Si automobilele au moda lor?

Suntem in 2010. E de asteptat ca si automobilele sa urmeze trenduri, la fel ca in moda. Si cand spun trenduri, ma gandesc la tehnologie, nu ca anul asta se poarta jeep-ul sau coupe-ul. Spre surpriza mea si a altora, totusi unii constructori aleg solutii destul de uzate moral uneori, din ratiuni diverse: costuri mai reduse, tinerea in viata a unor furnizori, aparente voit clasice, etc.

O sa fac, in cele ce urmeaza, o insiruire rapida a unor elemente prezente inca pe automobile, desi perioada lor “morala” s-a incheiat de o buna bucata de vreme.

Stergatoarele de parbriz clasice
Dupa multi ani de la aparitia eficientelor stergatoare de parbriz tip aero, stergatoarele clasice se regasesc inca pe automobile. Tinand cont ca se gasesc stergatoare aero la 10 lei bucata, marturisesc ca nu vad o ratiune economica pentru care masini model 2010 se mai livreaza cu stergatoare clasice). Exemple: Dacia (toata gama), Renault Fluence, Chevrolet (Spark, Cruze, Aveo), etc.

Tijele de inchidere centralizata
Disparute de pe mai toate modelele cu pretentii de modernism, au aparut pe unele modele ultramoderne cum ar fi Opel Insignia, Chevrolet Cruze, Opel Astra. Pe langa faptul ca sunt mai complicate constructiv sistemele de incuiere ale masinii, nu vad o utilitate reala a acestora.

Semnalizatoare laterale
Cu mult timp in urma s-au inventat semnalizatoarele integrate in oglinzile retrovizoare. Arata bine, lumineaza corespunzator, instalatia electrica aferenta este mai simpla, se elimina o operatiune de gaurire a fiecarei aripi si exista chiar si un castig aerodinamic prin renuntarea la cele clasice.

Cu toate acestea, constructori renumiti mentin din considerente inca neclare mie, aceste relicve pe masini altfel foarte noi si cu o aerodinamica deosebita (Opel Insignia, BMW seria 3, Chevrolet Cruze, etc).

Duzele spalatoare de parbriz amplasate pe capota
S-au gasit de mult solutii pentru ascunderea inesteticelor duze spalatoare ale parbrizului, prin mutarea de pe capota sub capota. Frumos, elegant, aerodinamic si eficient demersul. Din pacate nu toti sunt de aceeasi parere. Noul Ford Mondeo le are, Ford Fiesta le-a lasat pe capota, Chevrolet Cruze la fel. Dacia nu putea lipsi, la fel si altii. Urat!

Spalatorul de parbriz fara inalta presiune
Ai o masina de 20 000 de euro, lansata anul acesta, cutie automata, xenon, trapa, piele, etc. Parbrizul e murdar si plin de musculite lipite. Dai sa speli si surpriza: doua jeturi anemice de apa (sau 4 sau 6, nu conteaza) sunt aruncate pe parbriz si incaraiate de stergatoarele tip vechi actionate manual.

Langa tine, la semafor, un cee’d de 11 000 de euro sterge parbrizul elegant, cu stergatoarele aero ultimul tip, in prezenta unor jeturi de apa pulverizate cu inalta presiune. Sincer, te simti penibil. Exemple nenumarate: Chevrolet Cruze si compania, modele Renault, Dacia si altii.

Deschiderea portbagajului numai cu cheia
Chevrolet Spark, o masina minunata de oras, te umple de nervi cand vrei sa accesezi portbagajul. Se poate doar cu cheia, sau la varianta de varf si din interior. Pai daca vin cu bratele pline, parca mai comod e sa apesi pe ceva la portbagaj si sa se descuie. Pana si Dacia a trecut de faza asta penibila. Poate avem noroc si se trezesc toti ca economia nu se face la un buton…

Comenzi logice pentru stergatoarele de parbriz si luneta
Nu e deloc greu. VW are pe toata gama. Restul se cred mai destepti. Oare e asa scump si complicat ca atunci cand ai farurile pornite si stergatoarele de parbriz functioneaza, spalatorul de faruri sa mearga si el, automat, din timp in timp? Sau cand ai stergatoarele fata in functiune si dai cu spatele, stergatorul de luneta sa plece si el o data?

