După scanarea tiparelor de gândire ale şoferului, maşina viitorului va fi capabilă să anticipeze următoarea mişcare a acestuia. Dacă şoferul se gândeşte să vireze la stânga de exemplu, maşina se va pregăti şi ea pentru manevră, selectând viteza corectă şi poziţionarea pe şosea înainte de efectuarea virajului.
Este numai unul din planurile inovatoare pentru autovehiculele viitorului abordate de Nissan. Scopul acestora? O mai mare siguranţă rutieră, concomitent cu păstrarea libertăţii pe care o aduce mobilitatea personală ca element central al societăţii.
Nissan desfăşoară această activitate de pionierat în colaborare cu École Polytechnique Fédérale de Lausanne din Elveţia (EPFL). Cercetările avansate în domeniul interfeţei creier-computer efectuate de EPFL permit deja persoanelor cu handicap fizic să îşi manevreze scaunele cu rotile exclusiv prin transferul semnalelor de la creier.
Următoarea etapă este adaptarea proceselor BMI la maşina şi şoferul viitorului.
După cum arăta profesorul José del R. Millán, coordonatorul proiectului: „Ideea este de a pune împreună inteligenţa şoferului şi a autovehiculului astfel încât să se elimine orice conflict între acestea, ceea ce se va reflecta într-un trafic mai sigur.”
Deşi controlul cu ajutorul minţii – prin intermediul interfeţei creier-computer – este recunoscut în mediul ştiinţific, nivelul de concentrare necesar este totuşi extrem de mare.
Colaborarea dintre Nissan şi EPFL a făcut posibilă dezvoltarea unor sisteme mai avansate, care utilizează analiza statistică pentru anticiparea intenţiilor şoferului şi evaluarea modului în care acesta percepe mediul în care se deplasează autovehiculul.
Prin măsurarea activităţii creierului, a tiparelor de mişcare a ochilor şi prin scanarea mediului de trafic cu ajutorul senzorilor maşinii, este posibilă anticiparea intenţiilor şoferului – indiferent dacă este vorba de un viraj, o depăşire sau o schimbare de bandă – apoi acordarea de asistenţă la efectuarea manevrei în condiţii de completă siguranţă, pentru o percepţie cât mai plăcută la condus.
În cadrul programului, în această vară cercetătorilor de la EPFL li s-a alăturat un cercetător de la Nissan. Lucian Gheorghe, originar din România, dar care trăieşte de 14 ani în Japonia, s-a alăturat Centrului de cercetări auto al Nissan după absolvirea Facultăţii de Informatică şi Inteligenţă Artificială a Universităţii din Kobe.
La Nissan, Lucian a efectuat cercetări în domeniul sistemelor de asistenţă pentru şofer, revenindu-i responsabilitatea de a identifica noi moduri de adaptare a programelor de analiză a creierului pentru domeniul auto.
„Analiza undelor cerebrale m-a ajutat să înţeleg sarcinile care îi revin şoferului, lucru absolut necesar pentru a putea reduce stresul la care este supus acesta. Sunt convins că parteneriatul cu EPFL nu numai că va contribui la ridicarea nivelului actual de cunoaştere, ci şi va produce soluţii de inginerie care ne vor aduce mai aproape de asigurarea unui acces mai simplu la mobilitatea personală” a declarat acesta.
„Am dezvoltat deja numeroase sisteme avansate de siguranţă pentru maşinile noastre, cum ar fi sistemul inteligent de reglare a vitezei, sistemul de control al distanţei sau detecţia obiectelor în mişcare, toate acestea fiind sisteme care scanează permanent mediul în care se deplasează autovehiculul; cercetările efectuate de EPFL sunt perfect complementare” a declarat Christopher Benardis, General Manager Product Economic and Control, Business Development & OC-E Office din cadrul NISSAN International SA.
Prin dezvoltarea de funcţii de securitate inovatoare vom reduce stresul şoferului şi pasagerilor, menţinând Nissan în centrul unei societăţi mobile mult timp de acum înainte.”
Recent Comments