Toyota Land Cruiser 3,0l D-4D

Toyota Land Cruiser nu este un vehicul de teren oarecare. 52 de ani de dezvoltare continua, timp in care au fost lansate sase generatii, au contribuit la consolidarea unei reputatii de automobil robust, dar si simplu, totodata, in care poti avea incredere. In perioada 1961-1965 a inregistrat primul succes comercial, in SUA. In 1968, 100.000 de Land Cruiser au fost vandute in toata lumea. Aceasta este legenda Land Cruiser, model cu un succes comercial de invidiat. In 127 de state ale lumii circula nu mai putin de 4 milioane de modele, versiuni diferite.

Land Cruiser generatia 2003 se deosebeste fundamental de cele anterioare. Motoare puternice, nota de lux imprimata de designul exterior dar si dotarile de serie apropie noua Toyota de un SUV (Sport Utiliy Vehicle), mai mult decat de un tot-teren clasic. Motorizarea diesel, o caracteristica definitorie in cazul unui Land Cruiser, dar si dotarea VIP, pot fi un cocktail interesant, care ne-a convins ca merita testat.

Ce trebuie subliniat de la inceput este capacitatea foarte buna de transport. In compartimentul rezervat bagajelor, care are un volum util de 620 de litri, se gaseste un al treilea rand de banchete, cu trei locuri. In aceasta varianta, opt persoane avand la dispozitie si 193 l ca volum util pentru bagaje, pot calatori comod. In functie de necesitati, bancheta din spate poate fi pliata lateral (in doua jumatati) sau chiar indepartata.

Pentru a avea acces usor la spate, s-a preferat solutia montarii unei usi clasice, care se deschide spre dreapta, in dauna unui hayon. La nivel de detaliu, am putut consemna utilitatea cotierei centrale, dintre scaunele din fata, care „ascunde“ un spatiu de depozitare incapator si foarte practic, dar si suporturi de pahare, la indemana pasagerilor din spate.

Bordul masiv, cu linii sculpturale, fara nici un fel de artificiu stilistic, respecta traditia „off road“. Scaunele fata, imbracate in piele, sunt confortabile si au posibilitati multiple de reglare. Volanul, echipat acum cu un sistem de declansare diferentiata a airbag-ului, este ajustabil pe inaltime si in profunzime, pentru o pozitie cat mai buna de condus.

In consola centrala, la partea superioara, exista un display, care afiseaza informatiile necesare pentru o calatorie intr-un colt uitat de lume: pozitia fata de punctele cardinale, altitudinea, presiunea atmosferica, inclinarea masinii, autonomia.

Versiunea VIP este dotata de serie cu un sistem de navigatie prin satelit, care dispune de indrumare vocala in cateva limbi de circulatie europeana, ce pot fi selectate prin atingerea ecranului. Deoarece deocamdata nu exista CD cu harti pentru Romania, dotarea ramane decorativa…

Dimensiunile exterioare sunt generoase, cu o lungime de 4850 mm, o latime de 1875 mm si o inaltime de 1905 mm. In aceste conditii, solutia suprafetei vitrate mari, dar si trapa, asigura o ambianta placuta, dar si ceea ce este mai important, o vizibilitate extrem de utila in circulatia urbana.

Testul a inceput in Bucuresti si ale sale strazi, aglomerate si pline de gropi. Daca din primul punct de vedere gabaritul poate fi considerat un handicap, orice crater sau denivelare din sosea au putut fi depasite cu nonsalanta. Cutia de viteze, automata in patru trepte, pare chiar o dotare necesara in acest caz. Rularea cu 50-60 km/h presupune o viteza de rotatie de 1200-1500 rpm pentru motor si de aceea apasarea pedalei de acceleratie trebuie facuta cu moderatie. Daca avem brusc nevoie de cei 163 CP, atunci trecerea de la 0 la 100 km/h se face in circa 13 secunde.

Motorul D-4D este de tipul Common-Rail (rampa comuna) si are capacitatea cilindrica de 3,0l. Furnizeaza cu 30% mai multa putere, respectiv 16% mai mult cuplu motor (163 CP/343 Nm) decat vechiul motor, datorita mecanismului de distributie multisupapa.

Trecerea de la asfalt la drum forestier este, practic, insesizabila, mai ales pentru ocupantii locurilor din spate. Pe masura ce varietatea terenului devine o optiune majora, atunci cele cateva sisteme electronice ajutatoare pot deveni esentiale. Coborarea unei rampe sau escaladarea ei este usurata de DAVC/HAC. Pentru a mentine o viteza redusa si constanta la coborare, sistemul activ de control DAC (Downhill Assist Control) blocheaza/elibereaza automat fiecare roata, atunci cand masina tinde sa derapeze (5-7 km/h). Sistemul functioneaza si la coborarea cu spatele, reducand viteza la 3-5 km/h.

