Viteza, pro sau contra?

De cativa ani s-a modificat in legea rutiera viteza cu care se circula in localitati si in afara lor, amendamentul fiind privit de la bun inceput cu circumspectie de majoritatea participantilor la traficul rutier. Daca inainte viteza de circulatie in interiorul localitatii era de 60 km/h (fiind incalcata deseori, chiar si de soferii de masini grele, ce circulau cu circa 70 km/h), acum s-a redus la 50 km/h, principalul rezultat fiind aceeasi depasire senina a acestei limitari.

Numai ca acum, diferenta cu care se depaseste limita de 50 km/h a crescut la 20-25 km/h, soferii vinovati fiind pasibili de amenzi mai mari, precum si de suspendarea permisului de conducere, in cazul abaterilor repetate. Acelasi rationament se poate aplica si in cazul circularii in afara localitatilor.

Fara indoiala, impunerea acestor limite a fost gandita pentru a reduce numarul accidentelor, ce implica pagube materiale enorme, precum si pierderi de vieti omenesti irecuperabile. Ce ne facem insa cu fluiditatea traficului, cu nevoia tot mai acerba de a castiga timp, atat de acuta in zilele noastre, ce ne facem cu Uniunea Europeana, la care vrem sa aderam cat de curand?

Oricine a calatorit in aceste tari, asa zis civilizate, a observat ca exista limitari drastice de viteza (respectate de altfel de conducatorii auto), insa sunt si portiuni pe care este permis sa circuli cu viteze rezonabile (90-120 km/h, sau mai mult in anumite tari). La noi in tara, cu exceptia asa numitelor ”autostrazi” (cunoscatorii stiu de ce…), viteza maxima este limitata la 80 km/h.

Care este rezultatul? Acelasi, din pacate, incalcari repetate ale legislatiei in vigoare, un numar la fel de mare de accidente rutiere si, mai rau, o scadere a fluentei in trafic. De ce? Numeroase “gatuiri” pe drumuri nationale foarte circulate (ex. Bucuresti-Pitesti, Bucuresti-Targoviste, etc.), unde in marea majoritate a localitatilor viteza maxima permisa este de 30 km/h (in strainatate pe portiunile cu drum in lucru se permite o viteza de 40 km/h!).

Da, ati citit bine, aceasta este viteza maxima admisa pe portiuni ce depasesc uneori 5 km lungime (si unde s-ar putea circula cu 50 km/h) . Faptul ca pe aceste portiuni vajnica noastra Politie Rutiera isi amplaseaza radarele prafuite, pentru a amenda ”infractorii” surprinsi cu 40 km/h (sau 50 km/h), nu mai mira pe nimeni. Cei bogati injura ca-si pierd timpul si arunca pe jos banii de amenda, cei mai putin norocosi cu banii (marea majoritate), fac foamea o luna de zile si blesteama legea in gand.

Dar, asta e, legea e lege, cu ”militia” nu te pui, spuneau parintii nostrii cu un deceniu si ceva in urma. Evident insa, dupa iesirea din ambuteiaj masinile vor fi accelerate mult peste limita legala, urmand depasiri succesive, pentru a se recupera timpul pierdut, deci iata ce usor se creeaza premisele unor accidente grave din insasi dorinta de a le preveni.

Viteza de circulatie a marfurilor, a persoanelor care se duc la lucru, nu are cumva si implicatii economice majore? Sigur ca da, marfurile care ajung mai repede, sau cel putin la timp, nu se mai strica, pot fi scoase la vanzare imediat, pentru a se obtine profit (unora le place sa spuna crestere economica), circuitul se reia, apare nevoia constanta de rapiditate (de ce masinile se fac de la un an la altul mai rapide?) pentru ca afacerile in ziua de azi necesita pe langa flexibilitate si viteza.

Daca timpul pierdut in ambuteiaje in drum spre serviciu s-ar scurta si oamenii ar ajunge mai repede, productivitatea ar spori (si poate o parte din stresul cotidian ar disparea). Marea majoritate a autoturismelor (mai noi sau mai vechi), au un randament optim la o viteza de circa 90 km/h (din considerente aerodinamice, de regim optim al motorului, etc.).

Obligandu-le sa circule cu 30 km/h nu risipim oare resurse pretioase, timp, combustibili si nu in ultimul rand nervi? Sigur ca da. Noi nu militam pentru o crestere necontrolata a regimului permis de viteza, dar cu siguranta credem ca problema ar mai trebui analizata.

0 thoughts on “Viteza, pro sau contra?

  1. dany

    sal.ma f.. in ea politie cu radar.dacia mea din “85 prinde 140 shi asa merg shi in localitate shi prin afara localitatii pana ii sare chiuloasa

  2. gorilaz

    intradevar viteza nu este buna dar trebuie sa circulam si asa cum se amintea mai sus majoritatea incalca legea incepand de la politisti la omul de rand .eu personal o fac recunosc si mi am pus un milion pt spaga……..ca asta este nu am timp sa umblu sa platesc la CEC.asa este toata lumea multumita si eu si politistul care isi face leafa mai mare putin si ….doamne ajuta .

