Noile norme ce reglementeaza asigurarile RCA

Emag Asigurari

Probabil toti soferii cunosc, macar la nivel de platitori sau implicati in accidente, faptul ca asigurarile RCA sunt relativ scumpe si nu intotdeauna procedurile de despagubire sunt lipsite de probleme. Autoritatea de Supraveghere Financiara a adoptat zilele acestea normele de punere in aplicare ale Legii nr. 132/2017, noul act care reglementează asigurările RCA, intrat în vigoare pe 12 iulie.

La ce trebuie sa ne asteptam de la noile reglementari, ce inseamna concret noua lege, intr-un limbaj usor accesibil pentru cei direct interesati de simplul act al achizitiei unei asigurari care sa le ofere atat garantii reale, cat si un pret corect, incercam sa explicam pe scurt in cele ce urmeaza.

Probabil cel mai important aspect, cat vor costa noile asigurari de tip RCA, vom putea afla consultand calculatoarele de prima ale marilor brokeri, un exemplu gasiti pe eMAG.

Evicent, normele reglementeaza elementele ce trebuie sa se regaseasca in contractul de asigurare RCA, formatul politei de asigurare RCA, conditiile si criteriile de autorizare ale asiguratorului, pentru a putea efectua asigurari de tip RCA, procesul privind avizarea, constatarea prejudiciilor și lichidarea dosarului de dauna, sistemul bonus-malus si criteriile de aplicare ale acestuia.

Din fericire noua lege readuce in atentie reducerile si penalizarile pentru soferi, direct relationate cu absenta sau frecventa evenimentelor de trafic, reglementandu-le.

Daca pana acum un sofer inmatricula o masina noua inainte sa o vanda pe cea veche, intra automat in categoria de bonus B0, ceea ce era cel putin inechitabil, daca tinem cont ca soferul respectiv nu avusese niciun fel de dauna in anii precedenti.

Normele de aplicare permit acum soferilor aflati in aceasta situatie, sa isi pastreze clasa bonus pentru a putea beneficia in continuare de tarife mai mici. Ca noutate, un sofer care are doua sau mai multe masini va primi clasa de bonus cea mai favorabila, daca are B3 la una din ele si B2 la celelalte, la cea nou inmatriculata va primi B3.

Sistemul de penalizari nu pastreaza proportionalitatea intre bonus si malus, pretul unei asigurari RCA poate varia cu până la 180% in plus pentru soferii care au daune si cu cel mult 50% in minus pentru cei care nu au avut parte de accidente.

Mai interesant pentru soferi, se stabilesc si forma, dimensiunile, continutul si procedurile de utilizare a formularului de Constatare amiabila, procesul de avizare si inregistrare precum si obligatiile si responsabilitatile personalului care efectuează constatarea daunelor, evident acestea fiind primele “obstacole” ce apar in calea despagubirii, imediat dupa un accident.

Apar modificari substantiale privind modalitatea de decontare directa, care acum este considerata un serviciu suplimentar pe care asiguratii il pot cumpara odata cu noile polite RCA, daca doresc, evitand astfel complicatii (cererea despagubirilor de la asiguratorul soferului vinovat).

Foarte important, compania de asigurari nu mai are voie sa impuna asiguratului la ce service sa efectueze reparatia, astfel ca pagubitul isi poate repara masina unde doreste, beneficiind sau nu de decontare directa, conform cu optiunea pe care a facut-o la achizitionarea politei.

La fel, se stabileste lista documentelor necesare solutionării cererii de despagubire si prevederile aplicabile asiguratilor cu risc ridicat. Ce inseamna asigurat cu risc ridicat, soferii pentru care trei oferte de prima de asigurare sunt cu mult mai mari decat tariful de referinta. Acestia se pot adresa unui organism special, pentru a putea beneficia de preturi mai bune, evident daca se incadreaza unui set de criterii.

Mai putin interesant pentru soferul obisnuit, se reglementeaza si chestiuni interne privind asigurarile tip RCA, respectiv criterii de risc, indici de incarcare, coeficienţi de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare ce sunt utilizate in calcularea tarifului de prima.

Inca nu s-a stabilit clar noua metodologie pentru calcularea tarifelor de referinta ale primelor de asigurare RCA. Setul de tarife de referinta stabilit de ASF, in baza unei metodologii în vigoare din luna mai, este doar orientativ, ca reper pentru cumparatorii de polite, nefiind stabilite ca valori maxime sau minime.

