Etichetarea anvelopelor de camion

Eticheta_UE_pentru_anvelopeÎncepând cu 1 noiembrie 2012, cumpărătorii de anvelope de camion produse după 1 iulie 2012 şi vândute în ţările membre ale Uniunii Europene trebuie să fie însoţite de informaţii privind rezistenţa la rulare, performanţa frânării pe carosabil umed şi nivelul zgomotului exterior specifice fiecărei anvelope în parte.

Aceste informaţii vor fi furnizate prin intermediul unei etichete, separată în trei părţi:

Partea din stânga sus a etichetei arată o anvelopă lângă o pompă de carburant. Aceasta este secţiunea care indică eficienţa consumului de carburant, care este determinată prin măsurarea coeficientului rezistenţei la rulare.

Sub această imagine se află o serie de bare colorate marcate de la A la G şi cotate după culoare, de la verde la roşu, unde A este consumul cel mai eficient şi F cel mai puţin eficient (în cazul anvelopelor de camion nu va fi folosit indicatorul G).

Cu cât rezistenţa la rulare a unei anvelope este mai mică cu atât energia de care are nevoie este mai mică şi de aceea vehiculul foloseşte mai puţin carburant, reducând totodată emisiile de CO2.

Efectele acesteia pot varia în funcţie de vehicul şi de stilul sau condiţiile de condus, dar diferenţa dintre un set de anvelope A şi un set de anvelope F poate reduce consumul unui camion cu până la 15%, ceea ce înseamnă o economie de până la 7.125 euro pe an.

Coloana din dreapta sus arată o anvelopă lângă un nor de ploaie. Aceasta ilustrează aderenţa pe carosabil umed, care este strâns legată de siguranţă. Sub această imagine se află o scală colorată de la A la G, unde A este cea mai bună aderenţă iar F cea mai slabă aderenţă (în cazul anvelopelor de camion nu va fi folosit indicatorul G).

Cu cât cotarea este mai bună, cu atât distanţele de frânare pe carosabil umed sunt mai scurte. De exemplu, diferenţa dintre anvelopele A şi F ar putea fi expresia unei distanţe de frânare cu până la 30% mai scurtă.

Aceasta înseamnă distanţe cu până la 25 de metri mai scurte pentru un camion de 40 de tone cu 5 axe care rulează la o viteză de 80 km/h.

În partea de jos a etichetei se află un simbol care arată o anvelopă şi un difuzor cu trei unde sonore ce se emit din el. Numărul de unde negre indică nivelul de zgomot emis de anvelopă. Trei unde negre indică faptul că anvelopa respectă valoare legală admisă în prezent.

Două unde negre înseamnă că anvelopa respectivă este cu până la 3 decibeli (dB(A)) mai silenţioasă decât viitoarea limită şi o singură undă înseamnă că este cu mai mult de 3 decibeli mai silenţioasă. Nivelul de zgomot scăzut este un beneficiu pentru mediul ambiental şi înconjurător.

Etichetele nu vor fi lipite direct pe anvelopele de camion de mare tonaj, aşa cum va fi în cazul maşinilor mici şi a camioanelor uşoare. În schimb, informaţia trebuie să fie prezentă în materialele promoţionale, inclusiv pe internet, şi trebuie să fie inclusă cu toate facturile atunci când este vândută anvelopa.

Sunt puţine excepţii de la această regulă de etichetare, printre acestea numărându-se anvelopele de curse, anvelopele profesionale pentru off road, anvelopele reşapate şi anvelopele de motocicletă.

Producătorii de anvelope sunt responsabili de testarea anvelopelor pentru toate cele trei arii cheie ale etichetei. Totuşi, există un sistem aflat deja în vigoare care permite autorităţilor locale şi naţionale să verifice acurateţea informaţiilor pe baza unei proceduri de verificare trecută în legislaţie.

Statele membre vor decide individual cu privire la penalităţile care se vor aplica pentru nerespectarea acestei prevederi legislative.

Metode de testare pentru stabilirea gradelor de pe etichete

Rezistenţa la rulare este testată în laborator la 25OC. Anvelopa este montată pe o maşină care are un tambur rotativ mare pentru a simula rotirea anvelopei pe suprafaţa de drum. Anvelopa şi tamburul rotativ sunt puse în contact.

Diferenţa dintre cuplul motor înregistrat pentru anvelopă şi tambur dă coeficientul pentru rezistenţa la rulare, care este calculat în kilograme pe tonă. Astfel este calculată cotarea de la A la F. În cazul anvelopelor de camion nu va fi folosit indicatorul G.

Testarea aderenţei pe carosabil umed poate fi făcută cu una din două metode, ambele aplicate pe o anvelopă de camion de test. Prima este Testul Aderenţei pe Carosabil Umed cu anvelopa pe vehicul.

Aceasta măsoară eficienţa când se frânează de la 60 km/h la 20 km/h pe suprafeţe de drum umed, care este specificată în prevederea legislativă.

Cea de-a doua metodă este testul semiremorcii, care măsoară fricţiunea dintre anvelopă şi suprafaţa de drum umed la o viteză de 50km/h. Suma ce rezultă de aici se numeşte Index al Aderenţei pe Carosabil Umed (WGI) şi trimite la nivelul de performanţă al unei anvelope prin comparaţie cu o anvelopă de referinţă prescrisă.

Şi această metodă poate da gradarea de la A la F. Ca şi în cazul rezistenţei la rulare, G nu este folosit pentru anvelopele de camion.

Testarea nivelului de zgomot exterior are loc de asemenea cu anvelope montate pe camion şi are la bază un test al nivelului de zgomot de tip ISO. Două microfoane sunt montate la 7,5 metri faţă de o linie centrală la o înălţime de 1,2 metri.

Camionul trece prin dreptul microfoanelor şi emite un zgomot măsurat în decibeli. În funcţie de nivelul de zgomot, se indică o undă, două sau trei unde de sunet pe etichetă.

1 Response

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.