Subtilitati sau avantaje?

Intr-o piata auto dominata de globalizare si mari concerne, diferentele intre autovehicule au inceput sa fie greu de observat. Masini care se vor a fi diferite impart platforme tehnice comune, uneori chiar si caroserii, ajungandu-se ca doar sigla marcii sa difere. Si totusi, dincolo de toate acestea, progresul tehnic este evident, insa devine din ce in ce mai greu observabil intre generatiile consecutive ale unui model.

Ce inseamna sa fii in pas cu moda si tehnologia la un automobil? Toate au 4 roti si 5 scaune se poate spune… Cu ce se remarca dincolo de casele producatoare: americane, japoneze, germane, spaniole, etc? Exista tehnologii relativ simple, uneori insa greu observabile, dar pentru un ochi avizat evidente, care fac diferenta intre un produs hi-tech si unul clasic. Cam care ar fi acestea?

Tehnologia LED
Incet dar sigur, LED-urile se impun si pe piata auto, avantajele pe care le ofera fiind evidente: consum mic de energie, fiabilitate uriasa in raport cu becurile clasice, timpi de reactie mult imbunatatiti, securitate sporita. Diferentele sunt greu de observat, caci si farurile si stopurile seamana mult intre ele, fie echipate cu LED-uri, fie cu becuri, si totusi in momentul in care intra in functiune, progresul se vede cu ochiul liber. VW Passat si Mercedes clasa E sunt printre primele masini de serie care au introdus aceasta tehnologie.

Demarare si acces fara cheie
Desi exista de mai multa vreme, Renault a facut cunoscut cu adevarat sistemul de demaraj fara cheie, prin apasarea unui buton start-stop. Mai nou, sistemul a fost imbunatatit in asa fel incat este suficient ca posesorul cardului de acces sa ajunga in imediata apropiere a masinii: simpla apasare pe clanta usii este suficiente pentru descuierea usilor. Odata instalat la bord, “Start” si motorul porneste.

Semnalizatoarele integrate in retrovizoare
Introduse de Mercedes, ca si alte inovatii, retrovizoarele cu semnalizatoare integrate prezinta mai multe avantaje, fiind rapid adaptate si de catre competitorii care tin la mentinerea in trend. Fiind la inaltimea geamurilor, semnalizarile sunt mai usor observabile de catre ceilalti soferi. Se scutesc operatiunile de gaurire in conceperea aripilor fata, de unde semnalizarile au migrat spre oglinzi si se simplifica si instalatia electrica. VW a adoptat imediat ideea, pe majoritatea masinilor sale, de la Golf la Touareg.

Stergatoare aerodinamice si mascate
Cu un rol major in reducerea zgomotelor aerodinamice, stergatoarele tip flat-blade si-au castigat dreptul de a patrunde in galeria dotarilor standard, insa mai sunt inca producatori care prefera clasicul. Ascunderea lor la baza parbrizului a devenit un deziderat la care au marsat majoritatea constructorilor. Inca o data, avangardist s-a dovedit tot concernul VAG, care nu a ezitat sa preia aceasta idee cu entuziasm. Impreuna cu alte subtilitati aerodinamice, caroseria noului Passat este un exemplu de finete si de utilizare pe scara larga a noilor tehnologii.

Renuntarea la roata de rezerva clasica
Inlocuita fie cu o roata de rezerva temporara, fie complet, cu un set compresor/spray pentru reparat pneul sau chiar cu un sistem run-flat, disparitia clasicei roti de rezerva normale este o etapa fireasca in evolotia tehnologica. Nu multi producatori au avut curajul sa faca acest pas direct, oferind doar ca optiune kit-urile de reparatii sau roata atipica.

Tetiere spate complet pliabile
Desi considerate de unii doar un moft, tetierele au un rol esential in protectia in caz de impact din spate. Modul in care se pot regla este esential pentru a se asigura eficienta lor completa. Renault detine “suprematia” in proiectarea acestor protectii, rafinamentul francezilor culminand cu proiectarea unor tetiere ce se regleaza si orizontal, nu numai vertical.

Elemente de caroserie din plastic sau aluminiu
Importante in reducerea greutatii totale a unui automobil, cu efecte directe asupra scaderii consumului de combustibil, elementele de caroserie din plastic sau aluminiu castiga teren. De la capota motorului si capacul portbagajului, care au inceput in urma cu cativa ani sa fie facute din aluminiu, astazi numeroase elemente din compunerea unei masini beneficiaza de avantajele materialelor usoare.

