Anvelope „comunicante” prevăzute cu cipuri RFID

Michelin RFIDCu ocazia celei de-a 30-a ediţii a Jocurilor Olimpice care urmează să aibă loc la Londra în perioada 27 iulie – 12 august 2012, Michelin va prezenta cea mai recentă inovaţie a sa – anvelopa „comunicantă”.

Prin combinarea sistemului de monitorizare a presiunii din anvelope (TPMS) cu cipurile de identificare prin radiofrecvenţă (RFID), Michelin permite operatorilor transportului urban londonez să sporească siguranţa anvelopelor care echipează autobuzele, optimizând în acest fel mobilitatea vehiculelor şi a pasagerilor.

Atunci când sunt folosiţi împreună cu cipurile RFID integrate în anvelopele MICHELIN X InCityTM , senzorii TPMS nu numai că permit colectarea mult mai rapidă a datelor privind presiunea şi temperatura din anvelope, dar asigură totodată o trasabilitate precisă care eficientizează şi garantează monitorizarea anvelopelor montate pe vehicule.

Această inovaţie deschide drumul către noi metode de gestionare a flotelor, indiferent dacă este vorba de flote de autobuze sau de camioane, graţie soluţiilor care vor deveni disponibile în viitorul apropiat.

Michelin prezintă anvelopa „comunicantă”. Prin integrarea unui cip RFID în anvelopele sale, Grupul Michelin a creat o legătură electronică între anvelopă şi un sistem de procesare a datelor.

Cipul RFID nu are nevoie de baterie deoarece este alimentat prin intermediul undelor electromagnetice emise în timpul colectării datelor. Memoria cipurilor RFID utilizate de Michelin este împărţită în patru secţiuni.

Durata de viaţă a acestor cipuri este mult mai mare decât durata de viaţă a anvelopelor. În plus, nu există riscul să se şteargă, aşa cum se întâmplă cu codurile de bare, sau să se dezlipească, aşa cum se întâmplă cu etichetele.

Pe de altă parte, clienţii îşi pot introduce propriile date, acestea putând fi actualizate pe toată durata de viaţă a anvelopei. Datele conţinute de cipuri sunt transmise prin intermediul unui sistem wireless care foloseşte unde radio.

Conform studiilor întreprinse, pentru verificarea presiunii şi a stării anvelopelor de autobuz sau camion sunt necesare, în medie, 15 minute.

Din acest motiv, gestionarii flotelor trebuie să implementeze sisteme complexe şi costisitoare de mentenanţă care să permită verificarea anvelopelor de la sute de vehicule, în special în cazul roţilor cu montaj dublu, care complică şi mai mult procesul de verificare.

Inovaţia Michelin constă în crearea unui sistem ecologic complex care combină cipurile RFID cu TPMS1. Atunci când vehiculul este echipat cu anvelope „comunicante” MICHELIN, operatorul poate trece pe lângă vehicul şi, cu ajutorul unui cititor electronic, poate colecta date extrem de precise într-un timp foarte scurt, graţie TMPS.

În acelaşi timp, cititorul primeşte de la cipul RFID numărul de identificare al fiecărei anvelope. În acest mod, operatorii nu numai că pot efectua controale mult mai frecvente şi mai eficiente, dar pot să şi asigure trasabilitatea precisă a istoricului anvelopei, graţie cipului RFID.

Această inovaţie optimizează trasabilitatea deoarece verificarea numărului de identificare al fiecărei anvelope poate fi problematică, în special atunci când acest număr este inscripţionat în interior, pe flanc, aşa cum se întâmplă în majoritatea situaţiilor.

Chiar dacă numărul este inscripţionat în exterior, pe flanc, acesta poate fi la fel de greu de citit deoarece, în timp, numărul se poate şterge.

Pentru a proiecta senzorul TPMS, Michelin a apelat la întreaga sa experienţă în ceea ce priveşte montarea şi demontarea anvelopelor, precum şi la cunoştinţele sale în domeniul întreţinerii anvelopelor, astfel încât să se asigure că dispozitivul este cât se poate de rezistent.

Capacitatea de inovaţie specifică Grupului Michelin a permis companiilor de transport să îşi optimizeze performanţele în două domenii aparent ireconciliabile: optimizarea timpului necesar pentru întreţinerea vehiculelor şi sporirea semnificativă a siguranţei.

Deşi primele aplicaţii la scară industrială ale RFID datează de la mijlocul secolului al XX-lea, acum, pentru prima dată, această tehnologie este folosită în cadrul unui proces complex de transmitere a datelor de la anvelope.

