Sistem franare

Cel mai simplu mod de imbunatatire a sistemului de franare, indiferent de masina pe care este instalat acesta, ramane montarea unor jante care sa permita o buna racire a discurilor de frana. De cele mai multe ori, mai ales in cazul in care exista discuri de frana si pe spate si pe fata, o racire buna a franelor poate fi suficienta, chiar si intr-o utilizare mai sportiva.

Pentru ca rezultatele sa fie sesizabile, se mai utilizeaza canale speciale de racire, pentru discurile de frana fata, ce se alimenteaza cu aer proaspat, prin gurile de aer special prevazute in spoilerul fata.

Daca se doreste modificarea mai „substantiala” a sistemului de franare, conductele se inlocuiesc cu unele speciale, din inox, cu racordurile elastice din teflon flexibil, acoperit cu plasa de inox, pentru a rezista presiunilor ridicate aparute in timpul franarii.

Avantajul conductelor inoxidabile vine din faptul ca, nefiind atacate de lichidul de frana, depunerile de sedimente se formeaza mai greu, pastrandu-se astfel caracteristicile de franare dorite.

Montarea unor discuri de frana ventilate cu diametrul cat mai mare (desigur impreuna cu un etrier adecvat si atat de mari cat permite diametrul interior al jantei), ofera excelente rezultate, chiar si la o masina destinata competitiilor sportive.

Daca se schimba etrierul, se poate opta, in functie si de capacitatea tehnica de care se dispune (si de buget…), pentru etriere cu mai mult de un pistonas (2-8).

Secretul etrierului multi-piston sta in faptul ca suprafata a doua pistonase (sau mai multe, dupa caz…) este mai mare decat a unuia singur (al carui diametru este limitat de marimea discului de frana utilizat).

In consecinta, presiunea exercitata asupra discului este mai mare, deci forta de franare devine, la randul ei, mai mare.

Amatorii de tuning extrem pot opta pentru discuri de frana perforate si cu canale de evacuare a prafului de placute rezultat in urma franarii. Dezavantajul acestora vine din faptul ca placutele de frana se uzeaza mult mai rapid. Este de preferat sa se opteze pentru marci de top: Brembo; Ferodo; Sparco; AP Racing, pentru a se evita problemele ulterioare (spargerea unui disc poate avea consecinte grave…).

Ca regula generala, pentru masinile de peste 100 CP se utilizeaza discuri de frana pe toate rotile; sub aceasta valoare de putere, este suficienta combinatia disc-ventilat/tambur (desigur, cu diamtere adecvate…).

Solutiile rare, ca discurile de frana din carbon, nu se recomanda decat in competitii; de altfel, cu exceptia modelului Mercedes SLR, nu prea au fost adoptate nici de producatorii de mare serie, nici de firmele de tuning.

Dezavantajul acestora pe o masina de strada vine din faptul ca eficienta lor devine „diabolica” doar la temepraturi ridicate. La rece, franele de carbon nu actioneaza uniform, deci in cazul unei utilizari „domestice” pot fi ineficiente.

Amatorii de intoarceri spectaculoase, cu ajutorul franei de mana, pot avea surprize neplacute, de la masini celebre, ca Renault Megane II, Renault Espace IV, Renault Scenic II, Mazda RX8, Mercedes, etc.

Acestea au fie sisteme de franare automate, fie forma si pozitia manetei le face neadecvate unei actionari foarte rapide, indispensabila pentru intoarcerile cu frana de mana. Pentru ei, recomandam utilizarea unei manete fara buton de blocare (se poate realiza foarte usor).

Consumabilele speciale sau macar de buna calitate, sunt indispensabile pentru realizarea unui sistem de franare performant. Lichidul de frana trebuie ales cu grija, urmand si specificatiile producatorului masinii. Punctul de fierbere sa fie cat mai ridicat (minim DOT5 sau superior, tip Racing).

Firmele de tuning se intrec in a oferi placute de frana sport, confectionate din diverse amestecuri de Kevlar si carbon; retineti ca, desi ofera performante de franare sporite, acestea se uzeaza mai repede, produc zgomot mai mare la franare, ba chiar, in multe cazuri uzeaza mai rapid discurile de frana.

Repartitia fortei de franare reglabila din interior nu este adecvata decat competitiilor. Nu recomandam montarea unui astfel de dispozitiv de reglare manuala a fortei de franare pe o masina de strada. Ultimele modele de masini dispun de reglare electronica a fortei de franare.

Nu interveniti asupra acestui dispozitiv, nici in acest caz; este suficient de „destept” pentru a sesiza o schimbare a garzii la sol datorita modificarii combinatiei jante-pneuri (de exemplu…) si se autoregleaza, mentinand la maxim capacitatea autoturismului de a frana.

2 thoughts on “Sistem franare

  1. razva81

    Fac orice model de disc ventilat pt orice masina!!

  2. alberto

    hmm fratilor am un golf 4 de 1,9 cu 170 cp caut discuri ventilate si de firma ma puteti ajuta ca nu vreau sa-mi rup gatul franarea e destul de puternika la viteze mari cum pot procura ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.