Autovit.ro, cea mai mare platformă de anunţuri auto din România, parte a grupului Naspers, a realizat o analiză comparativă a anului 2014 în raport cu 2013, folosind datele publice oferite de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
În plus, din datele de pe platforma Autovit.ro a rezultat o imagine fidelă a pieţei maşinilor second-hand în funcţie de o multitudine de criterii.
Rezumat despre piaţa auto în anul 2014
Anul 2014 a fost mult mai liniştit decât se anunţă, fiindcă nu au avut loc schimbări legislative care să influenţeze puternic tendinţele de cumpărare. Anul a început mai slab pentru maşinile second-hand, dar ceva mai bine pentru maşinile noi care nu mai fuseseră pe plus din 2007.
După luna mai, programul Rabla a ajutat vizibil piaţa maşinilor noi, în timp ce preţurile record la carburanţi au stârnit nemulţumirea şoferilor. Al doilea trimestru a adus cifre sensibil mai bune, atât pentru autoturismele noi, cât şi pentru cele second-hand, în comparaţie cu primele luni. Spre final de an diveşi factori au trimis mesaje contradictorii în piaţă.
Semnalele pozitive au venit de la programul Rabla care a fost mai bine organizat şi mai eficient şi de la scăderea preţului benzinei.
Semnalele îngrijoratoare au venit în decembrie pe tema scumpirii excesive a RCA-ului, temerile fiind confirmate de ştirile din ultimele zile privind tarifele poliţelor.
În toamnă, proiectul programului Prima Maşină părea să dea speranţe tinerilor care vor un autoturism nou, însă aceste speranţe s-au risipit fiindcă programul nu a demarat şi prea puţini l-au privit cu optimism.
Cum nici timbrul de mediu nu a fost modificat pentru a răspunde nemulţumirilor, blocajul de pe piaţa second-hand nu a dispărut, dovadă că cifrele au rămas foarte apropiate de 2013.
Date despre piaţa auto din România în 2014
Piaţa maşinilor noi a crescut în 2014, după şase ani consecutivi de scădere ce au dus-o de la peste 300.000, la sub 60.000 de unităţi.
Anul trecut piaţa a urcat cu 21,6% si, din cele 12 luni, doar într-una singură cifrele au fost mai mari în 2013, în restul impunându-se 2014.
Al doilea semestru a fost mult mai bun decât primul, iar cea mai bună lună a fost iulie, programul Rabla având şi el un rol important.
Piaţa maşinilor second-hand din import este capitolul care a fluctuat cel mai mult în ultimii ani, astfel că putem spune că e de mirare faptul că în 2014 variaţia a fost atât de mică, doar de -1%.
Primele patru luni ale anului au fost mai slabe decât lunile corespondente din 2013, însă spre final de an lucrurile s-au schimbat şi situatia s-a mai echilibrat.
La reînmatriculări (tranzacţii cu maşini second-hand pe plan intern), 2013 a fost un an dezastruos din cauza blocajului adus de timbrul de mediu, iar 2014 nu a putut compensa scăderea de 150.000 de unităţi din 2013. Totuşi, 10 dintre cele 12 luni au adus cifre mai mari decat în 2013 şi, per total, segmentul a incheiat pe plus (5,7%).
Este al doilea an consecutiv când numărulă reînmatriculărilor este sub cel al înmatriculărilor de maşini second-hand de import. Este o situaţie anormală, sesizată încă de anul trecut de către noi, care produce efecte negative mai ales în piaţa de maşini noi.
Timbrul de mediu aplicat maşinilor deja înmatriculate blochează tranzacţionarea buy-back şi trade-in a maşinilor Euro 3 şi Euro 4, primul afectat fiind chiar producătorul intern Dacia.
Cât despre branduri, la maşini noi, Dacia şi-a mărit cota de piaţă şi Ford a avut o creştere mult peste media pieţei (56% faţă de o medie de 21,5%).
Dintre mărcile din top 5, Volkswagen a crescut cel mai puţin (8%). La maşini second-hand Volkswagen şi Opel îşi păstrează uriaşa popularitate, iar Audi şi BMW sunt la mare cinste.
Maşinile de pe Autovit.ro în 2014
Pe platforma Autovit.ro sunt, în general, în orice moment peste 60.000 de anunţuri, dintre care aproape jumătate pentru autoturisme şi peste 25.000 pentru piese auto. La capitolul autoturisme, în medie sunt 25.000-28.000 de anunţuri pentru maşini, cu variaţii determinate de perioada sărbătorilor (cele de sfârşit de an şi Paştele) când numărul scade sub 20.000.
Pe de altă parte, în perioadele de maxim din piaţă, la final de primăvară şi toamnă, se găsesc simultan şi peste 30.000 de autoturisme în ofertă.
Volkswagen conduce detaşat clasamentul mărcilor, Opel este pe locul secund, la fel ca şi în statisticile oficiale privind reînmatriculările, în timp ce BMW este pe locul trei şi fiindcă mulţi dintre cei care îşi iau maşini noi ale mărcii bavareze le vând relativ repede pentru a-şi lua un alt model nou al mărcii. Ford şi Audi completează top 5 care reprezintă aproape şase din zece maşini de pe Autovit.ro.
