Istoria familiei Porsche a fost influentata de turbulentele politice de la inceputul secolului, marcata de dezvoltarea uriasa a tehnicii si a fascinantului automobil. Este istoria unei familii care a contribuit decisiv la dezvoltarea automobilului.
Istoria Porsche incepe cu Ferdinand Porsche, genialul creator de masini.
Istoria Porsche incepe la 3 Septembrie 1875 in Maffersdorf, Boemia. In aceasta zi se naste Ferdinand Porsche, al treilea copil al lui Anton Porsche si al sotiei sale, Anna.
La momentul inventiei autovehiculului, Ferdinand Porsche are 11 ani. Ferdinand este interesat in special de electricitate. La 13 ani, instaleaza o sonerie electrica si la 16 ani asigura iluminatul electric in casa parinteasca.
In 1893 isi incepe cariera profesionala la concernul de uzine electrice Bella Egger & Co din Viena. Patru ani mai tarziu, talentatul Porsche ocupa deja pozitia de sef al atelierului de testare a electromotoarelor, la putin timp dupa aceea il regasim in pozitia de asistent al directorului de intreprindere.
Cu putin timp inainte de sfarsitul secolului, Ferdinand Porsche intra in serviciul furnizorului oficial al curtii regale, Jacob Lohner. Aici Porsche proiecteaza primul sau autovehicul cu motor inglobat in butucul rotilor, care, sub numele de Lohner-Porsche, atrage atentia publicului la expozitia mondiala de la Paris.
Pe acest autovehicul se puteau monta motoare pe toate cele patru roti; prin urmare, poate fi considerat primul autovehicul cu tractiune integrala din lume.
Un principiu, de altfel, pe care NASA il va utiliza 70 de ani mai tarziu la constructia vehiculului selenar.
In 1902, Ferdinand Porsche piloteaza in persoana un autovehicul Lohner-Porsche construit de el la parada regala organizata de arhiducele Franz-Ferdinand.
Porsche coordoneaza proiectarea autovehiculelor Austro-Daimler
In 1903, Ferdinand Porsche se insoara si in urmatorul an se naste fiica sa, Louise. Ferdinand Porsche se muta in Wiener Neustadt, unde, in urmatorii 17 ani, influenteaza istoria marelui producator de autovehicule austriac, Austro-Daimler.
In 1909 se naste Ferdinand fiul, cunoscut si cu numele de „Ferry”.
La Austro-Daimler, Ferdinand construieste automobile si un motor de avion, in sase cilindri dezvoltand 100 CP, pentru care Universitatea Tehnica Viena ii acorda titlul de doctor honoris causa.
La Austro-Daimler, Ferdinand Porsche construieste si autovehicule hibrid, cu propulsor electric si pe benzina.
Ferdinand Porsche este si un pilot pasionat. Chiar la inceputul secolului reuseste un timp record in cursa alpina de la Semmering pe un autovehicul Lohner-Porsche. Insa cel mai mare succes al sau din sportul cu motor este realizat in 1910.
In acest an, Ferdinand Porsche castiga cursa „Prinz Heinrich”, cea mai importanta competitie a timpului sau, pe un autovehicul Austro-Daimler echipat cu o caroserie Torpedo revolutionara si aerodinamica („forma de lalea”). In timpul primului razboi mondial productia Austro-Daimler inceteaza.
Porsche construieste pentru armata austriaca asa-numitul tren militar de teren cu propulsie electrica si pe benzina, ce se putea deplasa atat pe sosea, cat si pe sine. Insa concomitent, Porsche lucreaza la un motor de capacitate mare cu sase cilindri in linie si la propulsoare cu 12 cilindri in V, ce dezvoltau pana la 400 CP.
Dupa razboi, Ferdinand Porsche construieste primul autovehicul sport cu doua locuri, modelul Sascha, ce castiga renumita cursa de la Targa Florio.