Daca automobilele scumpe nu pot fi concepute altfel, continand materiale compozite, titan, structuri fagure, etc, recent si constructorii generalisti au inceput sa foloseasca astfel de tehnologii. Renault are standard aripi din plastic, pe majoritatea modelelor produse si, fara indoiala, e o dovada de gandire futurista a inginerilor francezi.

Transmisia cu 6 trepte pe motoare mici
6 trepte in cutia de viteze au fost mult timp apanajul transmisiilor sportive, pe varfurile de gama si, fara exceptie, pe motoare de capacitate medie sau mare, facute sa “manance” autostrada cu viteze foarte mari. Fiat si Opel au facut un pas extraordinar de indraznet, introducand cutii de viteze cu 6 trepte pe motoare mici (1,3l Multijet – 1,3l CDTI). Rezultatul: o explozie a vanzarilor unor masinute mici, economice dar… rapide. Exemplul a inceput deja sa fie urmat si de concurenta.

Faruri pseudo-autoadaptive
Tot pentru vehiculele de lux a aparut o noua tehnologie: farurile autoadaptive. Servomecanisme sofisticate, conectate la un computer ce analizeaza pozitia volanului, rotesc farurile in directia in care se deplaseaza masina. Excelenta idee, insa costisitoare si evident scumpa. Nu si pentru constructori indrazneti: Opel, Renault si altii, arunca manusa din nou oferind faruri pseudo-adaptive, optional, chiar si pe modele de clasa mica, Clio sau Corsa, la preturi modice.

Ideea si realizarea sunt aproape mai bune decat originalul – in loc de servomecanisme complexe, pe lateralele farurilor sunt pozitionate sub un anume unghi becuri, care la un anumit unghi al volanului se aprind, luminand in directia in care se misca masina. O idee al carei succes se vede si din cifrele de vanzari.

Torpedoul racit
A trecut deja aerul conditionat in dotarea standard, clima automata cu zone multiple sta frumos in lista de optiuni, o idee se naste si asa apare torpedoul racit. Daca orice masina poate avea azi in oferta aer conditionat, doar cateva beneficiaza de acest gadget, deosebit de util.

Esapament ascuns
Cu exceptia variantelor sport, unde un esapament din inox este inca indispensabil, moda viitorilor ani, dictata cumva si de problemele ecologice, va duce la disparitia esapamentului vizibil. Exista deja masini care nu mai exhiba acest element si cumparatorii nu par a fi afectati. Avantajele sunt multiple, simetria spatelui anuleaza lipsa esapamentului vizibil si gazele de evacuare se orienteaza spre sol.

Semnalizare automata a situatiilor de urgenta
Ideea unei semnalizari progresive a incetinirii masinii, in functie de intensitatea franarii, nu este noua, insa in mod ciudat a fost destul de greu perpetuata. Doua tehnologii diferite sunt disponibile pe unele masini de serie, separat sau complementar: stopurile de frana cu intensitate variabila in functie de puterea franarii si aprinderea automata a luminilor de avarie in cazul unei franari violente.

Printre automobilele care au introdus aceste sisteme se numara Mercedes Clasa E si Renault Megane, in prezent si modele de clasa mica avand disponibile astfel de tehnologii. Unele folosesc ambele sisteme, conjugat, pentru a obtine un efect maxim.

No Responses

  1. uggs on sale says:

    Lupe Fiasco “Say Something Freestyle” Producer: UGG – FULL, CDQ, Freestyle over UGG& Drake`s “Say Something” * Ugg Cardy Boots Fav.â„¢So Lupe is kind of on a terror. For cryin` out loud, the CDQ of “Say Something” leaked out yesterday, and in comes Lupe Fiasco spitting metaphors for three minutes a day after. 20 seconds in, Lu explains what lit a fire under him with some ridiculous similes that set the tone for the rest of the song. There are plenty of `rewind` moments, especially as Lupe uses the pauses in the beat to his advantage, including his name-drops of various pizza places. Finally, Lu comes correct with his flow yet again that is especially evidenced with his pronunciation. Aspiring MCs take…
    091217c1pwf

  2. gwgew says:

    1.
    Great everyday ugg classic cardy boot
    for the winter. I wear them for any outside work or just walking the dogs. Comfortable, warm and waterproof.

    2.
    The width of E2 is really not true. It is actually a reg. wide width. The cheap ugg cardy boots
    itself is nice and very light-weight. The only complaint I have is the width.

    3.
    I wear this cheap ugg classic tall boots
    to work in everyday in a shop environment. They are very comfortable for people on their feet all day.

    4.
    These ugg classic tall chestnut
    are very comfortable, and easy to wear all day long. For a shoe that is waterproof, it was surprising that they don`t get too hot after hours of wear, but they seem to breathe well.
    091217c1pwf

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.