Întrebări fără răspuns despre traficul din România

De ce şoferii români sunt obligaţi să plătească RCA şi rovinietă, în timp ce căruţaşii nu – ei nu pot provoca accidente cu terţi sau nu utilizează drumul public?

De ce se permite autostopul pe autostrăzi? Nu e suficient că avem o rată de accidente pe şosele care înspăimântă orice ţară civilizată?

De ce s-au făcut staţii de autobuze şi troleibuze lungi cât o zi de post, ocupându-se inutil minim 3 locuri de parcare, din moment ce şoferii acestor mijloace de transport în comun oricum opresc pe banda 1, în dreptul staţiei, blocând-o?

De ce poliţia stă cu radarele la pândă lângă drumuri naţionale pe care circulă căruţe şi utilaje agricole, oprind doar soferii contravenienti si lasand in pace carutele si tractoarele?

De ce s-a ajuns în situaţia ca unde te uiţi în jur să vezi maşini cu numere de Bulgaria într-un procent realmente îngrijorător? Nu puteau fi bani încasaţi de statul român?

De ce nu se scoate sau modifică taxa de mediu în aşa fel încât să se normalizeze piaţa auto?

De ce nu sunt chemaţi cei care se pricep cu adevărat la automobile şi vânzări de automobile, să propună îmbunătăţiri ale acestei taxe de mediu care a distrus piaţa auto?

De ce se solicită în România Inspecţie Tehnică Periodică la 2 ani pentru maşinile noi, când, în restul Europei şi conform normelor UE la care tindem, pentru maşinile noi prima Inspecţie Tehnică Periodică se face la 3 ani şi apoi din 2 în 2 ani?

De ce s-a introdus Cartea Verde în RCA în aşa fel încât RCA-ul a ajuns să coste enorm – nu este oare un serviciu nesolicitat (gen de acţiune pedepsită de legile româneşti în vigoare), din moment ce nu toate maşinile înmatriculate în România părăsesc teritoriul naţional?

Dacă la părăsirea ţării eşti obligat să cumperi vigneta pentru ţara europeană prin care călătoreşti, nu se putea adopta o măsură similară şi pentru Cartea Verde, în loc să o înglobăm abuziv în RCA?

De ce la calculul RCA se ţine cont de elemente absolut fără legătură cu posibilele daune provocate (gen proprietar persoană fizica, proprietar firmă, tip vehicul, carburant, putere motor), de ce se acordă reduceri pentru bugetari, pensionari, persoane cu copii minori (ceilalţi nu sunt tot oameni)?

De ce nu se iau în calculul RCA elementele care au legătură directă cu producerea de accidente: vârsta, experienţa, antecedente – ce relevanţă are faptul că maşina este de firmă sau pe persoană fizică, dacă la volan e un nebun?

De ce se bate toba că în calculul RCA se folosesc elemente statistice – pe acest principiu ar trebui să primim toţi salariul mediu pe economie?

De ce nu se introduce RCA pentru o zi, o lună sau trei luni – de ce să îl obligi pe unul care are rulotă şi pleaca 3 săptămâni pe an cu ea, să îşi facă RCA pentru 6 luni? Doar ca să se bucure asiguratorii? Când o să terminăm cu abuzurile astea?

De ce trebuie să depunem amenzile plătite la Poliţia Rutieră de pe raza localităţii unde am fost amendaţi?

De ce nu s-a modificat alcoolemia permisă, nu era bine cu zero? Nu erau destui beţivi la volan şi când era zero, vor fi mai puţini acum când legea e mai permisivă?

De ce sunt scutite de la plata taxei de mediu autovehiculele aparţinând instituţiilor de stat, fie că sunt de pompieri, salvare, poliţie, armată etc.? Ele nu poluează? Sau vrem democraţie dar nu pentru căţei?

De ce singura prezenţă vizibila a poliţiei rutiere, la nivelul întregii ţări, rămâne la nivelul autospecialelor echipate cu radar? De ce nu sunt poliţişti în intersecţiile cu probleme, de ce nu amendează încălcările flagrante ale Codului Rutier, de ce totul se rezumă la radar?

13 thoughts on “Întrebări fără răspuns despre traficul din România

  1. Claudiu

    Multumesc pentru ca ai avut rabdarea de a citi argumentatia si pentru ca ai semi-validat-o.:)

    Eu explicam sistemul, nu spuneam ca sunt de acord cu scumpirea necontenita a RCA-ului. Am un fin de 25 de ani ce si-a permis un Mercedes 220 CDI (2148 cmc)-ca achizitie si dupa 3 ani de posesie s-a trezit ca RCA-ul pe 6 luni a ajuns sa-l coste 900 de lei pe 6 luni!!!
    Ce poate sa faca decat fie sa astepte sa inainteze in varsta, fie sa treaca masina pe numele tatalui lui fie sa-si mai ia un job ca sa ajunga la un nivel al veniturilor incat sa nu i se mai para scump un RCA pe 6 luni … Cine poate, oase roade…cine nu, o lasa balta..

