Teoria relativităţii şi preţul combustibilului: exclusiv în România

Nu vreau să fac decât o scurtă consideraţie asupra preţului combustibilului din România. Am totuşi câteva nelămuriri privind explicaţiile hilare care ne sunt servite de mai marii ţării şi de companiile petroliere în ceea ce priveşte creşterea necontrolată a preţului pentru combustibilii petrolieri. Poate se găseşte cineva să mă lămurească şi pe mine, este evident că nu înţeleg eu cum stă treaba.

Aşadar, matematica spune că 1 plus 1 egal 2 şi, vrând nevrând, trebuie să ţinem cont de matematică atunci când facem consideraţii privind preţul. Ca atare, atunci când guvernul ne spune că trebuie să aliniem preţul combustibililor cu cel din UE, că aşa doreşte UE, vine firesc întrebarea: de ce nu aliniem şi salariile cu cele din UE, întrucât matematica e aceeaşi. Mai exact, din salariu poţi cumpăra atâta combustibil, ca atare dacă se doreşte o nivelare-egalizare-aliniere, să se facă mla toate nivelurile, aşa ar fi normal. Să se facă şi autostrăzi ca în UE, servicii ale statului ca în UE, preţuri ca în UE, salarii ca în UE. Logica şi matematica elementară aici te duc.

Bun, o să vină oameni deştepţi să spună că nu e aşa, că de fapt productivitatea e cheia, că noi nu putem fi eficienţi într-atât încât să putem avea salarii ca în UE, că trebuie întâi să muncim mai cu spor, să fim productivi. Mda, bun, dacă e aşa, atunci combustibilii, care se fac în România, evident, că nu-i aduce OMV din Austria cu trenul, ce au ei în mod special de trebuie să fie “aliniaţi”? Au preţul prea mic? Păi înseamnă că suntem competitivi când producem combustibil, nu? Asta ne spune matematica. Dacă nu cumva devine şi ea relativă.

Vin alţii şi explică, da, dar de fapt numai o parte din combustibili vine din producţia internă, că nu ne ajunge petrolul, iar preţul petrolului s-a mărit foarte mult în ultima vreme, iar cotaţiile internaţionale ne obligă să ne aliniem. Un dobitoc poate înghiţi această minciună penibilă, însă un  individ cu capul pe umeri întreabă: bine, dar acum 2 ani când era 130 de dolari barilul de petrol, benzina era 3,5 lei în România, acum, în 2011 practic, când e barilul 90 dolari, cum de e benzina 5 lei şi peste? A dracului matematică asta…

Altul, mai pragmatic, găseşte o explicaţie mai raţională: accizele, tva-ul etc. Mă plictiseşte, nu vreau să-i stric bucuria. De curiozitate, ştie cineva cât costă litrul de benzină la poarta rafinăriei? Nu vă spun, ca n-avem nevoie de altă revoluţie.  Dar e de reţinut ceva. Şi apa e mai scumpă…

Să aveţi un 2011 mai bun!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.