Autovit.ro: Cum să cumperi în siguranţă o maşină rulată

Anul trecut, pe piaţa internă 205.000 de maşini second-hand şi-au schimbat proprietarul, iar alte 221.000 de maşini second-hand au fost aduse în ţară.

Necunoaşterea legislaţiei în vigoare şi a drepturilor pe care cumpărătorii le au sunt factorii principali ce îi pot face vulnerabili pe aceştia în faţa unei posibile fraude, fie că este vorba despre starea precară a maşinii sau de lipsa unor acte esenţiale.

Autovit.ro şi ExactCC au realizat o cercetare pentru a afla ce aspecte sunt importante pentru românii care au cumpărat sau vor să-şi cumpere o maşină second-hand şi cum se documentează aceştia pentru achiziţie.

Rezultatele studiului evidenţiază punctele slabe ale cumpărătorilor români care pot deveni victime ale fraudelor şi este un punct de pornire pentru îmbunătăţirea modalităţii de achiziţionare a unei maşini rulate.

)

Cercetarea a fost realizată la finalul anului 2013 pe un eşantion de 919 persoane, reprezentativ pentru populaţia din mediul urban cu vârste între 19 şi 49 de ani, care utilizează internetul.

Ca şi repartizare pe sexe, peste două treimi dintre respondenţi sunt bărbaţi, iar venitul mediu pe gospodărie este de 3.400 lei, după cum reiese din răspunsuri.

Cercetarea cuprinde două categorii de respondenţi: cei care au achiziţionat maşini second-hand în ultimul an şi cei care intenţionează să cumpere în următoarele 12 luni.

La o mare parte dintre întrebări, răspunsurile sunt asemănătoare, la altele însă sunt diferenţe interesante ce arată că opiniile se schimbă după experienţa achiziţiei şi deţinerii unei maşini second-hand.

)

Surse de informare, documentare, site-uri preferate

Cercetarea realizată de Autovit.ro arată că aproximativ jumătate dintre cei care şi-au luat maşină în ultimul an au luat singuri decizia, iar ceilalţi 50% au luat hotărârea împreună cu altcineva.

Ca surse de informare înainte de cumpărarea unei maşini second-hand, site-urile de anunţuri auto sunt pe primul loc, 71% dintre respondenţi vizitându-le cel puţin o dată pe săptămână. Procentul poate parea mare dar este explicabil în contextul în care respondenţii studiului sunt utilizatori activi de internet.

43% din cei întrebaţi au spus că discută cu prieteni mai avizaţi în domeniu, 37% citesc părerile altor cumpărători pe bloguri şi forumuri şi numai 35% merg şi în târguri de maşini. Părerea unui mecanic este esenţială pentru numai 27% din cei întrebaţi.

Site-ul Autovit.ro este principala sursă de informare pentru 94% dintre respondenţii care şi-au cumpărat maşini, urmat fiind de site-urile mercador.ro şi tocmai.ro, care au fost nominalizate de jumătate dintre respondenţi, iar auto.ro de 40%.

Autovit.ro este principala sursă de informare şi pentru cei care intenţionează să-şi cumpere maşină second-hand, 88% consultând site-ul măcar o dată în ultima lună.

Pentru cei care au cumpărat o maşină în ultimele 12 luni, cele mai relevante subiecte pentru documentare înainte de achiziţie sunt:
– legislaţia privind taxele (71%),
– evitarea fraudelor verificând corect caracteristicile maşinii (69%) şi
– dotările maşinii (65%).

Când vine vorba despre recomandările privind achiziţionarea unei maşini second-had, pe primul loc ca grad de încredere sunt situate cunoştinţele şi prietenii (57%) şi abia pe locul doi mecanicii dintr-un service autorizat al mărcii (46%). Pe locul trei site-urile cu anunţuri auto (43%) iar pe ultimul loc reprezentanţii târgurilor auto (21%).

Verificarea – o etapă esenţială

Orice cumpărător vrea o maşină cât mai bună din punct de vedere tehnic, însă mai puţin de un sfert dintre cei care şi-au luat automobil second-hand s-au dus la service autorizat pentru un diagnostic înainte de a-l cumpăra. 42 % dintre cumpărători spun că au verificat personal maşina, 32% au evaluat-o împreună cu un prieten care se pricepe la maşini şi doar 23% au dus maşina la un service autorizat al mărcii achiziţionate.

Este interesantă diferenţa ordinii acestor factori pentru cei care vor să-şi ia maşină rulată în următoarea perioadă.

Verificarea personală este în acest caz abia pe locul patru, în timp ce verificarea cu un mecanic este plasată pe primul loc. Astfel, cei care urmează să achiziţioneze o maşină declară că o vor verifica împreună cu un mecanic ales de ei (41%), împreună cu un prieten care se pricepe la maşini (39%), la un service autorizat al mărcii (38%). Abia pe locul 4 se afla varianta „verific personal” (30%).