Noile norme intra in vigoare dupa publicarea lor in Monitorul Oficial.

7 Responses

  1. Adrian Simo says:

    Masina nu este a mea. Este pe firma unui prieten care are vre-o 3 ani si ceva de “concediu”. Ce fras sa fac cu ea?

  2. Adrian Simo says:

    Astia sunt nebuni! Si ce fac cu masina? Ca sta intr-o parcare interioara intre blocuri, deci banuiesc ca este domeniu public!

    • kim_vl says:

      Dacă legea se va aplica ad literam in cazul asta esti constrâns să nu suspenzi RCA-ul chiar dacă nu ai nevoie de masina. Ce, pana acum puteai suspenda contractul ?

  3. Adrian Simo says:

    Aveti idee daca este adevarata informatia conform careia, daca o masina nu are RCA, trebuie predate numerele?
    Multumesc.

    Adrian

  4. kim_vl says:

    Pe site-ul pe care l-ai indicat in articol am facut un RCA pe 1 an pe 1 Mai 2017, iar astazi vad ca aceeasi asigurare ar fi cu 5 lei mai scumpa (am clasa B8), deci nici vorba de ieftinire.
    Raman in continuare cateva intrebari:
    – daca am doua masini vechi cu clase de bonus diferite nu exista posibilitatea ca ambele masini sa “beneficieze” de cel mai favorabil bonus ?
    – bonusul cel mai bun pt. masina noua se acorda automat din sistemul de calcul sau trebuie facuta vreo cerere speciala ? Sper ca pt. a beneficia de acest bonus nu e musai ca in cele din urma sa vinzi masina veche.
    – cea mai controversata prevedere a acestei noi legi a RCA mi se pare partea cu predarea placutelor de inmatriculare la politie daca suspenzi contractul RCA (cand stii ca nu circuli cu masina). Pe langa deranjul de a scoate placutele din suporti, mai trebuie sa te deplasezi si pana la politie si sa mai stai si la cozi poate. Iar daca treaba asta mai este si contracost atunci trebuie vazut daca mai merita suspendarea contractului. Si, in plus, pe aceasta perioada masina nu trebuie sa stea pe domeniul public; adica daca stai la bloc nu o mai lasi in parcarea din fata ci o duci undeva, pe camp.
    In cazul meu, avand mai multe masini in familie (la casa), sunt des in situatia ca, dupa ce imi expira RCA-ul la o masina (eu inchei numai pe 12 luni) sa existe 1-3 saptamani cand nu circul cu masina respectiva (timp in care nici nu inchei un nou RCA, ca sa nu platesc degeaba). In aceasta situatie mai trebuie sa predau numerele la politie, pt. ca RCA-ul meu nu e suspendat ci expirat (deci nu ai ce suspenda) ?

    • turatiimaster says:

      Normele astea sunt oricum bataie de joc. In continuare raman facute doar in folosul asiguratorilor si mai putin al asiguratilor. Decontare directa contra cost, nu se poate face RCA in rate, desi in lege exista aceasta posibilitate, iar treaba cu predatul numerelor e noaptea mintii. Nu stiu sa iti raspund la nicio intrebare concret, stii de ce? Pentru ca nici ei nu stiu, daca mergi acum la un broker va ridica din umeri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Privacy Preference Center

Marketing

1 - Registers a unique ID on mobile devices to enable tracking based on geographical GPS location. 2 - Used by Facebook to register impressions on pages with the Facebook login button. 3 - Tries to estimate the users bandwidth on pages with integrated YouTube videos. 4 - Registers a unique ID to keep statistics of what videos from YouTube the user has seen. 5 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 6 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 7 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 8 - used by AdUnity.com for ad serving purposes

1 - GPS (Youtube.com), 2 - Impression (Facebook.com), 3 - Visitor Info Live (Youtube.com), 4 - YSC (Youtube.com), 5 - auguid (AdUnity.com), 6 - x0.gif (AdUnity.com), 7 - x1daid (AdUnity.com), 8 - x1guid (AdUnity.com)

GDPR

1 - only to comply with GDPR requests, 2 - only to comply with GDPR requests.

1 - GDPR allowed cookies (Turatii.ro), 2 - GDPR consent types (Turatii.ro)

Traffic

1 - Visitor statistics, 2 - Visitor statistics for ranking site in auto category, 3 - Visitor statistics

1 - trafic_h (Trafic.ro), 2 - trafic ranking (Trafic.ro), 3 - trafic_v (Trafic.ro)