Porsche se muta in Germania
In 1923, Ferdinand Porsche se muta in Germania, la Stuttgart, ocupand postul de director tehnic in cadrul companiei Daimler. Acolo se fabrica sub directa sa conducere camioane, motoare de avion si renumitele autovehicule sport, modelele S, SS si SSK.
Odata cu fuzionarea firmelor Benz si Daimler sub titulatura Daimler-Benz AG, Ferdinand Porsche nu-si mai prelungeste contractul, se intoarce in Austria si preia conducerea uzinelor Steyr, cea mai mare fabrica de automobile din Austria la acel timp.
In 1928, fiica sa Louise se marita cu avocatul vienez Dr. Anton Piech. Ferry Porsche studiaza in acest timp la o scoala privata si isi desavarseste cunostintele tehnice la uzinele Steyr. In urma crizei economice, banca privata a uzinelor Steyr intra in faliment si este preluata de CA. Din cauza barierelor impuse in dezvoltare ulterior, Ferdinand Porsche paraseste uzinele Steyr, se intoarce in Stuttgart si infiinteaza in 1931 propriul birou de proiectare.
Compania lui Ferdinand Porsche
Tanarul Ferry Porsche lucreaza deja in uzina Dr. Ing. h.c. F. Porsche Konstruktionen GesmbH. Aici Porsche proiecteaza tot felul de aparate tehnice, de la suflante si turbine pana la motoare si prototipuri pentru cei mai diversi fabricanti de autovehicule: Wanderer, Zündapp si NSU.
In aceasta perioada Ferdinand Porsche primeste si oferta de a deveni director general de dezvoltare al industriei automobilistice in Uniunea Sovietica. Porsche respinge insa oferta.
In 1933 Porsche construieste pentru Uniunea Automobilistica masina de curse cu legendarul motor in 16 cilindri amplasat central, ce avea sa devina una dintre masinile de curse cele mai influente ale timpului sau.
Porsche construieste Volkswagen
La 22 iunie 1934, Ferdinand Porsche primeste de la „Uniunea Federala a Industriei de Constructie a Autovehiculelor din Germania” comanda pentru proiectarea unei masini populare.
Primele prototipuri ale acestui autovehicul sunt fabricate la inceput in propriul garaj din Stuttgart.
Ferry Porsche este insarcinat cu testarea masinii populare si parcurge in premiera cateva mii de kilometri la bordul acesteia. Marile curse de testare incep insa abia in anul 1936 sub supravegherea RDA.
In acelasi an, Ferdinand Porsche intreprinde o excursie in SUA, unde studiaza fabricarea autovehiculelor in serie. In 1937, Ferdinand Porsche este cooptat in pozitia de director general pentru tehnica si planificare in societatea de constructie a modelului Volkswagen.
La 26 mai 1938 are loc inaugurarea santierului de constructie al uzinelor Volkswagen, iar Volkswagen devine „KdF-Wagen”. Din cauza razboiului, in loc de autovehicule pentru toata lumea se construiesc autovehicule de teren. Pe plansele companiei Porsche-Konstruktionen GesmbH se proiecteaza tancuri in loc de masini de curse.
A doua parte din istoria familiei
Inca din timpul celui de-al doilea razboi mondial, biroul de proiectare Porsche este mutat la Gmünd in Kärnten. Dupa sfarsitul razboiului, Ferry Porsche si echipa sa proiecteaza troliuri cu cablu, tractoare si repara fostele autovehicule militare in atelierele de la Zell am See.
Louise Piëch si Ferry Porsche infiinteaza in 1947 compania austriaca
Pentru ca exista pericolul ca patrimoniul sa fie confiscat de trupele de ocupatie, fratii Louise Piëch si Ferry Porsche infiinteaza la 1 aprilie 1947 uzina austriaca Porsche Konstruktionen GesmbH in Gmünd/Kärnten.