„Explicaţia este simplă. Procesul de cumpărare al unei maşini este foarte încărcat emoţional şi deşi iniţial avem un plan bine pus la punct şi vrem să parcurgem o întreagă listă de proceduri de siguranţă, când ajungem lângă maşina visată dorinţa de a o avea cât mai repede este atât de mare încât ne face să nu mai punem siguranţa pe primul loc.

De multe ori mai întâi decidem emotional după care încercăm să găsim argumente raţionale pentru a confirma decizia luată.” a declarat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.

O diferenţa este vizibilă şi în cazul celor care au cumpărat o maşină în ultimele 12 luni: nivelul de încredere în informaţiile prezente în cartea de service este de 75% în timp ce la cei care urmează să achiziţioneze o maşină SH este de numai 59%.

La întrebarea „Aţi verificat dacă numărul de kilometri afişat pe bord este real?”, peste două treimi dintre posesorii de maşini second-hand au răspuns afirmativ, însă 42% nu pot explica modul în care a fost făcută această verificare şi doar 27% spun că au apelat la un tester autorizat.

Peste trei sferturi dintre cei care intenţionează să-şi cumpere maşini second-hand doresc să verifice kilometrajul. Dintre aceştia mai mult de 40% nu pot, însă, exemplifică procedura de verificare.

„Din informaţiile prezentate mai sus tragem concluzia că verificarea kilometrajului este foarte importantă pentru cumpărătorii de maşini rulate, cunoscându-se cât de populară este practica „întineririi” maşinii scoase la vânzare.

Din păcate foarte puţini cumpărători cunosc procedura prin care pot afla istoricul unei maşini şi un procent şi mai mic dintre ei chiar reuşesc acest lucru. Conform legislaţiei în vigoare dealerul autorizat nu poate divulga informaţii referitoare la istoricul maşinii în service-urile din reţeaua respectivă decât proprietarului.

Pentru a rezolva această problemă avem şi o soluţie:

Soluţia este o bază de date naţională administrată de R.A.R. în care să fie înregistrate datele referitoare la rulaj, cu fiecare ocazie cu care o maşină se prezintă la I.T.P., la R.A.R. sau la orice service autorizat de R.A.R.. Ulterior această bază de date ar putea fi unită cu cea a Poliţiei (date despre schimbarile de proprietar, furturi) şi a asiguratorilor (istoricul daunelor), astfel, existând o evidenţă a parcului auto naţional ce va putea fi pusă la dispoziţia populaţiei.

Sunt sigur că un cumpărător ar fi dispus să plătească o sumă de bani pentru a verifica istoricul unei maşini rulate. Un efect colateral dar foarte bun al acestei iniţiative ar fi descurajarea evaziunii fiscale şi a fraudelor din acest domeniu.

O măsură complementară cu cele prezentate mai sus ar fi modificarea legislaţiei astfel încât vânzarea unei maşini cu kilometrajul dat înapoi să fie considerată infracţiune, la fel şi manopera de intervenţie asupra rulajului.” a declarat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro

Factori de vulnerabilitate – Punctele slabe ale cumpărătorilor români

Cercetarea arată că o jumătate dintre cei care au cumpărat maşini second-hand nu au primit Certificatul de autenticitate de la fostul proprietar în momentul achiziţionării maşinii.

Mai mult de jumătate dintre cei care intenţionează să cumpere o maşină second-hand nu cunosc faptul că Certificatul de autenticitate trebuie înmânat de vânzător înainte de încheierea tranzacţiei. Dintre cei care intenţionează să-şi cumpere maşina, un sfert au spus, în mod eronat, că acest Certificat trebuie înmânat de cumpărător.

Certificatul este emis de Registrul Auto Roman şi este o dovadă că specificaţiile tehnice din acte corespund cu realitatea şi că maşina nu se găseşte pe lista celor furate. Pentru totala siguranţă, certificatul trebuie solicitat de cumpărător înaintea încheierii tranzacţiei, iar vânzătorul trebuie să meargă la RAR să îl elibereze.

Studiul a relevat că 34% dintre cei care şi-au cumpărat maşină second-hand consideră că „nu prea se pricep” la maşini, în timp ce, dintre cei care urmează să achiziţioneze o maşină second-hand 47% consideră că nu se pricep la maşini, fiind astfel vulnerabili în faţa unei posibile fraude.

Şi aici există mare diferenţă între cei care şi-au luat recent maşină şi cei care vor să-şi ia în perioda următoare. Respondenţii din prima categorie -cei care au achiziţionat recent o maşină – sunt mult mai încrezători în competenţele lor de apreciere a calităţii unei maşini.

Ceea ce este cu adevărat îngrijorător este faptul că, deşi aceştia apreciază că nu se pricep la maşini, dintre cei care şi-au cumpărat deja un autovehicul rulat, procente semnificative
– nu au făcut o verificare la un service autorizat,
– nu au verificat dacă numarul de kilometri este cel real şi
– nu pot aprecia cine trebuie să ceară Certificatul de Autenticitate, deci nu l-au solicitat vânzătorului la momentul achiziţiei.