Dezvoltarea acestei tehnologii are la bază 7 ani de cercetare Michelin, 20 de seturi de patente înregistrate şi aproximativ 50.000 anvelope care au parcurs un total de 6 miliarde km în testele efectuate în întreaga lume.

Michelin are permanent în vedere garantarea fiabilităţii acestei tehnologii, concepută pentru a transmite date corecte pe termen lung, şi fabricarea unor anvelope care să corespundă standardelor de performanţă ale Grupului.

Această inovaţie reprezintă un rezultat al efortului constant pe care Grupul Michelin îl depune pentru conceperea echipamentelor electronice pentru anvelope.

Performanţele sistemelor electronice de monitorizare a presiunii anvelopelor, a permis Michelin să lanseze pe piaţă MICHELIN® X® OneTM, o anvelopă de camion extra-lată care poate înlocui anvelopele cu montare dublă. Până în prezent, în Statele Unite s-au vândut peste un milion de astfel de anvelope.

Cinci beneficii majore care pot optimiza operaţiunile flotelor

Siguranţă sporită.
Controlul presiunii şi operaţiunile de mentenanţă sunt mai uşor de realizat. În consecinţă, anvelopele montate pe aceste autobuze garantează o siguranţă sporită.

În plus, tehnicienii responsabili cu gestionarea anvelopelor pentru flote au nevoie de mai puţin timp pentru a verifica presiunea, putând astfel să efectueze şi alte activităţi menite să adauge valoare, cum ar fi verificarea vizuală a uzurii, a adâncimii de profil şi a stării generale a anvelopelor. Trebuie remarcat şi faptul că verificarea presiunii devine o activitate mult mai sigură pentru operatori.

Eficienţă economică crescută şi nivel mai mic al emisiilor de CO2.
Anvelopele umflate la presiunea corectă ajută la reducerea consumului de carburant şi a emisiilor de CO2.

Michelin estimează că o anvelopă umflată la o presiune mai mică cu 1 bar decât nivelul recomandat creşte consumul de carburant cu până la 0,4 litri/100km, iar studiile2 indică faptul că două treimi din camioanele din Europa şi-ar putea îmbunătăţi performanţele (anvelopele alese, geometrie, presiunea din anvelope), reducând astfel consumul de carburant. Acesta este modul în care soluţiile inovatoare Michelin contribuie la o mobilitate mai eficientă şi mai durabilă.

Longevitate optimă.
Umflarea anvelopelor la un nivel de presiune adaptat în funcţie de sarcină şi de condiţiile de utilizare ajută la reducerea uzurii acestora. În acest fel, soluţiile inovatoare ale Grupului vin să sprijine unul dintre avantajele recunoscute ale anvelopelor MICHELIN – cea mai longevivă bandă de rulare existentă pe piaţă.

Mobilitate crescută.
Studiile efectuate asupra flotelor arată că 75% dintre incidentele şi problemele apărute din cauza anvelopelor se datorează pierderilor de presiune.

Deoarece soluţiile inovatoare Michelin permit efectuarea unor verificări mai frecvente ale presiunii şi temperaturii, verificări realizate cu mai multă uşurinţă, gestionarii flotelor pot detecta mult mai rapid astfel de probleme.

În acest fel, ei pot lua în timp util măsurile ce se impun, evitând astfel una dintre cele mai neplăcute probleme – defecţiunile apărute în timp ce vehiculul se află în trafic. Beneficiile Michelin garantează un transport mai sigur al pasagerilor, dar şi o reputaţie mai solidă a companiei de transport şi a municipalităţii. Pe scurt, capacitatea de inovaţie Michelin optimizează mobilitatea.

Securitate îmbunătăţită.
În condiţiile speciale ale Jocurilor Olimpice, soluţia inovatoare Michelin permite tehnicienilor să efectueze operaţiunile de întreţinere într-un timp mult mai scurt, fără a sacrifica însă siguranţa.

Dimpotrivă, faptul că numărul de identificare al anvelopei este integrat în cipurile RFID asigură o trasabilitate cât se poate de precisă. Pe toată durata Jocurilor Olimpice, inovaţia Michelin va oferi gestionarilor flotelor care transportă oameni şi mărfuri soluţii de ultimă generaţie care să permită monitorizarea anvelopelor pe toată durata lor de exploatare, chiar dacă anvelopa respectivă a fost recanelată sau reşapată.

Jocurile Olimpice de la Londra, sub supraveghere atentă

După ediţiile din 1908 şi 1948, Londra găzduieşte din nou Jocurile Olimpice. În plus, Londra va fi şi gazda celei de-a 14-a ediţii a Jocurilor Paralimpice care vor avea loc în perioada 29 august – 9 septembrie 2012.