In aceasta perioada, compania primeste o comanda de la industriasul italian Dusio pentru farbricarea unei masini de curse de formula 1 cu tractiune integrala.
Din motive financiare insa, „Cisitalia” nu va participa niciodata in competitii.
Cu profitul realizat in urma comenzii „Cisitalia”, fratii platesc cautiunea pentru eliberarea tatalui lor, Prof. Ferdinand Porsche, internat intr-un lagar din Franta, acesta putand astfel sa se intoarca acasa.
Ferry Porsche lucreaza insa deja in Gmünd/Kärnten la un plan ambitios constand in constructia unei masini de curse avand la baza modelul Käfer realizat de tatal sau, ce se dorea mai usor si mai aerodinamic. Cu indicativul de fabricatie 356, acesta reuseste sa construiasca in Gmünd o masina sport pe sasiul modelului cu numele predecesorului sau, modelul Porsche 356 ce avea sa constituie mai tarziu baza legendarului renume al marcii de autovehicule sport Porsche.
Aproape o duzina dintre aceste modele este fabricata inca din 1949/1950 in atelierele Porsche din Alpenstraße Salzburg.
Imediat dupa lansarea seriei modelului Käfer in uzinele Volkswagen reconstruite in Wolfsburg, Ferry Porsche se prezinta in fata directorului general Nordhoff al uzinelor Volkswagen din acea perioada pentru a negocia contractele restante de ceva vreme.
Cu toate acestea, modelul Käfer a fost proiectat in biroul Porsche. In cadrul negocierilor precedente, Ferry Porsche a reusit sa negocieze plata unei taxe de licenta pentru fiecare model Käfer fabricat. I se acorda permisiunea de a construi un autovehicul sport avand la baza componente Volkswagen si reuseste sa asigure vanzarea prin reteaua de desfacere de nivel global de mai tarziu.
In plus, incheie contractul de importator general Volkswagen in Austria, care este semnat ulterior de catre Prof. Ferdinand Porsche.
La 7 septembrie 1948, autoritatea centrala din Spittal an der Drau emite autorizatia comerciala pentru “Comertul cu autovehicule si piese de schimb, limitat la produsele uzinelor Wolfsburg (ulterior uzinele Volkswagen) pe numele Ing. Ferdinand Porsche. Astfel se face primul pas decisiv.
Porsche in Salzburg. Porsche in Stuttgart
Deoarece era evident ca nu se putea construi o afacere in Gmünd, fratii muta in 1949 sediul firmei de la Gmünd la Salzburg in Alpenstraße. La 28 februarie 1949, deja se efectueaza operatii de productie si reparatie pe un fost teren de instructie militara.
Ferry Porsche avea deja in Gmünd planuri mari, revine in Stuttgart si se ocupa de constructia fabricii de autovehicule sport.
Prin autovehiculele sport Porsche, Ferry Porsche isi construieste propriul monument, iar numele Porsche obtine recunoastere mondiala si devine unul dintre cele mai renumite produse de marca.
Familia Piëch isi incepe intre timp activitatea in Salzburg. Ambele companii raman insa in proprietatea comuna a fratilor Louise Piëch si Ferry Porsche.
Inceputul afacerii cu autovehicule in Salzburg
Primele modele Käfer sosesc in 1949. La 16 mai incepe activitatea de import in Salzburg. Primele 14 modele Käfer sunt livrate in Elvetia, primele sase dintre acestea fiind masini de prezentare. Cel de-al saptelea model Käfer este livrat catre primul client: pentru Viktor Piatnik, producatorul de carti de joc din Viena, noul Volkswagen Käfer este asul de pica ales. La acea perioada, modelul nu era vandut, ci se oferea sub forma de compensatie in anumite afaceri.
Firma Porsche, cu uzina in Alpenstraße, filiala in Gmünd si sediul in Zell am See realizeaza o cifra de afaceri de 6.072.000 silingi in 1949. Cifra de afaceri anuala din acel moment este realizata astazi de concernul Porsche in 20 de minute.