    Am fost recent in Austria si am alimentat cu 1,24€/l de motorina la o benzinarie fara angajati (plata cu card la automat). In echivalent 5,5 Lei/litru. In Romania sunt obisnuit sa vad preturi de 6,45 lei/litru de motorina.

    Nivelul de preturi si tarife (in domeniul auto sau nu) in Romania a crescut foarte mult in ultimii 4 ani si pare ca a pierdut orice legatura cu veniturile majoritatii populatiei.

  2. Claudiu

    Critica cu includerea Cartea Verde in RCA standard, o consider aiurea din mai multe puncte de vedere.

    Pe de o parte, daca Romania e membra in spatiul comunitar european, e absolut normal sa fii asigurat pe intregul spatiu comunitar ca intreg si nu ca fractiune.

    Pe de alta parte, inainte ca Romania sa fie membra UE, o carte verde pe 15 zile costa 60 USD, iar una pe o luna costa 100 USD. Acum platesc o polita de 86€ pe intreg anul si masina nu e o buburuza, motorul e 2000 cmc, iar asiguratorul e Allianz-Tiriac. Bineinteles clasa de bonus malus e B8. Cat la suta din 86€ reprezinta costurile Cartii Verzi pe un an de zile pornind de la tarifele CV dinainte de 2007? Cat as economisi daca nu as avea Carte Verde inclusa in pretul RCA tinand cont ca ies cu masina de 4-5 ori pe an si cel putin o data pe an sederea e mai lunga de 10-15 zile?

    Cartea Verde inclusa in pretul RCA e o facilitate ( de oportunitate, si chiar financiara) pentru majoritatea soferilor din Romania. Singura categorie care ar putea fi defavorizata, ca sa zic asa, ar fi soferii pensionari care nu ies nicicand din tara la volan, dar ei oricum beneficiaza de reduceri ca pensionari cand cumpara RCA.

    Dupa logica cererii excluderii Carte verde din RCA standard, ar trebui sa cerem introducerea activarii roaming-ului contra cost la mobil, pentru ca nu-i asa, unii care au mobil nu ies nicicand din tara deci nu folosesc roaming-ul. Slava Domnului, comisia Europeana va inlatura roamingul ca serviciu platit din 2015-2016. E un exemplu paralel dar semnificativ.

    Cartea Verde inclusa in RCA e un castig semnificativ pe care romanii l-au dobandit odata cu intrarea in UE (alaturi de altele). Sa nu ne batem joc de el, devenind ipocriti si nevazand avantajele evidente.

    • turatiimaster

      Nu e deloc aiurea, faptul ca tu iesi din tara cu masina si ai Carte Verde inclusa in RCA, e un avantaj pentru tine. Sunt sute de mii de masini care nu ies din Romania, niciodata, pentru ei e un abuz clar. De ce ni se impune un serviciu nesolicitat? Simplu, pentru ca sutele de mii de masini care platesc acea Carte Verde fara a iesi din tara, sunt profit pur pentru firma de asigurari, care doar incaseaza, nu si despagubeste. Daca vrei, ca sa fie mai pe intelesul tau, ca poate ce am scris nu s-a inteles, dupa logica ta daca maine ni se baga in RCA si taxa de pod de la Cernavoda, e ok, pentru ca tu treci zilnic pe acolo. Nu merge asa. Oricum RCA la valorile actuale in Romania sunt in mod evident un abuz, nici nu trebuie sa te mai iei de Cartea Verde. Repet, daca pentru cazul tau particular e ok Cartea Verde in RCA, pentru mine si alte cateva sute de mii, e un abuz. Exceptiile nu confirma regula.

      • Claudiu

        Robert, includerea Carte Verde in RCA precum si atingerea unui procent foarte ridicat de posesie RCA a masinilor ce circula efectiv in trafic, au fost conditii impuse (pe buna dreptate) contractului de aderare a Romaniei la UE. Daca ai posibilitatea, documenteaza-te si studiaza putin cat a fost cresterea tarifelor de RCA in 2007 comparativ cu 2006 ca sa iti dai seama ce impact a avut CV in pretul RCA.

        Orice tara din UE are CV inclusa in asigurarea obligatorie. E absolut normal, esti membru al unui spatiu european, atunci cand circuli prin el trebuie sa fii asigurat din colt in colt al acelui spatiu. NU TI SE PARE NORMAL? E perfect normal. Daca consideri ca e abuziv, atunci nu trebuia sa intram in UE pentru ca nu vrem sa ne conformam unei legislatii europene…

        Acum dupa 7 ani de la aderare, sa iesim sa spunem ca, stiti dragi tari UE, noi suntem romani rupti in fund, nu iesim toti din tara si CV in pretul RCA e un Spam, Scam al asiguratorilor si nu il folosim deci nu platim…e complet aiurea si jenant.

