Škoda: 10.000.000 vehicule!

De-a lungul istoriei sale, Škoda Auto a produs 10.000.000 vehicule, primul automobil iesind pe poarta fabricii din Mladá Boleslav in 1905. Joi, 13 iulie, de pe linia de fabricatie a iesit masina aniversara, Octavia Combi Elegance 2.0 TDI de culoare argintie. Vehiculul cu numarul 10 milioane a fost donat catre “Centrul Ceh”, organizatie aflata sub patronajul Ministerului Afacerilor Externe din Republica Ceha si a carei misiune este de promovare a culturii si valorilor pe plan international prin reteaua de centre locale.

Directorul centrului, Jan Bondy, a primit automobilul din partea presedintelui Consilului de Administratie Škoda Auto, Detlef Wittig si a lui Horst Mühl, membru al Consiliului de Administratie, responsabil pentru productie si logistica.

Istoria productiei de automobile la Mladá Boleslav a inceput in 1905, cand Václav Laurin si Václav Klement au decis sa opreasca fabricarea bicicletelor si, la scurta vreme, a motocicletelor si in loc au demarat asamblarea de automobile. Primul model produs la Mladá Boleslav a fost Voiturette A, o masina mica, usoara si accesibila ca pret – uzina a fabricat circa 100 de vehicule din acest model.

Laurin si Klement au reusit sa se extinda in intreaga lume in faza initiala a producerii de automobile – inclusiv in Noua Zeelanda si Japonia -, iar uzina a folosit tehnologii inovatoare chiar de la inceput – un bun exemplu a fost motorul instalat pe modelul L&K FF (1907), unul din primele propulsoare cu opt cilindri din intreaga lume.

La inceput, fabrica producea numai cateva sute de unitati din fiecare model. L&K – Škoda 110, fabricat in perioada 1925-1929, a fost primul model a carui productie totala a depasit 1.000 vehicule. In anii urmatori au fost fabricate modele de succes, cum ar fi Popular (1934-1946), care a fost produsa si intr-o versiune sport – Monte Carlo, sau Škoda Superb (1934-1949), care – in 1935- a primit un premiu special pentru cel mai elegant automobil.

Popular avea sa fie prima revolutie majora din punct de vedere tehnologic – in timp ce automobilele produse pana la mijlocul anilor ’30 aveau sasiul in forma de cadru, modele ulterioare au avut sasiu cu cadru central. In anii ’50, incepand cu modelul Škoda 1200 (1952-1961), compania a produs numai caroserii metalice, iar primul vehicul cu o caroserie autoportanta a fost Škoda 1000 MB.

Modelul Škoda 1000 MB produs in perioada 1964-1969 a primit recunoasterea inca din primele faze ale dezvoltarii fabricatiei. Multumita rezultatelor din testele comparative internationale, a premiilor obtinute si, in special a revolutionarului motor cu bloc din aluminiu, Škoda MB 1000 a devenit extrem de populara – in total fabrica a produs 443.141 unitati din acest model. Noul model 1000 MB a fost motivul pentru care compania aproape ca a dublat suprafata uzinei din Mladá Boleslav.

Productia automobilului a fost inceputul unei noi ere a masinilor cu motor amplasat in spate, care au fost produse pana in 1990. In acest interval, uzina a produs, printre altele, Škoda Octavia si Škoda Felicia (1959-1971, respectiv 1959-1964), care aveau sa fie readuse in fabricatie peste cateva decenii. Asemenea succesoarelor din perioada moderna si acestea au fost extrem de populare in randul clientilor.

Cele mai bine vandute modele din istoria companiei au fost Škoda 105-120 (inclusiv modelele Rapid, Garde si 130), produse in perioada 1976 – 1990 (in total, 2.008.740 vehicule) si Škoda Favorit (1987-1995, total: 1.077.136 unitati). Favorit a fost dupa mult timp, prima masina cu motorul amplasat frontal, primul model cu tractiune pe puntea fata si ultimul produs inainte de fuziunea cu Volkswagen Group (1991).

Apoi a urmat Felicia (1.420.441 vehicule fabricate in perioada 1994-2001), iar in prezent se produc Fabia, Octavia si Superb (pana acum, de pe linia de fabricatie au iesit peste trei milioane de vehicule).

Fuziunea cu Volkswagen Group a fost un moment crucial in istoria Škoda. Pornind de la un singur model, 170.000 vehicule pe an si exporturi in 30 de tari – in principal, in Europa Centrala si de Est -, compania a reusit sa-si tripleze productia, iar oferta actuala cuprinde patru modele. Peste cinci milioane de vehicule cu faimoasa emblema a Sagetii Inaripate au fost produse de la achizitionarea Škoda de catre Volkswagen.

Compania are fabrici atat in Republica Ceha (Mladá Boleslav, Kvasiny, Vrchlabí), cat si peste hotare (Bosnia-Hertegovina, Ucraina, India si Kazahstan) si urmeaza sa deschida linii de productie si in Rusia si China, indeplinindu-si astfel strategia pe termen lung de extindere internationala. In acest an, Škoda se asteapta sa depaseasca nivelul de o jumatate de milion de vehicule (produse si vandute).

No Responses

  1. hype says:

    da sa doneze si mie una bucata noua octavia 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.