Cresterea preturilor la benzina, dar in special la motorina a condus la o mare agitatie pe piata internationala de petrol. Pe de alta parte, sporeste nelinistea automobilistilor, pentru care costurile de exploatare ale unei masini devin, pe bune, exorbitante. Se estimeaza ca populatia de pe glob va ajunge la 8.1 miliarde in 2050, iar atunci numarul autoturismelor va fi de 3.4 miliarde. Daca in aceasta perioada nu se face ceva, pamantul nu va mai putea furniza suficienta energie pentru a sustine consumul numarului enorm de oameni si automobile.
Producatorii de autoturisme din Europa, America, Japonia si alte parti ale globului cauta cu febrilitate realizarea unei “masini ecologice” dar mai ales, cu un consum cat mai scazut de combustibil.
Pana la atingerea acestui deziderat, cumparatorii tind sa se orienteze spre automobilele compacte, mici si chiar spre modele mini, cunoscute pentru consumul redus de combustibil si pretul relativ accesibil.
Desi automobilele japoneze se numara printre cele mai fiabile si economice masini, totusi taxele de import ridicate nu le permit sa concureze decisiv modelele europene. Din acest motiv, vom prezenta sinoptic, cele mai economice masini de fabricatie europeana, pe care le-am testat de-a lungul anului 2003.
La clasa mini, categoria motorizare pe benzina, consumul cel mai scazut revine modelului Fiat Panda, cu o medie de 5,6 l la 100 km parcursi, avand de partea sa o diferenta de 0,2 l la 100 km, fata de urmatorii clasati.
Interesant, Opel Corsa, modelul castigator la clasa mica, obtine un consum mai scazut cu 0,1l la 100km, fata de cea mai buna valoare obtinuta la clasa mini de Fiat Panda! Aerodinamica reusita a masinii Opel face posibil acest lucru, in ciuda greutatii mai ridicate decat a autoturismului italian.
Economice cu adevarat sunt modelele mini echipate cu motoare pe motorina, recordul fiind detinut de VW Lupo, cu doar 3,0l la 100 km parcursi (consum mediu).
Clasa mica are totusi in Citroen C3 un reprezentant onorabil (consum 4,2 l la 100 km), ce “mananca“ doar cu 0,1 l mai putin decat cele mai economice modele din clasa mini (evident, tot aerodinamica elaborata face diferenta).
Interesant de comparat aceste performante cu cele corespunzatoare modelului national, Dacia Solenza, ce se dovedeste un model absolut redutabil, ca performante si chiar consum, pentru un pret cu mult mai scazut decat toate autoturismele prezentate.
Varianta diesel nu face fata, insa, competitiei cu motoarele rafinate, de ultima generatie, propuse de constructorii europeni. Probabil daca va fi echipata cu motorul de 1,5 dCI s-ar putea situa in varful clasamentului…
Functie de bugetul dumneavoastra, puteti opta pentru o silentioasa motorizare pe benzina sau chiar pentru un diesel care consuma pe autostrada 2,5l la 100 km, dar al carui pret se cere platit cu circa 25% mai mult.
Reducerea costurilor de exploatare datorita consumului redus de combustibil este substantiala totusi, deci analizati cu atentie toate datele inainte de achizitionarea unui astfel de automobil.
Recent Comments