  3. dodo

    Aceste discutii pot avea loc doar in Romania .Ce se intimpla in Spania ,daca tot ai discutat , daca ai restrictie (si sunt mai multe ca la noi)de 40 ,si te prinde cu 60 ?Ai amenda de 150 Euro ,ai 2 saptamini sa o platesti ,daca nu, se face 500 Euro si daca nu o platesti intr-o luna ,faci inchisoare ,fara sa te mai intrebe cineva ceva.Cit ai restrictie la “rotonda “? Ai pina la 20 la ora .Tot acolo la 200 la ora se ANULEAZA permisul si faci inchisoare.Ce se intimpla daca incepi sa-l claxonezi pe unul sau sa-l disperi cu farurile din spate?Nu cumva anunta politia ,care te arde de nu te vezi chiar daca nu te-a vazut , doar in baza declaratiei verbale a soferului ? Astea nu le spune nimeni,cind vine in Romania.Tot asa nu spune nimeni ca “AFARA” merg pe virfuri ,din cauza ca politia e politie ,nu se uita la ce masina este,din ce tara ,din ce an ,etc,, ci sa respecti legea.Au zis 50 la ora , toti merg cu 48.Si inca ceva . Daca afara aproape toti romanii merg exemplar, sa-i vedeti cum trec granita in tara :depasiri in forta , fara limite de viteza indiferent unde se afla,gunoaie aruncate pe geam din mers claxoane si semnale cu farul.Eu cred ca sunt complexati care timp de 11 luni merg ca la carte ,si o luna in tara sunt un real pericol.Si in legatura cu viteza mai cititi si alte forumuri si o sa vedeti parerea generala ca vitezistii si cascadorii soselelor (pe care in totalitate ii ferim noi in trafic ) , mai devreme sau mai tirziu , dar sigur ajung sa umple spitalele in cel mai bun caz.

  4. 60 la ora

    era bine 60 prin localitate,mergea masina altfel,important ar fi sa gandeasca ce viteza tebuie pe o anumita portiune de drum.dar tre sa le cerem orice altceva,sa gandeasca e prea mult,le e mai usor sa dea legea: 50 in oras,90 in afara si 120 pe autostrada.sa puna un indicator de limitare viteza 40/h sau 80/h pe bulevardul x e prea greu.e oras tre sa mergi cu 50,nu conteaza e drum drept,stramb liber,periculos, 50/h.asa ca aglomeratia o sa devina o placere si iesitul cu masina prin centru la ora 16 orgasm,mai ales cand iti sunt stimulate toate incheieturile de apetisantele gropi.succes la sex auto

  5. Ko5m1n

    Auziti fratilor daca ai o batrana DACIE si ai 61 la ora hop si ei cu girofaru dar daca ai un SLK ………….

  6. Gabriel Horatiu

    Ba, daca trece un nea cu un jeep-an pe rosu cu 120 km/h, NU PATESTE NIMIC!
    Dar daca trece un Trabant cu 53 km/h in panta la Cotroceni (cadere … libera)este … MORT!!!

  7. ÑñÑñÑñ

    HM,SKYLORD…NU CREZI CA EXAGEREZI?DA,SE ATING MASINILE,DA,O POTZI GASI ZGARIATA INSA POATE NU AI OBSERVAT CA INTR-O ZI DE SARBATOARE PE O AUTOSTRADA SPANIOLA POT TRECE PESTE UN MILION DE MASINI…EU AM STAT PESTE 3 ORE INTR-UN BLOCAJ DE AUTOSTRADA…DESPRE ASTA DE CE NU VB?CATA LUME INJURA,ITZI ARATA DEGETUL,ETC IN OCCIDENT?NE PLACE SA CREDEM CA SUNTEM SHOFERI MAI BUNI DECAT EI DOAR PENTRU CA AVEM MAI PUTZINI MORTI…PARCURG APROAPE 3000 DE KM DIN SPANIA PANA IN SZEGED IN 32 DE ORE SHI 400 PANA LA MINE ACASA IN 6 ORE…ANUL TRECUT AM PRINS O PORTIUNE DE DRUM IN LUCRU…CONTROLATA DE DOI TIPI…ERAM PRIMUL IN COLOANA…M-AM APROPIAT DE PARTEA DREAPTA PENTRU A FACE LOC CELOR CARE VENEAU DIN FATA INSA CEI CARE M-AU AJUNS DIN SPATE S-AU PUS IN DREPTUL MEU…VA JUR,AM ASTEPTAT 5 MINUTE PENTRU A PUTEA REINTRA IN COLOANA.NU AVEM BANI DE AUTOSTRAZI,NU AVEM BANI DE DRUMURI NOI INSA NU CREDETZI CA CELE CARE SUNT AR TREBUI DE O FORMA SAU ALTA “IZOLATE” DE “CEI CARE ISHI PLIMBA ODRASLELE”CU BARIERE DIN BETON,METAL ETC…SI URCATA PUTZIN LIMITA AIA NENOROCITA,MACAR LA 70KM/H?