Preţul este foarte important pentru clientul de maşină second-hand, iar datele Autovit.ro confirmă acest lucru, peste jumătate dintre maşinile de pe platformă fiind la sub 5.000 de euro. Totuşi, anul trecut s-au petrecut câteva schimbări, iar ponderea maşinilor de sub 5.000 de euro a scăzut pe Autovit.ro, crescând în schimb ponderea celor de peste 10.000 de euro.
Deşi cele mai multe maşini prezente pe Autovit.ro sunt modele de volum la sub 10.000 de euro, extremele sunt spectaculoase, fiindcă cele mai scumpe modele puse la vânzare ăn 2014 au fost la preţuri de sute de mii de euro.
Cea mai scumpă maşină de pe Autovit.ro a fost un Lexus LFA la peste 450.000 euro, au fost modele Lamborghini la peste 300.000 euro, dar şi supercar-uri Ferrari, McLaren şi Mercedes-Benz la peste 200.000 de euro.
Efectele timbrului de mediu introdus în primăvara lui 2013 persistă şi în structura ofertei de maşini de pe Autovit.ro. Anul trecut a scăzut considerabil numărul de maşini Euro 3 şi Euro 4, timbrul de mediu având valori mari exact pentru cele mai populare modele din piaţa second-hand.
Scăderile la aceste segmente s-au menţinut şi pe parcursul lui 2014 fiindcă cei care au maşini pentru care timbrul nu a fost plătit sunt descurajaţi în a mai vinde maşinile din moment ce vor pierde 10 – 20% sau chiar mai mult din valoarea maşinii.
Scăderi puternice s-au înregistrat la maşinile Euro 1 care sunt tot mai puţine în piaţă şi datorită programului Rabla, dar şi fiindcă sunt neatractive pentru cumpărători, din cauza vechimii lor şi costurilor pe care acestea le implică.
Ponderea maşinilor Euro 2 a scăzut puternic faţă de anul trecut, iar Euro 3 şi Euro 4 se regăsesc în peste şapte din zece anunţuri, însă ca număr au scăzut cu peste 20% faţă de 2013.
Segmentul care a crescut exploziv este cel al maşinilor Euro 5, numărul de anunţuri urcând cu 30%, ponderea acestor maşini pe Autovit.ro aproape dublându-se anul trecut. E vorba de maşini de unul-doi ani vechime şi timbru de mediu redus.
Pe Autovit.ro se regăsesc şi maşini Euro 6, numărul lor este mic, dar creşterea este impresionantă în ultimul an (peste 150% faţă de 2013).
Situaţia dealerilor şi comercianţilor auto
Este primul an când se simte o creştere sensibilă a ponderii dealerilor autorizaţi în volumul maşinilor SH tranzacţionate prin intermediul site-ului Autovit.ro. Este un semn că cei ce doresc să-şi achiziţioneze o maşină rulată iau în considerare din ce în ce mai mult surse de încredere în achiziţie şi vehicule cu istoric verificabil.
În acest moment preocuparea majoră a dealerilor și comercianților de mașini rulate o constituie procesul de achiziție și finanțarea stocurilor. Comercianții auto independenți au avantajul unor cheltuieli de regie mai mici și de aici competitivitatea acestora în procesele de cumpărare a mașinilor rulate.
Dealerii autorizați au programele de buy-back și trade-in blocate în ceea ce privește mașinile comercializate de aceștia în anii precedenți și a căror taxă de primă înmatriculare, înlocuită de taxa de mediu, nu a fost achitată sau mașinile au fost scutite.
Adăugându-se aici și lipsa unui cadru legislativ favorabil pentru o concurență loială cu comercianții independeți care nu plătesc taxe și impozite, nu sunt obligați să acorde garanție. De aici și rolul limitat pe care dealerii îl au în acest moment în piața de mașini rulate.
Și pentru că facem referire la zona profesională, încă lipsesc măsurile legale ce pot determina o creștere a gradului de confidențialitate a tranzacțiilor de autoturisme în special ne referim la permisiunea potențialilor cumpărători la bazele de date ale producătorilor privind istoricul mașinilor.
Soluții posibile pentru timbrul de mediu
Actuala formă a timbrului de mediu este o variantă care blochează tranzacțiile auto pe piața internă, acest lucru văându-se foarte clar în evoluțiile din ultimii doi ani. Astfel, trebuie gândită o soluție pentru modificarea timbrului de mediu care, chiar dacă nu are cum să mulțumească toate părțile, poate măcar să deblocheze piața internă astfel încât să asigure un cadru favorabil pentru o evoluție pozitivă în următorii ani.
O variantă este trecerea în mai multe etape la un impozit anual care să înlocuiască acest timbru. De asemenea, trebuie găsit un echilibru între necesitatea de a aduce venituri la buget și nevoia de a nu pune o povară financiară pe cei care au mașini foarte vechi.
