Principala „lege“ a autostrazii este aceea care spune ca circulatia se desfasoara pe banda unu. Banda doi, folosita, teoretic, pentru depasiri, in practica, a fost acaparata de masinile puternice, care circula cu viteze foarte mari (in Germania radarele inregistreaza frecvent viteze de… 200 km/h).
Trecerea de pe banda unu pe banda doi trebuie efectuata dupa o temeinica asigurare. Este recomandabil ca manevra sa se faca cu „un ochi“ in oglinda retrovizoare, deoarece asemenea bolizi se apropie fulgerator. Cateva secunde de pierdere de sub control a campului vizual din spate sunt suficiente sa te scoata in calea unei astfel de masini. In astfel de cazuri, accidentul pare inevitabil.
Revenirea pe banda unu se va face rapid, cei care circula pe aceasta fiind obligati sa permita astfel de manevre in deplina siguranta. Semnalizarea manevrei nu este neaparat obligatorie, avandu-se in vedere urgenta cu care se face atunci cand banda doi trebuie eliberata, sub „presiunea“ celor ce se apropie.
Nu se circula si nu se opreste pe banda de refugiu din dreapta decat in cazul ramanerii in pana. Oprirea va fi semnalizata, obligatoriu, cu triunghiuri reflectorizante sau cu semnalul de avarii al masinii.
Cine intra pe autostrada are obligatia sa se „lanseze“ pe banda de accelerare, astfel ca in momentul in care s-a incadrat pe banda unu sa nu stanjeneasca, prin viteza redusa, fluiditatea traficului. Semnalizarea stanga, la aceasta manevra, nu este obligatorie.
Cei care circula in paralel cu banda de accelerare, pe care se afla autoturisme ce se pregatesc sa intre pe autostrada, au obligatia de a facilita manevra acestora prin trecere temporara pe banda doi, prin franare sau accelerare. Se practica, frecvent, trecerea temporara pe banda doi, cand aceasta este libera.
Limitarile de viteza trebuie strict respectate, iar acolo unde nu exista limita maxima, banda unu ramane cea mai buna solutie.
Pe tronsoanele de autostrazi unde apar deasupra fiecarei benzi panouri luminoase, comandate electronic, este necesar sa se respecte intocmai indicatiile furnizate. In principal, trebuie tinut seama ca cifrele inscrise pe panouri indica viteza optima de deplasare pe banda respectiva, in scopul obtinerii unui maxim de fluenta.
Atunci cand apare un „X“ pe panoul uneia dintre benzi, inseamna ca banda respectiva este blocata incepand cu seria urmatoare de panouri indicatoare.
Indicatoarele de dirijare si orientare
Prima senzatie de sofer intrand in reteaua de autostrazi a U.E. este aceea ca la capitolul indicatoare de orientare, totul pare perfect si nu se mai poate adauga nimic.
Intr-adevar, daca ai „citit“ harta cu atentie si ti-ai fixat bine in memorie denumirea localitatilor spre care doresti sa te deplasezi, ratacirea este imposibila.
Toate iesirile din autostrada sunt indicate cu un kilometru si jumatate inainte, prin cel putin trei panouri mari, reflectorizante, plantate din 500 in 500 m.
Pe panouri sunt trecute localitatile la care se poate ajunge in directia respectiva. Incrucisarile de autostrazi sunt presemnalizate cu cel putin 2 km inainte.
Incadrarea spre dreapta pe o autostrada care se incruciseaza cu cea pe care te afli se face urmand prima iesire semnalizata la dreapta. Incadrarea spre stanga, in aceeasi situatie, se realizeaza urmand cea de a doua iesire spre dreapta. Orice incadrare gresita nu trebuie sa produca ingrijorare.
La urmatoarea intersectie de drumuri se poate iesi din autostrada, in vederea incadrarii in sensul opus al aceleiasi autostrazi.
De regula, la incrucisarea unei autostrazi cu un drum secundar exista posibilitatea ca din acel drum sa te incadrezi in ambele directii pe autostrada, fara a stanjeni fluenta traficului.
Ca regula generala, automobilistul trebuie sa se incadreze in permanenta pe culoarul aratat in panourile indicatoare, pentru a avea siguranta ca se deplaseaza in directia dorita.
Panourile indicatoare nu mint niciodata si orice incadrare gresita se penalizeaza cu pierderea temporara a traseului. Marcajele aplicate pe carosabil sunt perfect acordate la indicatiile panourilor, fiind exclusa abordarea unei benzi gresite.
Locurile unde se executa lucrari la carosabil sunt presemnalizate optic cu lampi intermitente puternice, de culoare galbena, iar devierile benzilor de circulatie sunt perfect marcate pe asfalt cu galben si rosu. In aceste cazuri, obligativitatea reducerii vitezei este presemnalizata cu mult inainte.
In cazul in care totusi va veti afla in dificultate, un telefon la autoclubul partener al ACR din tara respectiva va poate scoate din incurcatura. Sa aveti doar carnetul de membru ACR asupra dv., cea mai buna asigurare in strainatate.
Recent Comments