E chiar atat de costisitor? Aparent da pentru multi constructori si dedic acest fragment pentru Dacia-Renault, care reuseste o performanta rara. Stergatoarele lor nu pleaca nici macar cand actionezi spalatorul (la Dacia). De ce? Ca la Dacia e aceeasi unitate de control ca la Renault, doar putin dezactivate unele functii… Adica dezactivandu-le, cum ar veni, c’est economique?

Comanda torpedou inaccesibila soferului
Inca mai exista autoturisme noi care au amplasat sistemul de deschidere/inchidere al torpedoului la o distanta apreciabila de posibilitatea fizica a soferului de a-l atinge. Normal, unii producatori de automobile au descoperit de mult ca, in general, automobilele merg in medie cu 1,6 oameni la bord – adica soferul si inca ceva uneori.

Adica soferul e cel care isi baga/scoate ceva din torpedou (fara conotatii…). Sa inteleg ca atunci cand coreenii de la Kia au mutat clapeta torpedoului mai in dreapta la faceliftul cee’d, a fost “smart move”? Nicidecum. Torpedoul era perfect inainte… Si nu numai Kia a gresit la faza asta!

Comanda reglare faruri pe cablu
Duster s-a lansat cu mare fast in Maroc. Se pare ca e foarte bun pe teren greu. Nu comentez calitatea interiorului. Sunt sigur ca s-ar incadra fara probleme in specificul articolului de fata. Va intrebati de ce? Contine o relicva istorica deja, de pe vremea Daciei 1300. Comanda de reglaj a farurilor pe cablu…

Da, stiu, probleme de cost, dar eu unul renuntam bucuros la pielea de pe scaune daca ofereau clima automata si reglaj electric la faruri. Cum spun francezii? Valorizant, statutar, cu design modern? De la Tico incoace nu am mai intalnit modernismul asta la reglarea farurilor pe vreo masina…

3 Responses

  1. cezar says:

    Nu ma gandesc la costurile legate de lungimea cablajului. O oglinda este mult mai expusa loviturilor/socurilor decat o aripa. Ti-a atins cineva oglinda, foarte probabil sa o schimbi pe toata avand si semnalizarea inclusa. Tinerea in viata a unor furnizori cateodata este un obiectiv al producatorilor, atat timp cat au un parteneriat bun sau ar trebui prin schimbarea unuia sa inmulteasca numarul lor. Ma rog, e o alta discutie.
    Stiu ca e mai greu sa descoperi o duza sub capota si inghetata decat sa o regasesti pe capota. Treaba cu designul e cum zici tu.
    Solutiile ieftine sunt cele mai simple si poate cele mai proaste, asa e , dar fac auto mai ieftin la achizitie.

  2. cezar says:

    Unele observatii sunt bune.
    Semnalizatoarele se tin pe aripa datorita unor standarde. In plus, sunt mult mai putin expuse, iar solutia este mai ieftina.
    Duzele amplasate pe capota sunt mai usor de curatat de zapada si gheata.
    Pe scurt, masinile ieftine au solutii constructive ieftine.

    • turatiimaster says:

      Eu nu cunosc standardele de care vorbesti. Mai putin expuse nu vad de ce ar fi, totusi cele din oglinda retrovizoare sunt mai sus. Mai ieftin? Nu cred, necesita cablaj electric mult mai lung decat in cazul in care sunt in oglinda retrovizoare, plus o gaura in fiecare aripa, plus manopera suplimentara la montare. De fapt ratiunea de a le lasa pe aripi am aflat-o mai tarziu si este tinerea in viata a unor furnizori care nu sunt suficient de competitivi pentru a face trecerea la amplasarea semnalizatoarelor in oglinzi.

      Duzele amplasate sub capota au alte avantaje (design, aerodinamica, protectie relativa la intemperii, iar curatarea lor se face la fel de usor ca in cazul celor de pe capota.

      Solutiile ieftine nu sunt intotdeauna cele mai bune.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.