În contextul geopolitic actual, problemele de securitate vor fi tratate cu atenţie sporită. Din acest punct de vedere, singura politică acceptabilă este aceea a evitării oricărui fel de risc. Pentru ca acest eveniment global să fie un real succes, este necesară o organizare ireproşabilă.

Din punct de vedere al mobilităţii, acest eveniment reprezintă o provocare majoră. Pe durata Jocurilor Olimpice şi Paralimpice, 10 milioane de spectatori sunt aşteptaţi să vină să-i încurajeze pe cei 10.500 atleţi care vor concura în 26 sporturi diferite, care se vor desfăşura în 34 de locaţii. La aceştia se adaugă şi peste 21.000 jurnalişti şi 3.000 oficialităţi.

Aceasta înseamnă, în medie, 500.000 pasageri în plus (valoarea de vârf fiind anticipată pentru cea de-a opta zi a Jocurilor, cu un total estimat de 800.000 până la 1 milion de vizitatori) pentru reţeaua transportului public care, chiar şi în condiţii normale, se află la limita maximă de saturaţie.

Londra şi Comitetul Olimpic se confruntă cu o dublă provocare: să asigure atleţilor, spectatorilor şi localnicilor posibilitatea să se deplaseze cu uşurinţă, oferindu-le în acelaşi timp condiţii maxime de siguranţă.

Autobazele vor fi supravegheate permanent şi se va permite doar accesul persoanelor autorizate, chiar şi în cazul operaţiunilor de întreţinere a autobuzelor. În egală măsură, mobilitatea în această perioadă va presupune ca autobuzele să circule 22 sau 23 ore din 24. Din acest motiv, întregul sistem trebuie să fie cât se poate de sigur.

Aceste condiţii dificile demonstrează încă o dată importanţa soluţiei inovatoare TMPS/RFID a Grupului Michelin.

Grupul Michelin: Un jucător cheie în transportul urban britanic

Cifrele vorbesc de la sine. Cu 33.000 de autobuze incluse în contractele încheiate (reprezentând 80% din piaţa naţională), cu o cotă de piaţă de 100% pentru patru din cele cinci cele mai importante companii britanice de transport şi de 50% pentru cea de-a cincea3, Michelin este în măsură să ofere flotelor de autobuze soluţii complete de gestionare a anvelopelor.

În plus, 85% din autobuzele londoneze sunt echipate cu anvelope MICHELIN. Mai mult decât nişte simple autobuze, aceste vehicule originale – colorate în roşu aprins şi atât de apreciate de turişti – joacă nu doar un rol simbolic, ci sunt indispensabile în mobilitatea urbană, fiind considerate, pe bună dreptate, una dintre valorile culturale ale oraşului.

Nu este greu de înţeles de ce Grupul Michelin a decis să implementeze soluţia sa inovatoare în Regatul Unit şi, în special, în Londra, a cărei reţea de transport trebuie să se ridice la cele mai înalte standarde pe perioada Jocurilor Olimpice.

Grupul Michelin: Experţii, în prima linie

Pentru clienţii şi partenerii săi, Michelin a dezvoltat soluţii integrate care ajută la îmbunătăţirea performanţelor şi profitabilităţii flotelor. Oferta de servicii Michelin este susţinută de experţi care pun la dispoziţia companiilor soluţii complete de gestionare a anvelopelor, pentru eficientizarea activităţii desfăşurate de acestea.

Clienţii care încredinţează Grupului gestionarea anvelopelor lor pentru flote operează în special în domeniul transportului rutier, fie că este vorba de transportul de mărfuri (colectare deşeuri, automobile, substanţe periculoase, transport internaţional, închirieri de maşini etc.) sau transportul de persoane (urban sau interurban).

Aceste flote includ aproximativ 300.000 vehicule, gestionate de 600 experţi care se află în legătură permanentă cu companiile de transport din întreaga Europă. Printre clienţii Michelin se numără unele dintre cele mai mari companii de transport din aproximativ 20 ţări europene, printre care: Regatul Unit al Marii Britanii, Franţa, Germania, Suedia, Finlanda, Danemarca, Olanda, Belgia, Elveţia, Austria, Spania, Portugalia, Italia, Polonia, Ungaria, România, Republica Cehă şi Turcia.

Inovaţia în cadrul Michelin: Perspective

Tehnologiile moderne permit deja operatorilor de flote să afle în timp real locul în care se află vehiculele, graţie sistemelor informatice aflate la bord, care permit transmiterea unor date complete privind localizarea şi parametrii mecanici.