Din 1950, Anton Piëch este desemnat oficial director general al Porsche Konstruktionen GesmbH si conduce compania din Salzburg. Depozitul central de piese de schimb este construit in Lagerhausstraße in 1950 si este reprezentativ pentru principiul strategic al companiei de a asigura o aprovizionare optima a clientilor Volkswagen.
La mijlocul perioadei de constructie soarta loveste de doua ori familia. Talentatul Prof. Ferdinand Porsche moare la 30 ianuarie 1951. Un an mai tarziu, moare neasteptat si Dr. Anton Piëch. Fratii Louise Piëch si Ferry Porsche trebuie sa se decida pentru vanzarea companiei Porsche sau continuarea activitatii.
Se decid sa continue si Louise Piëch, mama a patru copii, preia conducerea unei companii inca tinere. Echipa de la Porsche Salzburg numara la acea vreme 71 de angajati. Iar Louise Piëch preia conducerea in stilul sau inconfundabil.
Marele avant al companiei are loc abia o data cu liberalizarea importului de autovehicule din toamna anului 1953: vanzarea de modele Käfer creste in salturi de la 798 de bucati in anul 1952 la 2.675 in anul 1953.
Modelul Käfer a facut totul posibil
Este perioada in care Louise Piëch pune pe picioare o retea de desfacere Volkswagen in intreaga Austrie. Peste tot in tara se infiinteaza companii Volkswagen de la zero, care poarta cu mandrie blazonul marcii.
Un serviciu de clienti bine functional constituia chiar si in acea perioada baza pentru o companie de succes in comertul cu autovehicule.
In 1954, marca Volkswagen este pentru prima data lider de piata in Austria cu 5.218 unitati vandute si o cota de piata de 25,1 %, o pozitie ce nu a mai fost cedata din 1957.
Modelul Käfer este considerat chiar si pe plan local un simbol al miracolului economic. Cifrele unitatilor vandute cresc si odata cu ele creste si Porsche in Austria. Alpenstraße in Salzburg a fost doar inceputul, pentru ca in 1956 incepe
constructia atelierului de langa noua cladire a serviciului clienti, cunoscuta la inceput sub numele de Porschehof I si ulterior drept „cladirea albastra“, reusind astfel sa se distinga de cladire construite ulterior in jur.
Louise Piëch conduce cu prudenta si fler comercial compania in crestere.
Volkswagen devine cea mai iubita marca de autovehicule in Austria
In 1957 se inaugureaza showroom-ul din zona garii in prezenta directorului general Volkswagen, Nordoff.
In 1959, Porsche construieste prima sa filiala in Wiener Neustadt, sub conducerea inginerului Ernst Piëch, fiul cel mai mare al lui Louise Piëch. In 1961 exista motiv de sarbatoare in Salzburg, pentru ca autovehiculul Volkswagen cu numarul 100.000 este inmatriculat in Austria. Volkswagen detinea la acele vremuri o cota de piata de 28%, urmat la o distanta respectabila de Fiat cu 16,8% si GM cu 14,8%.
In 1962 se construieste cladirea Porschehof II in strada Fanny-von-Lehnert, care isi facea simtita prezenta cu sigla VW albastra de pe acoperis si indica locul din Salzburg in care Volkswagen se simtea acasa.
Urmeaza constructia companiilor de comert retail din Zell am See, Saalfelden, Hallein, Kapfenberg si Wien-Arndtstraße. In anii 60, se adauga companiile din Klagenfurt, Villach si Wolfsberg.
Domeniul comertului retail in care va activa ulterior compania Porsche Inter Auto (PIA) capata forme din ce in ce mai clare. In 1967 se da startul pentru atelierele din Sterneckstraße din Salzburg.
