Am avut privilegiul si placerea sa conduc 3 ture pe un circuit improvizat un autovehicul care intr-adevar ne arata incotro mergem in materie de automobile: i-MiEV. Mitsubishi Motors Corporation are ca ideal sa ofere sinergia perfecta intre performantele dinamice si cele in materie de protectie a mediului si continua sa dezvolte tehnologii – precum vehiculul electric i-MiEV cu emisii zero – care arata ca acorda o atentie la fel de mare ocupantilor masinilor pe care le produce, dar si spatiului inconjurator.
i-MiEV este realizat pe platforma minicar-ului “i”, motorul pe benzina si rezervorul plasat sub podea fiind inlocuite de propulsorul electric, invertorul, pachetul de baterii si celelalte componente necesare in cazul unui vehicul electric (EV). Operatiunea de modificare nu a fost complicata, fiind necesare doar cateva modificari ale structurii sasiului pentru transformarea lui “i” in i-MiEV.
“i” a fost considerat o alegere perfecta inca de la inceput, atuurile sale fiind:
– Configuratia sa permite plasarea sistemului de propulsie in zona din fata axei posterioare, fapt care permite obtinerea unei cabine spatioase (4 locuri).
– Exista spatiul necesar pentru stocarea bateriilor necesare pentru a oferi suficienta energie pentru o zi petrecuta pe drum. Trebuie spus ca in cazul in care, totusi, acestea nu sunt suficiente, bateriile se pot reincarca de la prize normale prin intermediul unui cablu aflat la bord.
– Instalarea bateriilor sub podea coboara centrul de greutate al masinii.
Dincolo de faptul ca este un automobil practic si nepoluant, i-MiEV se dovedeste mai eficient decat modelul de baza in ceea ce priveste performanta (cu 31% mai rapid decat un minicar conventional in ceea ce priveste acceleratia in plaja 40-60 km/h), cuplul (180 Nm fata de 94 Nm in cazul motorului pe benzina de 660 cmc al lui “i”), zgomotul (5 dB mai putin) si nivelul vibratiilor, toate acestea fiind avantaje clasice pentru un automobil electric.
i-MiEV utilizeaza un pachet de baterii lithium-ion care consta in 22 de module avand fiecare cate 4 celule, acestea putandu-se fixa sub podea, vertical sau transversal. Autonomia pentru o singura incarcare este de 160 km, testul s-a efectuat pe 10-15 tipuri de drum si de utilizare a masinilor.
i-MiEV foloseste doua tipuri de incarcare a bateriilor:
– Household Charging System (100V, 200V) este destinat incarcarii acasa sau atunci cand masina este parcata pe termen lung. i-MiEV se alimenteaza de la o priza normala prin intermediul unui cablu care este cuplat la un dispozitiv de incarcare aflat pe partea dreapta a masinii. i-MiEV se poate reincarca in 7 ore in configuratia 200 V (14 ore pentru 100 V).
– Quick Charger System este destinat incarcarii rapide. Priza este situata de aceasta data pe partea stanga a masinii. Folosind acest sistem, bateriile sunt aduse la 80% din capacitate in circa 30 de minute.
Judecand lucrurile din punct de vedere economic, costurile de exploatare ale lui i-MiEV in Japonia (¥/km) reprezinta o treime fata de cele ale unui minicar cu motor pe benzina in cazul realimentarii in timpul zilei si 1/9 in cazul in care aceasta se efectueaza noaptea.
Dupa drive test:
Acceleratia este extraordinara, cuplul este oferit de la 0 spre deosebire de un motor termic, deplasarea este lina si silentioasa, lipsita de orice vibratii. Am aflat si amanunte legate de intretinere: un litru de ulei si placute de frana o data la circa 75 000 km, ceea ce este extraordinar…
Pretul este deocamdata nesigur, insa pare extravagant din primele date (43 000 de euro in Japonia), pana la aparitia in Europa nu se poate vorbi de un pret final insa. Masina desi pare mica, are un portbagaj mai mult decat simbolic iar spatiul interior este suficient pentru 4 adulti.
Acumulatorii vor fi garantati de Mitsubishi o perioada destul de mare, de genul 150 000 km sau 10 ani, suficient de mult ca sa schimbi intre timp masina. Oricum, daca pretul va fi decent pana la urma, este o masina electrica ce poate fi viabila in intreaga lume.
Norocosilor !, eu ziceam ca un hibrid este experienta suprema in condus, dar se pare ca cativa dinre noi au sansa sa mearga cu un full Electric.
Sa speramc a in maxim 5 ani vor prinde si la noi.