Noul Land Cruiser a fost primul vehicul din lume dotat cu sistemul de control la urcarea rampelor. HAC (Hill-start Assist Control) permite plecarea de pe loc, chiar in conditiile unei pante abrupte si alunecoase. Daca o roata se invarte in gol, se actioneaza automat cele 4 frane pana ce roata respectiva isi redobandeste aderenta.

Departe de orice drum, tractiunea integrala permanenta (40% fata de 60% spate) permite accesul in forta si fara prea multe griji la pietre si obstacole diverse. Diferentialul central Torsen (blocabil) sesizeaza situatiile in care ambele roti ale unei punti tind sa patineze si redistribuie puterea motorului spre cealalta punte. In situatii extreme, soferul poate comanda, prin intermediul unui buton amplasat la baza consolei centrale, blocarea diferentialului, determinand repartitia egala a puterii motorului catre fata si spate.

Toate aceste dispozitive electronice ajutatoare sunt utile si in caz de vreme nefavorabila, nu numai in teren variat. La o greutate totala de 2,85 tone si cu un centru de greutate destul de inalt, aptitudinile rutiere sunt bune. Suspensia pneumatica este modulata electronic, soferul putand selecta patru setari diferite, in functie de viteza de deplasare si varianta de drum aleasa.

La partea de securitate activa, se poate conta pe unul dintre cele mai performante sisteme de franare cu ABS (blocarea rotilor din fata), EBD (repartitia fortei) si BA (asistare a franarii), care presupune o optimizare a presiunii hidraulice in cazuri de urgenta. Pentru ca aceste sisteme sa poata actiona eficient, Land Cruiser este echipat cu 4 discuri ventilate, generos dimensionate si mecanism servo cu asistare variabila. VSC si A-Trac sunt initialele sistemelor de control al stabilitatii si al controlului fortei de tractiune, care, alaturi de celelalte enumerate mai sus, fac parte din lista echiparii de serie.

Protectia efectiva a pasagerilor este asigurata de un ansamblu devenit oarecum clasic, compus dintr-o structura de rezistenta optimizata, airbag-uri frontale si laterale si centuri de siguranta in trei puncte.

Consumul mediu de motorina este de 10,5-11,0l la 100 km parcursi, valoare ce depinde de stilul de conducere, dar si de varianta de traseu aleasa. In oras, apetitul se inscrie in limitele categoriei cu 13,1-14l la 100 km parcursi.

In aceasta versiune, VIP, modelul testat avea un pret de 38.250 euro (CIP) sau de 60.896 euro cu toate taxele incluse.

  Toyota Land Cruiser 3,0l D-4D  
  Motor 3,0l D-4D 16V  
  Tip 4 cilindri in linie, Diesel  
  Capacitate cilindrica (cmc) 2982  
  Putere maxima (CP/rpm) 163/3400  
  Cuplu maxim (Nm/rpm) 343/1600  
       
  Dimensiuni    
  Lxlxi (mm) 4850/1875/1905  
  Masa proprie (kg) 1940  
  Portbagaj (l) 620  
  Garda la sol (mm)  
       
  Performante    
  Acceleratia 0-100 km/h (s) 12,8  
  Viteza maxima (km/h) 170  
  Consum mediu declarat (l/100 km) 10,3  
  Consum mediu in test (l/100 km) 11,4  
       
  Preturi    
  Pret CIP 38 250 euro  
  Pret DDP 60 896 euro  
       
  Dealer  

0 thoughts on “Toyota Land Cruiser 3,0l D-4D

  1. Gigi Becali

    he he, eu cu asta urc la stana cand merg sa-mi inspectez oile, si sa le vad productia de oua

  2. puiu

    M-ar interesa achizitonarea unui Rav4 dupa 2003. Aveti ceva informatii? Din pacate nu stiu prea multe…

  3. Sergiu

    imi place ..ii o mashina incapatoare,nu consuma extraordinar de mult in comparatie cu alte jeep-uri cum ai fi Mercedes..

  4. edy

    Toyota Land Cruiser este o masina foarte mare,incapatoare si puternica.E SUPER MASINA

  5. o-rugaminte

    Vrem mai multi modele ..toyota avensis , yaris ?? de ce nu le testati si pe astea !!! PLZ

  6. SAMUEL

    Pai e o masina nu frumoasa ci foarte frumoasa .Numai acei k-re nu traiesc nu pot sa o aprecieze e una dintre cele mai frumoase masini pe k-re le-am vazut.Mi-ar placea sa am si yo dar inca nu am destui ani k-sa mi cumpar dar e tare.

  7. HAWK

    O masina ce nu mai are nevoie de comentarii, o masina care se prezinta si se vinde singura, si pentru care pasionatii de 4×4 ar face totul macar pentru a trai o data experienta de a o conduce.Totusi, nu am gasit drive-test-ul pe site a competitorului principal al lui Land Cruiser, Defenderul??? Astept cu interes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.