Este perioada in care Porsche Salzburg atrage atentia intregii lumi prin activitatile sale din domeniul sportului cu motor. Se fabrica astfel masinile de curse pentru formula Vau care fac furori. Si cu modelele Porsche 908 si 917, bolizii alergand sub pavilionul companiei din Salzburg triumfa la Nürburgring, Watkins Glen si Le Mans.
Poarta cu mandrie inscrisurile „Österreich 1” si „Österreich 2” pe partea frontala a parbrizului.
Ani mai tarziu modelele de raliu Käfer de la Porsche Salzburg inregistreaza un succes imens si castiga raliul Elba.
Pe traiectoria succesului cu idei noi
Odata cu introducerea serviciului de inchirieri auto in anul 1962 si a diviziei de leasing in anul 1966, Porsche incepe sa activeze foarte devreme in afacerile cu autovehicule si sa promoveze domeniul serviciilor.
Dar afacerile devin din ce in ce mai dure. Käfer imbatraneste. Modelele 411 si 1500 nu reusesc sa continue cu succes cariera modelului Käfer.
Porsche initiaza activitati promotionale intense si incepe sa construiasca un concept de marketing, care, bineinteles, nu se numea astfel la acea vreme si care era menit sa sprijine desfacerea produselor Volkswagen cu titlu de promovare a vanzarilor. Apare pe scena modelul „Obstkäfer“ (Obst – Fruct) – denumit astfel, pentru ca modelul Käfer se prezenta in premiera in culori vii – si au loc alte activitati similare.
Urmatoarea etapa de dezvoltare
In 1971, la Porsche are loc o mare schimbare. Consilierul comercial Louise Piëch si profesorul Ferry Porsche decid sa excluda pe viitor membrii familiei din pozitiile executive, atat in Salzburg cat si in Stuttgart – asa cum ei insisi – isi schimba rolurile in organele de conducere ale ambelor companii. Cei patru copii ai fiecaruia dintre frati isi vor urma din acest moment propriile cariere profesionale.
Ferdinand Alexander Porsche, de exemplu, designerul modelului Porsche 911, isi infiinteaza propriul birou de design in Zell am See, Ferdinand Piëch trece de la Porsche la Audi si devine ulterior presedintele consiliului de administratie al Volkswagenwerk AG.
Sub conducerea “sefei” Louise Piëch, compania Porsche devine intr-o perioada de 20 de ani una dintre cele mai respectabile companii din industria autovehiculelor. Porsche Austria devine importator Volkswagen in Austria, comertul cu amanuntul devine centralizat si din ce in ce mai multi angajati lucreaza in companie. Modelul Volkswagen cu numarul 500.000 este inmatriculat.
PIA construieste in Dornbirn, Graz si Innsbruck, apar si companiile Audi-NSU din Salzburg si Wiener Neustadt.
Primii pasi constand in achizitionarea unor pachete de actiuni la companii din alte domenii (Portex) arata ca tendinta puternica din acea perioada prin care toate companiile incercau sa se extinda in afara propriei afaceri, nu era chiar usor de implementat.
Lucrurile stau altfel la Audi-NSU, la care in aceasta perioada compania Porsche detine inca un pachet de actiuni (celalalt pachet este detinut de uzina Inne). Mai intai se dezvolta cu succces reteaua de dealeri din Wien-Liesing, ulterior Porsche devine importator general.
Salzburg devine un mare santier. In locul atelierelor de la gara, se construieste Porschehof III, care
adaposteste centrala concernului, dar, mai presus de toate, si centrul de calcul care asigura din acel moment un flux de date rapid.
Sunt eliminate astfel notitele scrise de mana, indigoul, masinile de scris cu vechea tasta de corectura. La Porsche activitatea in acest domeniu se schimba astfel radical.
Modelul Käfer devine astfel lider mondial ca numar de unitati fabricate si invinge modelul Tin Lizzy de la Ford. Prin activitati de marketing spectaculoase, Porsche Austria duce talentatul Käfer la un nou nivel inalt.
