Ce ar putea avea în comun anvelopa de iarnă cu data de 1 noiembrie? Obligativitatea ca de la 1 noiembrie să avem anvelope de iarnă pe autovehicule e o chestie destul de normală în orice ţară civilizată. Asocierea cu data este doar o aproximaţie?
De ce nu s-a înţeles situaţia la noi încă? Nu e interesul nostru sa aflăm, dar ceva merită menţionat. Legea trebuia să fie scurtă şi clară: “De la 1 noiembrie la 1 aprilie toate autovehiculele circulă având montate anvelope de iarnă. Anvelopele de iarnă sunt inscripţionate M+S. Nu există excepţii sau, dacă există, iată-le…”
Nu. Era prea simplu. Românii conducători au făcut o lege pentru românii interpretatori. Dă-i romanului o lege clară şi sigur el va avea o interpretare proprie a ei. Fă-o neclară şi vezi ce a ieşit pe urmă. De fapt, asta s-a întâmplat acum.
O lege neclară a fost interpretată de români, în stilul binecunoscut. Fiecare a explicat-o cum i-a convenit. Ăla care avea anvelope All Seasons a zis că merg şi iarna. Legiuitorii (neştiutori?) au zis că nu. Altul, care avea 4×4, a zis că maşina lui merge şi iarna oricum, deci lui nu-i trebuie anvelope de sezon.
Au mai fost unii care au zis că se tocesc cauciucurile de iarnă dacă pe jos nu e zăpadă. Sau că statul vrea să-i jecmănească şi să-i îmbogăţească pe importatorii sau producătorii de anvelope.
Cine mai ştie de partea cui e dreptatea? Eu unul ştiu însă o treabă: “Iarna bocanci şi vara sandale”. Altfel nu prea se poate…
Ca atare, iată pe scurt ce trebuie să ştiţi ca să fiţi în legalitate în timpul sezonului de iarnă:
– Eşti obligat să ai anvelope de iarnă DACĂ pe jos este zăpăda, polei sau gheaţă dupa 1 noiembrie. Dacă pe jos e uscat nu te întreabă nimeni de anvelope (aşa e legea la noi).
– Anvelopa de iarnă are M+S pe flanc (foarte rar doar S) şi un fulg de nea (uneori poate lipsi).
– Desenul cu muntele înseamnă că anvelopa a fost testată în condiţii grele de iară – lipsa lui de pe anvelopă nu înseamnă că anvelopa nu e de iarnă.
– M+S înseamnă Mud+Snow (noroi+zăpadă) şi este standardul pentru o anvelopă de iarnă.
– Există anvelope ALL SEASON cu indicativul M+S (de exemplu Bridgestone Dueller H/T 689). Fiind destinată vehiculelor 4×4 sau utilitare, poate fi folosită iarna fără grijă, mai ales cu tracţiune integrală activă la autovehicul. Asta nu o face anvelopă de iarna dar, legal vorbind, acel M+S îţi permite să circuli iarna cu ea.
marca continntal , dar scrie doar winter pe parti fara marcajul M+S
Sunt de iarna, vezi ca ai un fulg stilizat de dimensiune foarte mare pe flancul anvelopei. Si sigur au si un M+S pe undeva.
spre exemplu daca am cauciuri de iarna pe care scrie winter pe ele, si nu are inscriptionat m+s, sunt bune?
Raspunsul il gasesti aici(http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:11:31992L0023:RO:PDF)pag 40
Un link foarte util pentru cei ce vor sa aprofundeze situatia cu anvelopele de iarna.
Ce pneuri ai, marca si model. In mod normal daca nu scrie M+S pe ele dar sunt de iarna ar trebui sa aiba un fulg ceva.
multumsc pentru raspunsuri
Nu scrie nicaieri ca intre 1 noiembrie-1 aprilie este necesar sa ai anvelope de iarna.
Eu zic ca scrie.
OK , daca scrie posteaza art
Nu ne-am inteles. Cand am spus de noiembrie-aprilie vorbeam despre cum ar trebui sa fie legea, nu despre cum e. Textul e destul de clar. Sa revenim la ce spui tu. In forma propusa anul trecut, se specifica obligativitatea pneurilor de iarna in perioada noiembrie-martie, insa in forma promulgata anul acesta (2011) s-a scos perioada, mentinandu-se faptul ca obligatia intra in vigoare dupa 1 noiembrie 2011. Asta inseamna ca dupa 1 noiembrie 2011, esti pasibil de amenda oricand, in orice zi a anului in care esti surprins circuland pe zapada cu pneuri neadecvate.
Au vrut ai nostri sa dea o lege dar au dat cu batu-n balta, deja le este caracteristic.Dupa ce trece iarna asta poate reusesc sa o modifice ca la anu sa nu mai avem aceleasi discutii.