Cat ne costa “cu adevarat” o masina?

Cresterea exponentiala a numarului de autovehicule indica printre altele si o stare buna de sanatate a economiei unei tari. Si totusi, aparenta bunastare si fericirea unui posesor de automobil ascund in spate costuri deloc neglijabile si, de cele mai multe ori, niciodata contabilizate. Asadar, sa vedem ce inseamna, macar ca idee, efortul necesar detinerii unui automobil obisnuit, nu foarte scump, pe o perioada medie de utilizare.

Costurile legate de detinerea unui automobil sunt, in mare, urmatoarele: achizitionarea masinii, taxe de punere in circulatie, impozit, asigurare anuala (obligatorie sau tip CASCO), inspectii tehnice periodice, costul carburantului, revizii. La acestea se mai adauga costuri neprevazute ca taxe de parcare, amenzi, etc.

Sa consideram ca achizitionam un automobil nou, de cilindree medie, 1,6l, benzina, euro 4, in valoare de 10 000 euro, cumparat cu banii jos, deci fara alte costuri legate de o eventuala creditare, pe care intentionam sa il utilizam pe o perioada de 4 ani, dupa care il revindem cu o valoare de 6000 euro. Parcursul mediu il vom considera de 15 000 km/an, cu un consum mediu de 7,5l/100 km, deci vom consuma in total circa 1125 l benzina.

Costurile
– Automobilul: 10 000 euro sau aproximativ 35 000 lei.
– Cheltuieli cu inmatricularea: circa 500 lei
– Impozitul anual va fi de 64 lei/an, deci 256 lei in total
– Combustibil: 1125 x 3,5 lei x 4 ani. Total 15 750 lei
– RCA + CASCO: 245 lei + 1500 lei pe an. Total 6980 lei
– Rovinieta: 240 lei
– Inspectii tehnice periodice, una la doi ani: cost 100 lei inspectia. Total 200 lei
– Revizii obligatorii, una pe an. Cost mediu 1000 lei. Total 4000 lei
– Echipare pentru iarna (roti, cosmetice, accesorii): 2000 lei
– Alte cheltuieli (spalat, cosmetice, amenzi, taxe parcare): circa 2000 lei

Totalul
Intelegem ca va parea socant la prima vedere, dar costul total in lei pentru a detine un automobil ieftin pe o perioada de 4 ani se situeaza la incredibila valoare de 66 926 lei, adica aproape 20 000 de euro. Dublu fata de valoarea masinii! Atentie, calculele sunt aproximative, insa nu au o marja de eroare foarte mare.

Luand in calcul si devalorizarea anuala (pretul masinii plus imbunatatiri din care scadem valoarea de revanzare, impartit la anii cat se tine masina), care se situeaza la circa 3500 lei anual, rezulta ca dupa 4 ani, pentru a detine un automobil de 10 000 de euro, platim 20 000 din care recuperam doar 6000 de euro, prin revanzare. Inteligenta investitie…

In cazul in care suma nu vi se pare foarte mare, imaginati-va ca in acest calcul nu am inclus reparatiile, ce pot aparea chiar si la un automobil de buna calitate, intr-un interval de 4 ani. In plus nu am considerat ca ar fi necesar sa schimbam si pneurile sau sa facem imbunatatiri automobilului. Si nu am platit nici “taxa de prima inmatriculare”!

Anual, rezulta un cost de minim 3500 euro pentru a detine un automobil obisnuit. V-ati gandit vreodata cat v-ar costa sa luati un taxi sau mijloacele de transport in comun? Ori un automobil inchiriat? Merita facut un exercitiu de imaginatie…

10 thoughts on “Cat ne costa “cu adevarat” o masina?

  1. cosmin

    prostii….eu am un e-class 2003 avantgarde…am dat 21700 si o am de vreo 5 luni…daca am bagat pana acuma 700 lei in ea cred ca exagerez.Nu inteleg cum bagati atatia bani in masini.Eu o tin in parcare nu pateste nimic si nici nu-mi cere nimeni bani.la drum doar daca suferi de turatii scoti banii din buzunar…cat asigurarea si impozitul sunt niste fleacuri…casco nu-mi trebuie…stiu sa conduc o masina…reparatii nici atat…si reviziile mai slab…deci…de unde atatia bani?

  2. Iulian Barbu

    Gasesti norma de poluare in cartea de identitate, ultimele doua cifre din numarul de omologare. Sper sa nu ma insel!

  3. ioan

    stie cineva unde pot afla pe baza emisiei de CO2 ce euro are masina?