Un pas decisiv in aceasta directie a fost preluarea importului Audi de catre Porsche Austria. Intr-o etapa in care reteaua de vanzari din Austria incepe sa resimta clar deficientele programului Volkswagen si toata speranta era in noua generatie de modele Passat, Golf, Scirocco si Polo, extinderea la programul Audi a fost o mutare foarte importanta.
Porsche depaseste granitele
Porsche Holding capata forma, in Franta, Sonauto (un joint venture al Porsche AG), intra sub conducerea directa a centralei din Salzburg, iar cativa ani mai tarziu apare si nou infiintata Porsche Espaňa.
Porsche face astfel pasul decisiv catre o casa de comert la nivel european. Intr-adevar, partea esentiala a afacerii se deruleaza tot in Austria, deoarece ambele companii sunt prezente pe pietele din Europa vestica doar ca ofertanti de marci mai putin importante de la diferiti producatori pe nise de piata.
Piata din Austria – turnura si avantul
In Austria totusi, turnura reuseste odata cu introducerea noii generatii de modele Volkswagen. Conditionata de cresterea taxei pe valoarea adaugata, vanzarile cresc mai intai puternic, doar pentru a scadea puternic in anul urmator. Puternicele miscari ale pietei sunt insa pentru Porsche un teren de exercitiu ideal, pentru revitalizarea rapiditatii si mobilitatii retelei de desfacere. Astfel, Porsche Austria pune piatra de temelie pentru o dezvoltare antrenanta si de succes printr-un marketing creativ, servicii exceptionale si o strategie clara.
In 1985 Porsche preia si vanzarea marcii SEAT, pune pe picioare o retea de desfacere complet noua si, odata cu introducerea noii generatii de modele SEAT, obtine o cota de piata de succes.
Si inaugurarea unui centru de vanzari de piese de schimb introduce noi dimensiuni in logistica de vanzare, ceea ce se va dovedi un avantaj concurential decisiv in extinderea catre Est din anii urmatori.
Din Centrala Generala de Leasing se vor dezvolta ulterior tot mai puternic Porsche Bank AG si Porsche Versicherungs AG, devenind companii de finantare de inalta specializare.
Porsche activeaza furnizorii
Totusi, in anii 70 are loc un mic salt inapoi: ideea fostului cancelar federal Kreisky, de a construi un autovehicul austriac – „Austro Porsche”, esueaza in final din cauza posibilitatilor deficitare de desfacere. In consecinta, firma Porsche isi intensifica stradaniile de a armoniza activitatea de aprovizionare din Austria cu uzinele din Germania.
Privind retrospectiv, Porsche si-a adus o contributie extrem de importanta la pozitionarea bransei furnizorilor din Austria.
Activitatile din noile branse
Porsche se implica direct intr-o masura mai mica in aprovizionare. La fel si Porsche Produktions- und Handels- GesmbH, care, de la inceputurile din Alpenstraße, a functionat ca atelier special efectuand livrari catre Stuttgart si fabricand piese pentru modelele 356 si 911.
Odata cu participarea la cateva companii industriale austriece (Fichtel & Sachs, Alu Druck-Guss) si prin preluarea grupului de firme germane Zipperle (1988) Porsche isi face debutul si in aceasta bransa.
Deoarece Porsche a atins de mult in Austria bariera oportunitatilor – in calitate de lider incontestabil cu o cota de piata de 20%, aceasta pozitie putea fi cu greu depasita la acel moment prin adoptarea programului model – dezvoltarea unui al doilea pilon in aprovizionare parea o decizie normala. Achizitia Taylorix AG era menita sa extinda domeniul activitatilor de prelucrare electronica a datelor ca un al treilea pilon.
In ambele branse insa are loc exact in acelasi moment o restructurare puternica la nivel mondial. Cativa ani mai tarziu, Porsche Holding se va retrage treptat din aceste domenii.
