Roata se reinventează

BASF wheel Ultramid for smart forvisionŞtiţi probabil că Michelin a încercat şi încă se desfăşoară teste intensive pentru a reinventa roata, prin proiectul Airless, din păcate cercetările n-au ajuns la un nivel care să popularizeze soluţia tehnică la nivel global.

Pe de altă parte, o abordare mult mai clasică a roţii, vine de la BASF şi reprezintă o încercare de schimbare a materialului din care este fabricată janta, respectiv înlocuirea oţelului sau aliajelor uşoare, cu… plastic.

De fapt, termoplasticul (sau poliamida) are atât de multe aplicaţii în întreaga lume, încât era o chestiune de timp până când inginerii BASF să încerce să realizeze şi partea de jante din acest material.

Prezentat prima dată în 2010, conceptul smart forvision este blindat de inovaţii tehnologice, de fapt cred că este cel mai complex proiect de acest gen, care vine cu un număr impresionant de soluţii tehnice avantgardiste, printre care şi janta din poliamidă.

Rămânând la roată, materialul se numeşte Ultramid, construcţia se realizează prin injectare în matriţă (injection molding), jantele fiind uşor de produs în masă. Avantajul? Janta rezultată are o greutate cu 3 kg mai scăzută decât o jantă echivalentă din aliaj uşor (până la 6 kg faţă de o jantă convenţională din oţel).

Cu alte cuvinte, ai numeroase avantaje: reducere de greutate, adică dinamică îmbunătăţită, consum scăzut, emisii de noxe diminuate. Şi, cel puţin conform inginerilor de la BASF, rezultatele testelor sunt îmbucurătoare. Mai e doar puţin până când, foarte probabil, le vom vedea în producţia de serie.

Concluzia? În afară că rămâne rotundă, roata se reinventează constant…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.