  4. Lou

    Acu pe bune ca la cate zgarieturi iei in traficul marilor orase nisipul din fintina e pepsi cola. Nu-i inteleg pe cei care locuind in marile orase fac atata depresie cand si-o gasesc zgariata sau usor atinsa prin parcari. De chestia asta n-ai cum sa scapi oricat de bengoasa masina ai avea sau oricate hectare ai avea in jurul vilei. Tot tre sa iesi cu ea si sa stai la stop sau sa te freci in trafic pe linga r duzuri. Shit can happen all the time in marile orae. Cunosc indivizi care se isterizeaza rau de tot pt un kk de zgarietura. Fratilor daca stam in metropole mari tre sa ne obisnuimk cu ideea ca masina e un simplu accesoriu. In vest rar gasesti masini de oras intacte. Nimeni nu se kk pe el pt mici zgarieturi ca pe acilea.
    Don Robert, ma gandeam si eu sa iau un corsa de asta nou dar la dealer au zis ca se asteapta 5 luni. Astept impresiile tale despre ea intr-un articol dedicat.

  5. robert

    Acuma pe cinstite, eu spal masina din joi in pasti, si in general cu apa din fantana, dar iese cam nisipoasa cand se usuca. Iar acum sper sa iau un Corsa New si pe bune ca nu ii mai fac Casco, ca ma ia ameteala cati bani mananca masinile astea pe firma.

  6. Lou

    Onorabile luk pe vremurile comuniste cand calaream cu totii binecunoscuta r12 mioritica ce chetuieli suplimentare aveam iarna? ZERO! Si ne dadeam si iarna cu r duzu de numa numa. Ce te face sa crezi ca acum cu masinile astea mai fistichii am avea nevoie de steroizi suplimentari la ele pt a iesi cu ele iarna? Mai ales ca de cativa ani buni incoace iarna se face de ris din ce in ce mai clar din pricina incalzirii globale.
    Ifosele astea cu gume de iarna, gume de vara, gume de mers la teatru sau gume de asfalt is doar emanatii ale capitalismului consumist. Sa fim seriosi pt omul de rind asa ceva nu e necesar. Doar snobismul si prostia ne face sa scoatem bani din buzunar pt asa ceva contribuind la bunastarea distribuitorilor de gume.
    Inutil sa mai zic lu don robert ca spalarea merge si in curte cu apa din fintina. Despre braduletz si alte rahateluri de astea nici nu poate fi vorba decat in cazul celor ce au uitat ca masina e un simplu accesoriu nu un obiect de cult.

  7. DAN

    Fratilor apucativa sa faceti case,iasa bani frumosi. Luativa o rabla de “dacie papuc”punetio pe gaz ,si datii bataie,la treaba,nui faceti asigurare,umblati cu 50 sin afara si in oras si nu dati atitia bani.Lasati asigurari,platiti numai la primarie restu nimica.PRINCIPIUL MEU ESTE:FARA BANI UNDE MERGE si unde nu merge jelitiva mult(caci tine doar traim in ROMANIA)

  8. luk@uk

    mare dreptate are Robert ,pai romanul nu gindeste mai deloc la ce costuri te duce anual,in 4 ani la o masina se pot intimpla muulte chestii neprevazute care costa si pt @lou pai daca u crezi ca nu este necesar sati echipezi masina de iarna atunci sa meargi cu sania !!:)sa nu mai zicem de alteele ca mp3, gps ,anti radar sau alte gadgeturi pe care la achizitionarea unei massini te ispitesc sa le cumperi asta daca nu mergi numai in bucuresti cu masiana!!:)oricum nu vreau sa fiu circotas dar ce scria robert is true!!!

  9. robert

    @Lou cel rau: eu am dat exemplu de cam cum ar trebui sa fie. Sigur ca mai sarim si CASCO si rovinieta, insa la partea cu parcarile erau mai multe incluse, adica si spalarea masinii (o data pe luna la 10 ron bucata – inseamna 480 ron pe 4 ani), un bradut pe luna pune fiecare cred, la 1,5 ron bucata si tot inseamna 72 ron, plus cateva parcari platite – minim 50 ron pe an (ca abonamentul la parcarea de domiciliu e si ala vreo 70 lei nu mai zic_, plus amenzi – eu unul iau una, doua pe an de 100 ron minim. Asa ca se aduna. Daca luam in calcul in articol o masina luata in leasing pe 5 ani, cred ca iesea la 25 000 de euro… Costurile nu sunt deloc umflate, ba dimpotriva. Problema e ca nimeni nu le prea calculeaza, si nu ti se pare foarte mult cand se esaloneaza, dar sunt reale.

  10. Lou

    Taxele cu parcarea si amenzile sint umflate rau. 2000ron pt asa ceva ar fi posibil doar pt masini de serviciu nu pt masini de uz personal. De asemenea unde scrie ca e musai sa pregatesti masina pt iarna? 2000lei pt mofturi de astea? Fugi d`acilea onorabile. Am avut tot felul de masini de vreo 10 ani incoace din care doar una luata second hand, dar nu am cheltuit absolut nimic in plus iarna. Niciodata nu am fost la revizii periodice cu masinile noi. Am fost la service doar cand a fost nevoie de reparatii. Si buninteles ca nu la reprezentante. De casco ce sa mai vorbim. Numai un temnbel isi face casco in tara asta de kko unde nici macar garantia nu este onorata. In concluzie cred ca totalul pt exemplul dat ar fi undeva pe la 50000ron. Tot e pagubos dar asta este. Insa nu le mai umflati si voi asa artificial ca se observa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.