libere şi întinse pe distanţe mari. Accesul la petrol ieftin între 1945-1980 şi aglomerarea progresivă a traficului a făcut ca aerodinamica să fie uitată atunci când nu era vorbe de vehicule scumpe şi specializate (Porsche 356, 911, Ferrari 365, Dino, 512BB, Maserati Ghibli I etc) şi din nou în epoca modernă datorită scumpirii progresive a carburantului.
2. Maşinile moderne au cam toate Cx între 0,25-0,35, dar accesoriile aerodinamice care ar putea ridica eficienţa de cele mai multe ori sunt lăsate deoparte din raţiuni de cost. Din acest motiv, Cx-ul fiecărui model poate fi îmbunătăţit cu costuri relativ mici şi cu adăugiri nesemnificative la greutate adăugând câteva elemente:
– scut aerodinamic de plastic sub spoilerul faţă şi compartimentul motor;
– deflectoare aerodinamice (mici scuturi de plastic în faţa roţilor anterioare);
– scut aerodinamic de plastic sub “burta” maşinii;
– cuţite aerodinamice (triunghiuri de plastic) înapoia roţilor posterioare;
– chedere suplimentare care să închidă lufturile din caroserie şi masca faţă;
– oglinzi exterioare mai mici sau înlocuirea lor cu camere video ieftine.
~Nautilus
Dintre toate autoturismele pe care le-ai condus care ti s-a parut cel mai bun din acest punct de vedere, excluzand desigur clasa premium si sport: BMW, Mercedes, Lexus etc? Foarte utile testele pe care le faci.
Cel mai elaborat este Prius de la Toyota. Mercedes clasa E modelul nou are 0,24, e cel mai bun coeficient aerodinamic pentru un vehicul de serie. In rest, Opel Insignia, Mazda 6, Ford Focus Sedan, modelul nou, Elantra, Honda Civic Sedan, VW Passat CC, Jetta. Oricum, in general autovehiculele sedan sunt cele mai aerodinamice.