Cu privire la persoanele care intenţionează să cumpere o maşină second-hand în următoarele 12 luni, au fost identificaţi următorii factorii care sporesc vulnerabilitatea:
– nu ar recurge la verificarea acesteia pe un tester electronic,
– nu ar merge la un service autorizat
– au foarte mare încredere în cartea de service fără să verifice informaţiile din aceasta.

Cercetarea a mai arătat că cele mai importante aspecte pe care le au în vedere atât cei care au cumpărat o maşină second-hand precum şi cei care urmează să cumpere sunt următoarele: să nu fi fost implicată într-un accident major, să nu fie avariată, numărul de kilometri de pe bord să fie cel real.

În ceea ce priveşte aspectele legale, pentru cei care şi-au luat deja maşină cele mai importante sunt următoarele: actele maşinii sa fie originale, autentice, seria şasiului din acte să corespundă cu seria maşinii şi maşina să aiba ITP.

Pentru cei care urmează să-şi cumpere o maşină rulată primele două opţiuni sunt tot legate de actele originale şi de seria şasiului, dar pe locul trei contează să aibă certificat de autenticitate de la RAR.

Întrebaţi ce aspecte au fost importante pentru ei când şi-au luat maşină, cei mai mulţi au menţionat preţul avantajos şi aspectul automobilului (91%). Peste 70% au spus că a contat preţul reviziilor şi al pieselor, iar peste 60% au spus că a contat faptul că au cumpărat maşina de la primul proprietar. Şi cei care intenţionează să cumpere curând maşină second-hand au dat mare importanţă acestor factori.

Concluzii:
– Cumpărătorii au foarte mare încredere în reţele informale ca surse de documentare înainte de alegerea maşinii (blog-uri, forum-uri).
– Contează foarte mult părerea personală şi cea a prietenilor în alegerea maşinii şi prea puţin opinia unui mecanic autorizat.
– Cumpărătorii de maşini second-hand nu cunosc modul în care poate fi verificat numărul de kilometri afişaţi şi doar puţin peste un sfert merg cu maşina la un tester autorizat
– Cumpărătorii sunt expuşi fraudelor pentru că nu cunosc o serie de elemente legislative importante precum dreptul de a primi certificatul de autenticitate RAR în momentul achiziţiei maşinii.
– Aproape jumătate dintre cei care vor să-şi ia maşină second-hand în următoarele luni admit că nu prea se pricep la maşini, fiind astfel vulnerabili în faţa fraudelor.
– Potenţialii cumpărători par a fi mai bine informaţi decât cei care au achiziţionat deja o maşină.
– Cu toate că atât pentru cei care au achiziţionat o maşină second-hand cât şi pentru cei care urmează să facă acest lucru, la nivel declarativ, este foarte importantă verificarea în prealabil a maşinii. Din cercetare reiese faptul că un procent îngrijorător nu recurge la metodele cele mai sigure în acest demers.

„Luând în considerare faptul că site-urile de anunţuri sunt principala sursă de informare în vederea achiziţiei, 90% dintre respondenţi consultând Autovit.ro, am decis să realizăm o campanie de informare a celor care urmează să cumpere o maşină rulată.

Pagina „Cumpără în siguranţă” (www.autovit.ro/cumparainsiguranta) este gândită ca un ghid complet care vine în ajutorul celor care vor să se ferească de posibilele fraude.

Bineînteles că susţinem verificarea maşinii la un service autorizat de marcă iar acest ghid nu se doreşte a fi un înlocuitor ci un ajutor complementar.” a declarat Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro

Prin intermediul paginii „Cumpără în siguranţă”, Autovit.ro îi este alaturi celui care doreşte să cumpere un autovehicul de la începerea căutării maşinii potrivite până la momentul înmatriculării acesteia.

Pagina oferă sfaturi utile şi informaţii privind actele necesare achiziţiei, modalitatea de obţinere a acestora şi nu în ultimul rând, încurajează potenţialii cumpărători să aibă o atitudine precaută atunci când decid să achiziţioneze o maşină rulată.

3 thoughts on “Autovit.ro: Cum să cumperi în siguranţă o maşină rulată

  1. Un articol informativ foarte bun, multumim!

  2. La rubrica cumpara in siguranta ar mai fi de adaugat in special pentru Romania taxa de poluare, multa lume nu stie detalii exacte despre aceasta taxa care se plateste din 2007, cumpara masini inmatriculate inainte si merge pe credibilitatea vanzatorului, surpriza e mare cand nu isi pot inmatricula masinile pana nu platesc taxa de poluare. Cum firma noastra ofera servicii de intermedieri inmatriculari auto cunoastem bine aceasta probleme, foarte multe persoane se lovesc de acest lucru.

  3. Dragos

    multumesc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.