APIA avertizează: decizia AFM de suspendare a Rabla Auto 2025 destabilizează piața auto și încrederea publică în autorități

APIA reacționează ferm la anunțul de astăzi al Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) privind suspendarea lansării tuturor programelor de finanțare, inclusiv lansarea Rabla Auto pentru persoane fizice, cu doar o zi înainte de deschiderea sesiunii și punctează consecințele grave ale deciziei.

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) condamnă această decizie politică de ultim moment, care lovește direct în industria auto și, implicit, în economia națională, într-un moment în care sunt vitale măsuri de stimulare, nu de stagnare. Înțelegem constrângerile bugetare și necesitatea ajustărilor fiscale, însă coerența și predictibilitatea politicilor publice stau la baza încrederii mediului privat și a cetățenilor în instituțiile statului și în angajamentele deja asumate pentru asigurarea calității vieții, siguranță rutieră, reducerea poluării și protecția mediului.

Suspendarea Programului Rabla Auto 2025 survine după cea mai lungă întârziere din istoria inițiativei și după o lansare etapizată care a creat deja confuzie și neîncredere în rândul solicitanților. Efectele negative ale acestei amânări de peste 5 luni a programului se văd deja în piață: înmatriculările de autoturisme au scăzut cu -32,4 % în mai 2025, față de aceeași lună din 2024, generând un recul de 12 % pe întreg anul, iar vehiculele electrice au înregistrat un declin de -41,2 % în primele cinci luni din 2025, față de perioada similară a anului trecut, situând România pe ultimul loc în UE la acest capitol.

„Suspendarea finanțării prin programul Rabla Auto 2025 lovește direct în pilonii industriei auto – de la lanțurile de producție și import până la rețeaua de distribuție. Este inacceptabil ca politicile de mediu și de dezvoltare economică să devină instrumente de negociere politică, generând consecințe grave atât la nivelul companiilor, dar în special al beneficiarilor persoane fizice, cea mai vulnerabilă categorie vizată de retragerea ecotichetelor. APIA solicită reluarea urgentă a finanțărilor, printr-un parteneriat real între autorități și consumatori”, declară Dan Vardie, președinte APIA.

Printre consecințele vizibile imediat, dar și pe termen lung, asociația noastră punctează următoarele:

  • Lipsa de predictibilitate legislativă și financiară subminează planificarea strategică a companiilor din sectorul auto (producători, importatori, dealeri, finanțatori etc.), cu un impact negativ asupra contractelor legate de programul Rabla Auto aflate deja în derulare (stocuri dimensionate în funcție de calendarul anunțat, campanii de promovare deja bugetate, resurse mobilizate pentru procesarea cererilor etc);
  • Compromiterea obiectivelor naționale și europene de mediu – reducerea emisiilor și înnoirea parcului auto sunt obiective asumate inclusiv prin PNRR și prin alte angajamente internaționale;
  • Demotivarea consumatorilor, scăderea interesului pentru mobilitate electrică și risc de abandon a tranziției către electromobilitate în țara noastră, în opoziție cu realitatea internațională.

APIA face apel la toți factorii legislativi implicați în această decizie să restabilească cât mai curând cadrul de finanțare, pentru a evita amplificarea efectelor negative asupra competitivității pieței auto românești, asupra protejării mediului și a sustenabilității vieții cotidiene a cetățenilor României.

Despre Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România – APIA

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile este o organizație non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.

Misiunea APIA este de a reprezenta și susține interesele principalilor jucători din piața auto din România, implicându-se activ în dialogul cu autoritățile, prin promovarea practicilor sustenabile din industrie, prin educarea consumatorilor și prin oferirea de analize esențiale și relevante pentru acest sector.

APIA este organizatorul unor evenimente publice definitorii pentru piața autohtonă și anume: Salonul Internațional Auto București – SIAB și Forumul Mobilității Sustenabile – FMS.

APIA a dezvoltat CarS, unica platformă online de analiză dinamică a pieței auto din România. APIA este singura organizație din România care prelucrează în detaliu datele DGPCI, realizând atât diferențierea pe motorizări (MHEV, FHEV si PHEV) a înmatriculărilor, cât și o realocare a acelor autovehicule pe care DGPCI le încadrează la autoturisme, deși acestea au de fapt scop comercial, la categoriile vehiculelor comerciale aferente.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.