  8. nelutomescu

    toate strazile din romania trec prin localitati, ce insamna in localitate si in afara,

  9. andrei

    viteza,pro sau contra?! pai logic,toata lumea incearca sa isi rezolve toate problemele in timp record ca sa aiba si timp pentru a face altceva. de ex: mergi la banca sa platesti rata la masina…si vezi ca pana sa intri tu in banca se pregatesc sa intre 500 de persoane,nu te grabesti sa fii tu primu care ajunge la giseu cu banii?! la fel si cu viteza pe sosea,numai ca nu trebuie ca imediat dupa ce ai luat carnetu sa gonesti cu 180!!! o iei treptat…azi putin…maine putin…tot asa…am parcursi pana in acest moment cu masinile pe care le-am avut,circa 300.000 km…si merg si cu 240 daca am posibilitatea…dar asta dupa cati ani de experientza?

  10. Skylord

    In germania,austria se circula prin zone de cartier cu 30km/h sau la pas (1 la relanti)in spania portugalia 100km/h prin centru !!Unde atzi vrea sa crestetzi copii sau sa va plimbatzi seara cu sotiile ,prieteni(le) ?
    In espana se parcheaza cu forta dai cu bara in spate la ala si invers si tot asa ca de trebuie sa itzi faci si tu loc nu?
    aM VAZUT CUM LA UN MODEL DE MASERRATI IA FACUT UNU BARA PRAF DIN SPATE SA DAT OMU LINISTIT SI A PLECAT MAI DEPARTE !!Cred ca avea 15-20km la ora cind a intrat sa “isi fac loc de parcare”

  11. vali

    legile sunt facute sa fie incalcate la fel cu viteza la fel peste tot si tot legile sunt facute de niste oameni care nu le respecta dar ne obliga pe noi sa le respectam nu vad nimik corect in asta dar asta e romania de azi si de maine ….in stadiul asta mai intram noi in uniune la cucu bau ….daca va tin masinile si buzunarele luati-va antiradar si datii cat puteti dar cu atentie nici 30 dar nici 200

  12. FastXplode

    Sunt din Resita , orasul cu o singura strada , sunt pilot si iubesc cursele de masini si binenteles viteza cred ca ar fi bine sa nu folosim strazile publice ca pe un circuit , sa respectam participantii la trafic si sa ne deplasam cat de cat normal ( nu chir 50 km/h dar nici peste 100 ). Recunosc noaptea , cand nu ii expun pe altii la pericole imi duc masina la limita pe “strazile” orasului

  13. sancred

    Ma…cu timpul s-au mai modificat si anumite caracteristici tehnice ale masinilor….distanta de frinare…. s-a introdus ABS, ESP sialte zeci de minuni ale tehnicii, cu ajutorul carora opresti masina de la 100 km/h in aceeasi distanta in care o opreste saracu ala lipit pamintului hirbu lui de dacie de la 50 km/h. Parerea mea….cine isi permite si stie ca masina se poate opri in siguranta sa mearga dreqului cit ii vad ochii 😛

  14. clau

    Sunt niste prostii aceste reguli nu poti sa mergi cu o masina adevarata cu 50 te apuca sa te strangi de cap. Sunt niste reguli tampite.

  15. informatii cfr

    Masinile sunt construite de la an la an mai rapide, dar nu v-ati gandit ca reflexele oamenilor si capacitatea lor de a conduce o masina nu cresc si ele proportional cu puterea masinii ? Ce sa-ti spun, cel sarac face foamea 1 luna! Dar nu s-a gandit ca este periculos sa mearga peste limita legala de viteza cu troaca lui de masina ?

    Economia merge bine atunci cand marfurile ajung la desfacere incet dar sigur. Sau e mai bine cand camionul scoate medie 110 km/h apoi sta 3 ore pe sosea cat timp se curata locul unui accident cauzat de viteza excesiva ?

  16. CRISTI

    SUNT NISTE NEBUNI CU LEGILE ASTEA A LOR. UN CARTON DE DACIE O CHINUI DACA MERGI CU 50 CE SA MAI ZIC DACA AI O MASINA ADEVARATA?MERGI CU A 2-A LA RELANTI?IAR “MILITIA” ASTA NU ARE LIMITA DE VITEZA?TREC CU 80-90 IN ORAS FARA SEMNALIZARI ACUSTICE SAU VIZUALE SI PE EI NU II IA NICI UN RADAR. MULT SUCCES

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.