Circulam si ziua cu luminile aprinse?

Oricare dintre noi, participantii la traficul rutier, a observat autoturisme care veneau din sens opus avand farurile aprinse, in ciuda faptului ca afara era ziua. Reactia imediat urmatoare era fie ridicarea piciorului de pe acceleratie, convinsi ca urmeaza un “radar” amplasat de Politia Rutiera, fie judecarea “aspra” a vinovatului, cu reflectii de genul : “idiotul a uitat luminile aprinse!” sau “uite-l si pe ala, se crede smecher!”.

In ultima perioada s-a remarcat o crestere a numarului celor ce circula cu faza scurta aprinsa (mai ales autoturismele straine noi), chiar in cazul rularii în oras, dar cu precadere in traficul extraurban. O analiza mai atenta a situatiei poate “umbri” acele “reflectii” de care pomeneam anterior.

Circulatia cu farurile aprinse implica o serie de aspecte, unele pozitive iar altele negative, un lucru fiind insa sigur: daca ai luminile de intalnire aprinse esti remarcat de ceilalti de la o distanta de doua ori mai mare decat in mod obisnuit (exista studii ce dovedesc acest lucru).

Numeroase tari europene au introdus obligativitatea circularii cu faza scurta a farurilor aprinsa, unele fortate de clima predominant rece, caracterizata de ceata si vizibilitate scazuta (Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia, Suedia), altele din dorinta de a spori securitatea participantilor la traficul rutier (Slovenia, Letonia, Ungaria).

Culoarea inchisa a automobilului (negru, gri) face ca, in anumite conditii meteo, acesta sa fie aproape invizibil pentru ceilalti participanti la trafic, existand pericolul real de accident.

Farurile aprinse sporesc siguranta pe sosele dar au si implicatii economice si sociale mari. Becurile se ard si ele de doua ori mai repede, fapt ce conduce la anumite cheltuieli suplimentare, legate de inlocuire, cum ar fi achizitionarea unora noi si reglarea farurilor intr-un service specializat. Bateriile auto vor fi solicitate mai mult, deci durata lor de viata va scadea drastic, fiind necesara inlocuirea lor la intervale mai mici de timp.

Nu trebuie uitat nici consumul de combustibil, ce sporeste cu circa 8 procente atunci cand se circula cu farurile aprinse, deci apar cheltuieli in plus legate de alimentarea cu carburant. Deci, bucurie mare pentru vanzatorii de becuri, baterii auto si combustibili, ce prospera “pe spinarea bietilor automobilisti”.

Nu in ultimul rand, circulatia cu farurile aprinse constrange la o mai atenta analiza a masinii inainte de plecarea in trafic. Legislatia în vigoare prevede obligativitatea functionarii corecte a sistemului de iluminare si semnalizare, deci automobilistul va fi oprit în trafic si ziua, de catre agentii de circulatie, daca ceva nu este in regula cu luminile.

Dezavantajul vine din faptul ca primesti o amenda substantiala, reversul medaliei fiind insa la fel de important: noaptea, pe sosele vor circula autoturisme cu instalatia de iluminat functionala si corect reglata (nu ca acum la noi), deci se pot evita accidente cu consecinte foarte grave.

(!) – Legea 49/2006 a prevazut, in sfarsit, ca la circulatia interurbana autovehiculele sa aiba faza de intalnire aprinsa si in Romania.

15 Responses

  1. costin says:

    dupa parerea mea,circulatia cu farurile aprinse ziua in conditii de maxima vizibilitate are doar ratiuni economice ,care s-au punctat mai sus,poti sa mergi si cu faza lunga,daca esti in momentul potrivit la locul nepotrivit o tragi,atentia la volan e primordiala,nu cred ca cei care circula din sens invers cu farurile aprinse ziua, ma ajuta la ceva,dimpotriva as zice ,uneori.

  2. Dani says:

    faza cu bateria nu e pe buna,pt k in regim de drum , consumatorii sunt sutomat cuplati pe alternator de un releu si am impresia k nu numai in regim de drum

  3. Razvan says:

    E o idee foarte buna. Cui nu i s-a intamplat sa se trezeasca fata in fata cu vre-un idiot care mergea pe ploaie, pe ceata sau pe indserat cu farurile stinse. Nu e vorba de fite, nu e vorba de figuri, e vorba de siguranta fiecaruia. Consumul creste, dar cred ca cu 0.8%, nici AC nu creste consumul cu 8%la drum intins. E bine sa se aprobe legea asta, nu o sa mai avem surprizele despre care vorbeam mai devreme.