Inovaţia Michelin implică şi garantarea siguranţei întrucât, pe termen lung, aceasta asigură monitorizarea continuă a anvelopelor. Nu numai că şoferul va şti permanent care este starea anvelopelor, dar şi compania de transport va fi informată cu privire la orice fel de funcţionare defectuoasă. Datorită acestor informaţii, gestionarii flotelor vor putea anticipa posibilele incidente şi vor putea lua măsurile ce se impun pentru a reduce timpii de imobilizare.

Inovaţia Michelin asigură o soluţie pe termen lung, deoarece cipul RFID rămâne încorporat în anvelopă pe toată durata de viaţă a acesteia – chiar şi atunci când anvelopa este reşapată şi recanelată. Datorită acestei inovaţii, Michelin poate oferi date corecte şi trasabile pe toată perioada în care anvelopa este montată pe vehicul.

Chiar de la înfiinţare, Michelin a dezvoltat în mod constant servicii care permit utilizatorilor, indiferent de nevoile acestora, să obţină cele mai bune performanţe de la vehiculele pe care le deţin. Codul genetic Michelin include nu doar oferirea de anvelope, ci şi dezvoltarea de servicii.

Capacitatea de inovaţie specifică Grupului Michelin creează un întreg sistem în jurul anvelopei, iar acest sistem permite gestionarilor flotelor, indiferent dacă vehiculele lor transportă persoane sau mărfuri, să-şi îmbunătăţească eficienţa economică. În acest fel, Michelin reuşeşte să îşi asigure poziţia de lider tehnologic în industria transportului.

Şi, nu în ultimul rând, într-un moment în care siguranţa rutieră are o importanţă din ce în ce mai mare pentru societate, această inovaţie poate oferi noi soluţii pentru optimizarea siguranţei. Senzorii instalaţi la intrarea în oraşe, tuneluri, vămi sau în orice altă parte vor putea fi folosiţi în viitor pentru a verifica presiunea anvelopelor, înainte de a permite vehiculelor să îşi continue drumul.

În acest fel, autobuzele, camioanele şi vehiculele utilitare se vor deplasa în condiţii mai sigure, iar acest lucru va avea un impact pozitiv asupra tuturor.

Inovaţia în cadrul Michelin: Stabilirea unor standarde noi

Capacitate sporită de inovare

Michelin a înregistrat aproximativ 20 de seturi de patente pentru activitatea sa de dezvoltare a anvelopelor „comunicante”, cu cipuri RFID integrate. Ca o recunoaştere a eforturilor sale, Grupul a fost recompensat cu multe premii, o parte dintre acestea fiind menţionate mai jos.

AIM Global (Association for Automatic Identification and Mobility)
2012 AIM Outstanding Achievement Award
2012 AIM REG Corporate Appreciation Award – Michelin
2006 AIM Global Percival Award for Excellence as Autoidentification User Leader
(Related to Michelin assignment coordination of TOR 5Q and creation of related ISO
17367 for tire RFID)

AIAG (Automotive Industry Action Group)
2005 AIAG Outstanding Achievement Award (Michelin leadership for B11 standard)
2010 AIAG Outstanding Achievement Award (For revision of B11 and leadership in
JAIF B21 standard creation)
2010 AIAG Outstanding Corporate Leadership Recognition Award

Tehnologie revoluţionară

Acest nou lanţ de date creat în jurul anvelopei respectă întru totul cele mai înalte standarde la nivel mondial.

Sub conducerea Dr. Patrick King, Michelin a lucrat cu întregul sector de producţie pentru a adopta soluţiile care corespund pe deplin cerinţelor constructorilor de maşini. Există un număr de documente standard care citează anvelopa ca exemplu pentru modul în care tehnologia RFID poate fi aplicată vehiculelor (AIAG B11) sau produselor de consum, în general (ISO 17367).

Michelin nu ocupă doar poziţia de lider în această nouă abordare, dar se remarcă şi prin dorinţa sa de a extinde aplicarea acestei tehnologii, astfel încât toţi participanţii la trafic să beneficieze de o siguranţă sporită.

Michelin ne arată cum este posibil acest lucru. Pentru această inovaţie, ca şi pentru celelalte, Grupul a dezvoltat o soluţie deschisă care poate fi folosită de toţi jucătorii de pe piaţa anvelopelor. Deşi Michelin este singurul constructor care propune în prezent acest serviciu, Grupul speră ca în viitor să existe şi alţi constructori care să ofere această soluţie.

Şi aceasta deoarece anvelopa „comunicantă” reprezintă viitorul acestei industrii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.