Astfel, dacă în decurs de 2-3 ani s-ar reduce treptat timbrul de mediu la valori de 100-200 de Euro, care să nu mai constituie un factor blocant al tranzacţiei, veniturile la buget s-ar putea completa cu încasările din impozitul anual.
Condiția pentru succes este ca acesta să fie calculat cu o formulă nouă care să ţină cont de vechimea maşinii ţi de norma de poluare, nu doar de capacitatea motorului, ca în prezent. Astfel s-ar putea evita cazurile actuale, când pentru un autoturism Dacia cu motor de 1400 cmc din 1977 se plăteşte acelaşi impozit ca pentru o maşină nouă Euro 6 cu acelaşi motor.
Un alt aspect deosebit de important este ca noul impozit să nu ajungă la valori foarte mari care să fie insuportabile de către populaţie, ci să fie eşalonat pe toată durata de viaţă a bunului.
O maşină poluează atâta timp cât este exploatată, astfel că principiul ‘poluatorul plăteşte’ ar fi respectat, nu ca acum când o maşină poluează doar dacă este tranzacţionată!
Concluzii şi estimări pentru piaţa auto pentru perioada următoare
– Piaţa maşinilor noi a reuşit să întrerupă o serie neagră de şase ani consecutivi de scădere. A contat şi programul Rabla care a început în martie şi a generat un sfert din vânzările totale datorită faptului că a fost mai bine organizat, corelând eficient cererea cu oferta.
– A contat pe piaţa maşinilor noi şi diversitatea tot mai mare de modele, în special în sfera SUV-urilor compacte de oraş care se vând din ce în ce mai bine. Piaţa a crescut şi datorită Dacia care şi-a reînnoit gama în ultimii doi ani şi a avut anul trecut o creştere de peste 25% în ţară. Piaţa a fost ajutată enorm şi de achiziţiile făcute de firme: peste 70% din total.
– Piaţa maşinilor second-hand din import a rămas la nivelul din 2013, al doilea semestru fiind mult mai bun decât primul. Reînmatriculările au crescut cu aproape 6%, însă nu au putut compensa scăderea de 40% din 2013. Este al doilea an consecutiv când volumul acestora este sub cel al înmatriculărilor de maşini rulate de import!
– Deşi la început de 2014 autorităţile au lăsat de înţeles că timbrul de mediu va fi schimbat, acest lucru nu s-a întâmplat, mai ales că au fost remanieri guvernamentale şi alegeri prezidenţiale şi nu a fost timp de strategii coerente de mediu. În aceste conditii, efectele negative pe care timbrul le-a avut asupra pieţei auto în 2013 nu au avut cum să dispară în 2014, iar reînmatriculările nu au revenit la valorile normale.
– Piaţa de maşini noi rămâne afectată de blocarea programelor de trade-in şi buy-back la dealerii autorizaţi pentru autoturismele comercializate de aceştia în anii precedenţi ce nu au taxa plătită.
– Programul Prima Maşină, despre care s-a vorbit încă din vară şi care a fost anunţat cu declaraţii foarte optimiste în octombrie, nu a început la 1 noiembrie cum s-a promis. Programul gândit să ajute tinerii să-şi ia o maşină nouă, statul garantând jumătate din valoarea creditului, nu pare să fi fost foarte bine gândit ţi nici nu a stârnit interesul băncilor.
– Scăderea semnificativă a preţului benzinei în ultimele luni reprezintă o veste bună pentru şoferi, însă este estompată de creşterea puternică a preţului poliţelor RCA. Cei mai loviţi sunt exact şoferii tineri pentru care este descurajantă o poliţă anuala de 2.000 lei, 3.000 lei sau chiar mai mult. Este posibil ca mulţi tineri să amâne achiziţia unei maşini din cauza acestor tarife extreme de mari. Poliţa RCA a ajuns să fie la acelaşi nivel cu timbrul de mediu în anumite cazuri. Ţinând cont că ambele se plătesc la achiziţionarea maşinii, rezultă o creştere considerabilă a bugetului şi aşa mic al noilor posesori de maşini.
– În 2015 piaţa maşinilor noi ar putea să crească faţă de anul în curs, o condiţiă esenţială fiind ca Programul Rabla să se mai desfăşoare. Reprezentanţii Ministerului Mediului s-au arătat încântaţi de cum a mers programul în 2014 şi vor să se ţină şi în acest an, chiar dacă probabil unele reguli vor fi modificate. Programul de reînnoire a parcului auto nu trebuie subestimat: prin el s-au vândut 17.000 de maşini anul trecut.
– Programul Prima Maşină este încă o necunoscută şi este cert că prognozele date în toamnă, 20.000 de maşini vândute cu ajutorul lui în 2015, sunt mult prea optimiste
– Schimbările frecvente ale strategiilor de autostrăzi şi de drumuri expres dovedesc indecizia autorităţilor şi conduc spre o singură concluzie: mulţi ani de aici înainte vom circula anevoios dintr-o parte în alta a ţării.
Recent Comments