De multe ori am fost privit cu neincredere cand am spus adevarul in ceea ce priveste consumul real al masinii mele. Chiar si cei care aveau acelasi tip de automobil reclamau consumuri mult mai mari decat cele oferite de manualul masinii si cu atat mai mult decat cel pretins de mine. Bun, dar daca luam in calcul un stil de condus asemanator, o ruta comuna si conditii de trafic similare, poate o masina sa consume mai putin decat una identica? Raspunsul este cu siguranta, da!
Pneurile, dimensiunea si presiunea lor
Utilizez pneuri Eco, in cazul ultimei mele masini e vorba de un set de pneuri Michelin Energy Saver, 205/55 R16, umflate putin peste valoarea data de constructorul masinii (+ 0,3 atm). Din datele oferite de Michelin, pneurile Energy Saver ofera o economie si o durabilitate sporita fata de principalii competitori.
Aerodinamica automobilului
Evit accesorii inutile, cum ar fi portbagajul de schiuri, ornamente laterale, antene fistichii, prefer un kit de coborare a suspensiei cu 1-2 cm (sporeste aerodinamica), am renuntat la protectiile de noroi ale pasajelor rotilor, antena de pe plafon e mai scurta cu 5 cm. Grila fata de admisie a aerului este obturata partial, tot pentru o imbunatatire a coeficientului aerodinamic, desigur pastrand racirea in limitele normale. Evident, utilizez stergatoare de parbriz Aero, de ultima generatie.
La viteze de peste 80 km/h, amanuntele conteaza. Chiar si o antena sau oglinzile retrovizoare pliate. Totul tine de matematica simpla: ai o suprafata frontala de 2,55 mp si oglinzile au 15/8 cm sa zicem, rezulta o suprafata a lor de 120 cm patrati x 2. Adica circa 0,47% din suprafata frontala a intregii masini). La fel si cu antena, aparatorile de noroi si restul.
Inchiderea compartimentului motor cu capace din plastic sau duraluminiu amplasate inteligent pe dedesubt asigura o aerodinamica mult imbunatatita, fluxul de aer de sub masina fiind mult mai controlat.
Greutatea la gol
Calatoresc usor – nu incarc masina cu lucruri inutile, gen lopata de zapada in miezul verii. Am o trusa de scule de dimensiunile unui cartus de tigari, o carpa, trusa medicala, cric si chestiile obligatorii. In rest nimic, nu umblu cu toata casa dupa mine. Nu am artificii de genul rezervor pe minim, fiindca tot acolo ajungem: economie minima ca mergi mai usor dar pierdere maxima ca faci drumuri triple la statiile de alimentare cu combustibil.
Optimizari ale motorului
Ulei de cea mai buna calitate si cu valorile potrivite pentru motor si anotimp, filtru de aer intotdeauna curat sau schimbat mult mai des decat recomanda cartea tehnica – regula e bine sa o respecte cam toata lumea.
Am masina insonorizata complet, inclusiv prin plasarea unor scuturi din material termoizolant si fonoabsorbant in compartimentul motor. Efect secundar: motorul se incalzeste mult mai repede cand este pornit rece, ca atare consumul de combustibil este optimizat si pe aceasta perioada.
Si, desigur, magicianul Dragos de la TCM Turbo si-a bagat “coada” laptopului si prin dieselul meu care scoate acum 120 CP la 1,6l cilindree. Adica exact cat trebuie pentru tara noastra.
Deci se poate…
stai prost cu matem. 1mp=10000cm2
Multumesc de precizare, am corectat greseala.
Daca conduci corect, e clar ca masina consuma mai putin. Am o jetta de 2006, benzina, care pe carte consuma 6-6,2 in afara. Am condus-o o data „mangaiat” fara clima pornita si am scos 4,9. In rest, cam 5,4 – 5,8.