  4. Mihai says:

    M-ai linistit.Pana vine in Romania legea asta..10 vieti sa avem ca nu o sa fie

  5. mihai says:

    Vorbiti prostii.In Norvegia e obligatorie circularea cu faza scurta aprinsa nu numai din cauza vizibilitatii reduse,insa in caz de accident nu se admite sub nici o forma scuza aia idioata ca”dom-le nu te am vazut”.Toate autoturismele destinate pietei norvegiene au inclus un sistem de aprindere automata a fazei scurte la pornirea motorului.Intr-adevar este util circulatul cu faza scurta aprinsa nu numai in conditii de vizibilitate redusa,si nu numai util dar si recomandat.Amenda in Norvegia ustura tare daca nu respecti regula asta

  6. boby says:

    mihai cam are dreptate.
    la noi nu e ca in tarile din UE unde se circula numai cu farurile aprinse din cauza anumitor factori.
    la noi vezi lumini aprinse numai la masini scumpe.
    daca dai o fuga pe dn1 si stai pe margine 10 minute o sa vezi ca 80% sunt cei cu xenoane.
    singurii care ii aprob sunt cei care merg cu viteza pe banda 1, au tot dreptul si sunt usor de vazut in retrovizoare.
    la restul e simpla grandomanie……dar si noi am face la fel 🙂

  7. Mihai says:

    Cine umbla in trafic cu luminile aprinse nu prea cred ca vrea sa se asigure ca toata lumea il vede si sa nu dea peste el.Chestia e ca toti “smecherii” care au o masina mai de fitze cu ceva xenoane sau altceva vor sa fie bagati in seama.Asta e parerea mea.

  8. sebi says:

    apride-ti farurile ca e mai bine asa… si faza cu descarcatul bateriei e vrajeala… ti se termina bateria ca o lasi oprita cu farurile aprinse… si e mult mai sigur cu ele aprinse, pe drumurile din afara oraselor.

  9. marius says:

    este adevarat este cel mai bine sa aprindem farurile ziua este mai sigur ca ceilalti ma vad ca circula masina mea si e mai siguranta,eu am cindus in calatorii 7 ani cu farurile aprinse si nu mi sa intamplat niciodata si nu am avut probleme cu bateria,recomand ca toti soferii e cel mai bine sa conduca farurile aprinse ziua reduce riscul de accidente!si nu cred se consuma mai mult combustibil pt farurile aprinse.

  10. Panduru Ion says:

    Crestere si scaderea frecarilor interne ale pieselor motorului aflate in miscare pot varia in functie de temperatura motorului dar si din cauza cuplarii/decuplarii compresorului de aer conditionat sau a alternatorului incarcat cu multi consumatori.
    Orice energie pe care o consumi in masina trebuie produsa de undeva, deci orice consum consuma.
    CONSUMUL CRESTE DACA AI MAI MULTI CONSUMATORI !

  11. Alex RGE says:

    Ν stiu ce sa zic dar la petarda mea de Dacie daca nu am aprins nimic alternatorul imi baga 13,8 V iar daca aprind farurile imi baga 14,2 V de aici eu nu inteleg decat ca bateria de acumulatoare se incarca mai bine cu farurile aprinse decat fara…asa ca circulati cu ele aprinse ca faceti un bine bateriilor de acumulatoare si sigurantei auto.

  12. Vlad Carstea says:

    Pt. Noris: motivul pentru care it creste consumul este simplu: altrenatorul trebuie sa stea mai mult timp in sarcina pentru a compensa consumul de curent facut de faruri! Alternatorul este antrenat de motor! Deci: iti creste consumul! Insa nu cred ca procentul este atat de mare cum s-a spus mai sus

  13. noris says:

    De ca sa creasca consumul de combustibil din cauza folosirii farurilor?Chiar as vrea niste amanunte tehnice la afirmatia asta…..parca am mai auzit undeva….

  14. Emil says:

    Ν e adevarata faza cu consumul marit, baterii obosite din cauza farurilor… Conteaza intr-un progent mult mai mic. Mult mai mult consuma un sistem audio puternic.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Privacy Preference Center

Marketing

1 - Registers a unique ID on mobile devices to enable tracking based on geographical GPS location. 2 - Used by Facebook to register impressions on pages with the Facebook login button. 3 - Tries to estimate the users bandwidth on pages with integrated YouTube videos. 4 - Registers a unique ID to keep statistics of what videos from YouTube the user has seen. 5 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 6 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 7 - used by AdUnity.com for ad serving purposes, 8 - used by AdUnity.com for ad serving purposes

1 - GPS (Youtube.com), 2 - Impression (Facebook.com), 3 - Visitor Info Live (Youtube.com), 4 - YSC (Youtube.com), 5 - auguid (AdUnity.com), 6 - x0.gif (AdUnity.com), 7 - x1daid (AdUnity.com), 8 - x1guid (AdUnity.com)

GDPR

1 - only to comply with GDPR requests, 2 - only to comply with GDPR requests.

1 - GDPR allowed cookies (Turatii.ro), 2 - GDPR consent types (Turatii.ro)

Traffic

1 - Visitor statistics, 2 - Visitor statistics for ranking site in auto category, 3 - Visitor statistics

1 - trafic_h (Trafic.ro), 2 - trafic ranking (Trafic.ro), 3 - trafic_v (Trafic.ro)