Trusa de unelte

De cand automobilul s-a “blindat” de tehnologie foarte sofisticata, computere, actuatori, senzori, etc, e tot mai complicat pentru sofer sa intervina in cazul unei avarii, oricat de mici ar fi, datorita supraspecializarii de care e nevoie. Trebuie sa fii foarte capabil ca sa poti sa mai intervii in cazul in care motorul ti se opreste, mai ales ca, de multe ori, chiar service-urile specializate au probleme reale in a solutiona problemele ce apar la automobilele ultramoderne.

De fapt, s-a ajuns in situatia (si nu e o exagerare!) in care si pentru a schimba un bec este nevoie de multa indemanare si… demontare. Si totusi, daca se intampla sau nu, e bine ca in automobil sa existe o trusa speciala de interventie, pentru orice, nu numai pentru o defectiune a motorului.

In America termenul de “survival”, adica “supravietuire” este foarte respectat si tratat cu atentia cuvenita. “Survival” acasa, in calatorie, cu avionul, cu masina, in natura, oriunde, omul trebuie sa fie pregatit atat psihic cat si fizic sa depaseasca orice fel de obstacol.

Cum natura nu ne-a inzestrat decat cu inteligenta, depinde de noi sa ne alegem uneltele cu care sa ne descurcam. Se stie foarte bine cat de util e un ac de siguranta cand ti se rup pantalonii, asa ca e necesar ca si in automobil sa avem o trusa cu un minim de obiecte necesare pentru diferite situatii de urgenta sau nu.

Continutul trusei este orientativ si poate fi upgradat de fiecare in parte pentru necesitati specifice, functie de zona de deplasare, model de automobil, etc.

Un automobil modern are standard o trusa de facut pana, ce contine cric, coarba, surubelnita (standard si tip cruce), diverse accesorii pentru scos capacele de roti, cheie antifurt roti si… cam atat.

Reglementarile legale in vigoare suplimenteaza cu obligativitatea de a avea o trusa medicala, triunghi reflectorizant, extinctor si vesta reflectorizanta, precum si becuri de schimb. Uzual, automobilul are si sigurante de schimb. Pare destul dar, e oare suficient?

Experienta invata. Nu poti schimba nici macar un bec sau o siguranta fara o lanterna si un patent. Am spus destule? E cazul sa configuram o trusa de supravietuire pentru automobil.

Kit standard

Lanterna, de preferinta alegeti una cu led si minim 3 baterii, rezistenta la apa si socuri. Nu va bazati pe lampile speciale ce merg la bricheta masinii, intotdeauna sa aveti o lanterna alimentata cu baterii sau acumulatori.

Modele deosebite, ieftine si practice sunt marca Maglite. Exista si lanterne cu led ce se monteaza pe cap, sunt foarte utile in situatiile in care aveti nevoie de ambele maini. Lanternele mari Maglite (cu 6 baterii) sunt utilizate de politia americana si ca arme de aparare – la fel de eficiente ca o bata de baseball si, din fericire, legale.

Poncho impermeabil – se gaseste la orice magazin de pescuit si costa foarte putin. Are multiple utilizari, cand ploua ne protejeaza de apa, cand este uscat poate fi folosit foarte bine ca protectie pentru aripi cand se umbla la motor. Este compact si usor. Daca masina sta mult in soare, cand mergeti la pescuit, de exemplu, se poate folosi ca protectie, doar o intindeti peste parbriz si interiorul va ramane mult mai racoros.

Cutit sau cel mai bine un multifunctional. Incredibil de util atunci cand exista, un cutit bun poate fi folosit in numeroase situatii, de la dezizolat fire, la taiat scotch sau diverse alte intrebuintari.

O solutie mult mai recomandata ar fi achizitionarea unui multifunctional, care contine patent, fierastrau, cutit, foarfeca, set de biti si diverse alte scule foarte utile in orice situatie. Este scump, dar merita si isi pastreaza valoarea in timp. Recomandate sunt sculele de marca, Victorinox (Tool Spirit Plus), Leatherman (Charge ALX sau TTI).

Set de chei tubulare de la 10 la 18 – acopera cam toata gama de piulite existente pe masina. Cautati un set care sa aiba propriul maner, ideal cu clicket.

Set de inbusuri si tubulare specifice – fiecare marca de masina are si propriile feluri de suruburi si piulite – un set clasic poate fi inutil. Informati-va si achizitionati-va cheile potrivite.

Cheia franceza este deja de notorietate si are utilizari multiple la orice automobil, de la strans borna la baterie, pana la demontarea a diverse componente mecanice. Indispensabila, se gaseste la orice magazin si nu este scumpa, de preferat o marime medie.

Obligatoriu metalul sa fie crom-vanadiu. Cu cat este mai mare, gama de utilizare se extinde, cheia putand fi folosita si ca parghie pentru coarba sau diverse alte activitati.

Coarda de parasuta, circa 15 m – unul din articolele care isi gaseste locul oriunde si oricand. De la legat bagaje, la improvizat un cablu de tractare cu care sa iti scoti masina din noroi, prins diverse obiecte in portbagaj sau remorca.