Sansa secolului
Schimbarile politice din Europa de Est reprezinta pentru Porsche „sansa secolului”, pentru ca o data cu deschiderea granitelor apar brusc oportunitati nebanuite pentru dezvoltarea companiei. Cu atat mai mult cu cat Volkswagen AG, prin constructia unei noi retele de desfacere in noile landuri federale si prin preluarea Skoda, nu mai dispune de resurse de management suplimentare, pentru a se implica activ in comertul cu autovehicule din statele in curs de reforma.
De aceea, Volkswagen AG desemneaza Porsche Holding sa construiasca in Ungaria o retea de desfacere pentru marcile concernului VW. Apropierea mentala de statele invecinate precum si intelegerea nevoilor si necesitatilor oamenilor din aceste tari, creeaza pentru Porsche o baza solida de constructie.
Obiectivul este intotdeauna de a infiinta companii nationale – cu angajati din tarile respective, chiar si in pozitiile de conducere. Printr-un sistem de coaching de succes, compania maghiara Porsche Hungaria se dezvolta intr-o companie fiica de succes.
Concomitent, Porsche isi indeplineste sarcina de a revitaliza marca Skoda in Austria cu un succes deosebit. Printr-o inspiratie bogata si putere de actiune, importatorul Skoda nou infiintat reuseste sa dezvolte un concept de vanzare si de marketing pe masura marcii, menit sa faca din Skoda in cel mai scurt timp o solutie pentru cunoscatori, si, ulterior – prin dezvoltarea calitativa a programului strategic, un incredibil competitor de cursa lunga in ceea ce priveste vanzarile.
In Cehoslovacia, importatorul Volkswagen propriu al fabricii a desemnat compania austriaca Porsche sa infiinteze companii de desfacere in regim de retail pentru marcile Volkswagen si Audi, atat in Bratislava cat si in Praga.
Prin divizarea in doua state, Cehia si Slovacia, liniile de aprovizionare infiintate acolo cu mult efort de catre importatorul Volkswagwn si-au incetat activitatea, Porsche semnand cu Volkswagen AG si contractul de importator pentru Slovacia.
Desfiintarea Iugoslaviei si razboiul ce a urmat face imposibila aprovizionarea Sloveniei cu modele Volkswagen si Audi prin compania detinuta de fabrica in Sarajevo. Porsche solicita statutul de importator bazandu-se pe activitatile de succes din Ungaria si Slovacia. Porsche a rezolvat problema intr-un timp record.
In sase saptamani de cand a devenit importator, toate liniile de aprovizionare ale centrului de vanzare a pieselor de schimb din Salzburg functioneaza in intregime si vanzarea de autovehicule noi incepe in Slovenia.
Crestere in Est
Pentru Porsche Holding era clar de ceva vreme ca sansele de dezvoltare ale companiei se afla in statele in curs de reforma – acolo unde dorinta de mobilitate este mare, insa puterea de cumparare este inca mica, acolo unde toti producatorii de autovehicule din Europa doresc sa-si construiasca retele de desfacere, pentru a-si asigura pozitiile pe piata pe termen lung.
Pe aceste piete, Porsche Holding depune munca de pionierat, investind in dezvoltarea pe termen lung a activitatii sale in comertul cu autovehicule.
Decizia de a construi o retea de desfacere in Romania in 1997 si un joint venture in Croatia in 1999 confirma traseul de succes parcurs de Porsche in aceste tari de la inceputul anilor 90.
In 2004 Porsche Holding si-a reluat activitatea de comert cu autovehicule in Serbia-Muntenegru si Bulgaria.
Crestere in Vest
Inceputul internationalizarii Porsche Holding l-a reprezentat activitatea de importator al diferitelor marci de autovehicule mai putin importante din anii 70 din Franta.