        Dupa logica asta nu trebuia sa intram in UE.

        Ca tarifele RCA au explodat pentru unele categorii de soferi si ca vor mai creste si pentru alte categorii, e altceva. Dar daca vezi argumentatia mea din postul anterior si daca ai verifica tarifele RCA din 2007 (cu CV inclusa) ai vedea ca acest lucru nu se poate pune integral pe seama includerii CV in RCA. Daca vrei pune asta pe seama integrarii in UE si pe faptul ca au crestut limitele de despagubire la daune si la decese/raniri din accidente auto.

        • turatiimaster

          Argumentatia ta e semivalida, pe firul logicii putem unifica si rovinieta, nu? Pentru ca, in esenta, e cam aceeasi chestie? Sa facem o rovinieta unica, pentru ca, nu-i asa, facand parte dintr-un spatiu european, atunci cand circuli prin el, trebuie sa ai rovinieta. Sau, extrapoland putin, fortat, facand parte din acelasi spatiu european, ar trebui sa avem si salarii similare, nu? Sau acelasi pret al carburantilor. Si mai sunt si alte exemple. Inteleg perfect ce spui, dar argumentatia mea ce are? E simplu, eu sunt un pensionar de 70 de ani, am un Logan, nu plec niciodata din tara, de ce sa platesc Carte Verde? Ca vrea Uniunea Europeana? Eu sunt proeuropean convins, dar nu cred in dorinta UE de a ne salva, si UE profita de Romania si romani cum poate. Pentru ca, sunt sigur ca esti de acord cu mine, francezul care isi plateste RCA in Franta, nu isi plateste RCA mai mare pentru ca s-ar putea, vreodata, sa treaca si prin Romania. Invers e valabil. Urmareste o corelare salariu mediu/pret RCA pe tara UE si o sa intelegi problema mea. Platim un RCA mult prea mare raportat la salariu (ca si carburantul si restul), si ni se arunca acest praf in ochi, al Cartii Verzi. Asta ca sa nu mai discutam de fraudele pe RCA de la noi si de procentul de masini care au realmente RCA valabil.

  3. kim_vl

    Unde nu mai pui ca legea spune ca asigurarea RCA trebuie mentinuta in mod continuu.

  4. Red Adrian

    Pentru ca statul român îsi pierde din ce în ce mai mult mijloacele umane si materiale de a actiona în teritoriu si de a pedepsi pe soferii vinovati de încalcari grave ale codului rutier. Pentru ca statul român, în goana lui dupa bani, a încredintat unor firme neserioase ori de-a dreptul suspecte amenajarea pe teritoriului national a unor sosele si a unor intersectii care sunt prost concepute, prost semnalizate dându-li-se posibilitatea nenumaratilor soferi sa încalce legea si sa faca tot ce le trece prin cap !
    Pentru ca e mai usor sa stai cu radarul la dat amenzi decât sa fugi dupa soferii care îsi bat joc de viata altora si de legi, sa le pui mâna în piept si sa-i scoti din “circuit” pentru luni sau definitiv. Sunt prea multe complicitati între politisti, jandarmi si tot felul de “baroni” locali care scapa de puscarie daca au facut ceva foarte grav pe strazi.
    De aia.

  5. Garfield

    FUCKING BASTARDS!!!!
    De aia, că suntem noi proști și suportăm!

  6. Andi

    O alta intrebare fara raspuns ar fi “de ce au trecut 20 de zile de la ultimul test prezentat pe site”? 🙂

    • turatiimaster

      Pentru ca nu se bate din palme, filmele chiar se muncesc.

  7. Andi

    Bune intrebari!
    Referitor la calcularea RCA-ului criteriul “persoane cu copii minori” cred ca exista presupunandu-se ca un tata / o mama cu copii in ingrijire (mai ales cand acestia sunt in masina) ar trebui sa conduca mult mai responsabil gandindu-se la cat i-ar afecta pe acestia un posibil accident… Pensionarii, probabil, se presupune ca au deasemenea un stil de condus linistit si o experienta de multi ani…
    Restul nu prea pare sa aiba vreo logica!

    • turatiimaster

      Pai si masina de firma care transporta copii la o scoala privata, ma gandesc ca soferul trebuie sa conduca responsabil. De fapt toate astea sunt vrajeli fara rost pentru a incasa tarife diferentiate.

  8. Catalin

    Pe astea nu prea le-am auzit. Ma asteptam sa le pui pe cele clasice.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.