Ieftina si rezistenta, coarda originala accepta solicitari de pana la 500 kgf (punct de rupere), este compacta si versatila. Atentie la contrafaceri, achizitionati numai produse de calitate. Recomandat Paracord 550.

Patura este de asemenea de multe ori neglijata, desi are numeroase utilizari. Alegeti o patura din fleece, sintetica, ocupa putin spatiu si este foarte calduroasa. Culorile inchise sunt de preferat. Iarna au fost multi cei care, ramasi in zapada din cauza vremii, au suferit degeraturi sau chiar au murit, pentru ca nu au avut combustibil si o patura sa se incalzeasca.

In plus, patura ofera protectie bagajelor lasate in spate la vedere, pur si simplu le acoperim sa nu se vada, dar se poate folosi si ca sa intram sub masina. Vara e buna pentru a proteja de caldura interiorul sau bordul, cand masina stationeaza.

Sapun special pentru spalare uscata – se gaseste la orice magazin de cosmetice auto – pretul e decent si e de mare ajutor oricand. Caz clasic: esti imbracat la costum si faci o pana, normal ca te murdaresti, daca ai si o intalnire importanta, e cu atat mai important sa iti poti curata mainile cum trebuie.

Manusi de lucru, foarte bune sunt cele casnice de cauciuc, ofera aderenta buna si protectie la murdarie, dar si precizie in manuirea diverselor unelte. In cazuri de urgenta se pot folosi pentru a aduna antigelul care curge din radiator sau pentru a colecta apa dintr-un izvor, in plus, in ele se pot depozita diverse maruntisuri (scotch, cleme, sigurante, etc).

Scotch, una-doua role, de preferat de buna calitate (Power Tape), un accesoriu insignifiant dar vital cand ti se sparge un furtun sau o conducta. Bun la toate, ieftin si nu ocupa mult loc.

Kit pentru iarna

Evident, primul si cel mai important aspect in pregatirea automobilului pentru iarna este reprezentat de dotarea cu anvelope de sezon. Recomand anvelope de iarna, nu “all-season”, care pe prima zapada serioasa isi arata limitele. Orice kit ai pregati, daca nu ai rotile adecvate, esti pierdut… Si sa nu uit, intotdeauna circulati cu rezervorul de combustibil plin.

In cazul in care mergeti in zone cu zapada abundenta, puteti lua si un set de lanturi. In general, un set de pneuri de iarna este suficient, insa si lanturile pot fi utile. Alegeti lanturile potrivite pentru rotile autovehicului si retineti ca nu este indicata montarea lor pe roti din aliaj usor.

Lichidul de spalat parbrizul special pentru iarna este vital si, de preferinta, e de preferat sa se gaseasca in rezervorul spalatorului de parbriz si luneta inca dinainte de primul inghet. Pentru ca, daca nu aveti lichid care nu ingheata, veti dezgheta foarte greu sistemul, odata ce a inghetat. De retinut, chiar si cu lichid de iarna, la temperaturi foarte scazute, duzele pot ingheta si eforturile de dezghetare trebuie indreptate primordial catre ele.

Peria cu racleta se gaseste oriunde si in multiple forme si dimensiuni. De preferat sa alegem produse mai scumpe si mai bune calitativ. Racletele ieftine se sparg imediat la contactul cu parbrizul, datorita temperaturilor scazute, plasticul prost devenind casant. O combinatie buna este formata din peria de zapada cu maner de lemn, practic indestructibila, folosita impreuna cu o racleta tip “manusa”, cu lama de circa 15 cm.

Lopata de zapada are limitele ei. O lopata mica, de plastic, cu maner telescopic (abunda hipermarketurile de ele), se rupe relativ usor la contactul cu gheata si bolovanii de zapada. Ideal e sa fie dublata de o lopata din otel, de genul celor folosite de infanteristi, acum se gasesc si modele tip Nato, pliabile la dimensiunea unei carti. Totusi, orice tip de lopata poate face diferenta atunci cand masina ramane inzapezita.

Cablurile de incarcare a acumulatorului de la o sursa externa sunt utile in masura in care bateria de pe autovehicul este mai veche de 2 ani. Un acumulator corect incarcat nu ar trebui sa aiba probleme in a porni un motor in stare de functionare, nici la minus 20 de grade Celsius. Atentie, chiar si o baterie noua se poate descarca rapid, cand afara este foarte frig si masina stationeaza cateva zile. Decat sa fiti in situatia “dau un regat pentru un set de cabluri”, mai bine sa le aveti.

O rezerva de apa poate parea un accesoriu inutil pe timp de iarna, insa deshidratarea survine rapid daca ramanem impotmoliti mai multe ore sau chiar zile (cazurile se vad la stiri cu sutele in fiecare an). Daca fara mancare putem rezista mai multe zile, fara apa organismul se degradeaza rapid. Un bidon de 5l cu apa si cateva batoane de Snickers se pot dovedi pretioase in astfel de momente.

O patura de lana sau fleece este utila in numeroase situatii, insa cand ramai inzapezit o perioada mare de timp, este ideala. Nu trebuie sa fie noua, chiar si mai veche sau degradata, isi poate face treaba si chiar salva vieti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.