O pozitie care a devenit treptat din ce in ce mai dificila, deoarece, practic toti marii producatori de autovehicule din lume activeaza pe una dintre pietele cele mai mari de autovehicule din Europa prin intermediul propriilor companiilor de desfacere. Posibilitatile pentru compania fiica Porsche, Sonauto, care in anii cei mai buni reusea sa vanda intre 40.000 si 60.000 de autovehicule au devenit tot mai limitate.
Porsche Holding a cautat de aceea noi posibilitati de dezvoltare pe aceasta piata din Europa vestica, si anume in comertul retail. O data cu preluarea unui pachet de actiuni la PGA, unul dintre cele mai de succes grupuri de comert cu autovehicule in regim retail, Porsche Holding a reusit sa-si reconsolideze pozitia in Franta.
Intarita prin noul parteneriat, PGA si-a extins activitatile mai intai in Olanda, unde a devenit actionar la renumita retea olandeza de vanzari de autovehicule, Nefkens (2001). Un an mai tarziu (2002), PGA a achizitionat reteaua de desfacere retail CICA si devine in 2004 actionar la reteaua de vanzari de autovehicule GGBA.
Grupul PGA cuprinde astazi peste 2000 de companii si isi deserveste clientii cu o gama cuprinzatoare de cele mai diverse marci auto. Lista incepe cu Peugeot, Citroen, Renault continua cu Mercedes, BMW, Volkswagen si Audi si se incheie cu Ford, Opel, Jaguar, Toyota, Rover si Landrover.
Crestere in Austria
La inceputul anului 1998 s-a inaugurat intr-un cadru festiv noul sediu Porsche din Salzburg, ce dispune de suficient spatiu pentru 750 de angajati. O crestere evidenta inregistreaza grupul Porsche in Austria, de cand concernul Volkswagen si-a optimizat strategia de promovare a multiplelor marci in era Dr. Ferdinand Piëch cu inovativa tehnologie TDI si noile tehnologii de fabricatie, extinzandu-si oferta pana in domeniul niselor de piata.
Daca la inceputul anilor 90, oportunitatile de pe piata sunt epuizate prin atingerea cotei de piata de 20%, Porsche Austria (Volkswagen, Audi), Allmobil (SEAT) si Intercar Austria (Skoda) isi extind spre sfarsitul anilor 90 cota de piata pana la 30%.
O data cu preluarea vanzarilor pentru marcile Bentley (2000) si Lamborghini (2001), Porsche Holding atinge un domeniu de piata extins si foarte exclusivist.
Porsche Holding, una dintre cele mai de succes case de comert cu autovehicule din Europa
Compania austriaca Porsche a depasit inceputurile modeste si a devenit una dintre cele mai de succes case de comert cu autovehicule din Europa. Concentrarea pe afacerea specializata in domeniul comertului cu autovehicule, deschiderea catre Europa de Est, pozitia puternica pe piata din Austria si noile activitati din comertul retail din Franta si Olanda creeaza noi oportunitati de crestere pentru compania care a vandut peste 4 milioane de autovehicule de-a lungul istoriei sale de 57 de ani.
Porsche inregistreaza acelasi succes pe pietele din Europa centrala si de vest ca si pe pietele din Europa de est aflate inca la inceput. Capacitatea speciala a companiei consta in puterea de reactie la multitudinea de piete, la ritmul diferit de dezvoltare si la cerintele diferentiate ale clientilor.
Prin noile tehnologii de informatie, serviciile de finantare auto cuprinzatoare, intuitia corespunzatoare pentru cele mai diverse dorinte ale clientilor si, mai presus de toate, prin sansa de a beneficia de cel mai bun program de ofertare de pe piata, Porsche a atins o pozitie exceptionala in reteaua europeana de comert cu autovehicule.
Crezul fondatorului companiei, de a indrazni abordarea noului si de a fi acolo cand clientul are nevoie , ramane adanc inradacinat la Porsche, in orice situatie.
Recent Comments