Tesla Robotaxi, Hyundai Ioniq 5 Robotaxi, Rimac Robotaxi, Baidu Robotaxi si putem continua cu o multime de branduri care pun accent pe vehicule autonome fara sofer ca fiind solutia pentru o parte din traficul viitorului. De ce s-ar implica marile companii si vizionarii in proiecte aproape imposibile sau la limita tehnologiei actuale, pentru profit sau masterplanul este unul cu adevarat revolutionar?
Ce inseamna de fapt Robotaxi? Un vehicul autonom, fara sofer, destinat taximetriei, practic un automobil care poate, fara interventie umana, sa efectueze curse cu pasageri, in siguranta, in circulatie deschisa. Intr-o lume sufocata de milioane de autovehicule private sau de firma, taxiuri, autotrenuri, motociclete, biciclete, plus noile solutii de mobilitate oferite de aplicatii ca Uber, Bolt si altele asemenea, te-ai intreba, normal, care sunt avantajele unui Robotaxi si de ce toata lumea arde etape din evolutia normala a mobilitatii.
Raspunsurile, desi aparent ascunse, sunt totusi evidente. Un autovehicul fara sofer, nu are sofer. Neavand sofer, nu cere salariu, nu are sindicat, nu necesita atestat si diverse certificari, nu se imbolnaveste, nu e neserios, nu consuma alcool, nu se drogheaza, nu are momente in care se simte bine sau momente in care nu se simte bine, nu converseaza neintrebat cu pasagerii, nu alege rute mai lungi sau nu pretinde bacsis de la pasageri, si o putem tine asa pagini intregi. Multe avantaje, la prima strigare.
Alte avantaje potentiale, luand ca etalon sistemul de conducere autonom de la Tesla, putem observa faptul ca, desi statisticile nu sunt lipsite de accidente mortale, totusi, oricat de cinic ar suna, sistemul de conducere autonom este mai sigur decat conducatorul uman.
Aici apare viziunea: poate ca Robotaxi e, in viitorul apropiat, o solutie pentru taximetrie, dar de ce nu ar fi si o solutie universala de mobilitate, in care sa dispara proprietatea persoanei fizice asupra vehiculului cu care se deplaseaza, iar autovehicul sa devina, stiu ca suna ciudat, un fel de lift care se deplaseaza pe orizontala?
Nu mai ai probleme cu parcarea, cu impozitul, cu CASCO, cu RCA, rovinieta, anvelope, revizie, incarcare, depreciere, taxe de parcare, spalat, reparatii, amenzi, daca stai sa analizezi, candva si permisul de conducere, atat de ravnit azi, ar putea sa dispara, din cauza, sau mai bine zis, datorita ideii de Robotaxi.
Cand Robotaxi va prelua intreaga lume? Nu stim. Dar ca idee, sau macar in imaginatie, o lume in care toate masinile sa fie Robotaxi, nu e imposibila, nu e improbabila, poate fi mai sigura si, extrem de important, poate fi singura solutie viabila pentru decongestionarea traficului din orase.
Una din marile probleme ale mobilitatii individuale, in acest moment, este faptul ca masina personala sta in majoritatea timpului. Imaginati-va. Conduceti 20 de minute, o ora, sau mai mult, dimineata spre munca, apoi masina stationeaza 8 ore intr-o parcare, ocupand spatiu, asteptand sa va duca acasa. Cu mai mari sau mai mici diferente, in majoritatea timpului, cu exceptia concediilor, cam asa e viata cu o masina. Si, mai important, atunci cand ruleaza, face parte din traficul care ne deranjeaza pe toti.
Cum ar fi ca in loc sa avem 1-2-3 sau mai multe vehicule in familie, sa avem doar unul care sa ne duca pe toti unde avem treaba? Sau sa nu il mai avem de loc si doar sa beneficiem de serviciile lui, contra cost, poate cu un abonament lunar sau, pur si simplu, platind la fiecare utilizare?
Robotaxi. Peste ani, ne vom aminti, cu nostalgie, de vremurile cand detineam o masina…
Recent Comments