Pentru ce optionale merita sa platim?

Un alt subiect interesant, mai ales intr-o lume in care automobilul nu mai este privit de mult doar ca un mijloc de transport, poate fi considerat modul in care ne alegem dotarile optionale ale automobilului pe care tocmai urmeaza sa-l comandam. Ne sunt ele utile, avem nevoie imperios de ele sau sunt doar bani aruncati in vant?

Desi dotarile optionale aparent contribuie la valoarea de revanzare a unui automobil, iar pe timpul utilizarii pot conferi un anume grad de confort in plus fata de o echipare standard, totusi, de cele mai multe ori nu isi justifica banii investiti (nu putini…).

O sa incercam o analiza atenta a dotarilor optionale uzuale, fara a o considera exhaustiva, pentru a vedea care dintre ele sunt eficace, utile in traficul real, dar si cum contribuie ele, pozitiv sau negativ, la costurile totale de achizitie ale unui automobil.

ABS
O dotare care este deja un standard in majoritatea tarilor lumii, ramane totusi optionala in unele cazuri, fiind oferita la preturi modice. Se recomanda adaugarea pe lista de optionale inainte de achizitionarea unui automobil. Ofera siguranta activa sporita si valoare in plus la revanzare.

ESP (Electronic Stability Program)
Se fac eforturi mari de catre FIA (Federatia Internationala a Automobilului) pentru introducerea ca dotare obligatorie in dotarea de serie a automobilelor noi a ESP, beneficiile aduse de acest sistem fiind deosebite. Ca fapt divers, in 2002, 1200 de vieti ar fi fost salvate de la moarte, daca automobilul cu care se deplasau, ca soferi si pasageri, ar fi fost dotat cu ESP! Oferite uneori la pachet ABS + ESP + EBD (Electronic Brakeforce Distribution), sunt optiuni care merita sa fie platite, pentru ca pot sa va salveze viata chiar fara sa realizati…

Aer conditionat
Pentru climatul tarii noastre sistemul de aer conditionat e necesar, poate ca nu indispensabil. Ramane insa o dotare care merita platita, pastrandu-si valoarea la revanzarea masinii. Aerul conditionat cu reglare automata este mai scump cu 3-500 euro in general, dar isi merita cu prisosinta banii.

Controlul tractiunii
Uneori gresit considerat ca fiind o optiune doar pentru automobilele puternice, controlul tractiunii (TC, TCS) este o dotare suplimentara deosebit de utila mai ales iarna. In conjunctie cu un set de pneuri adecvate sezonului, poate face diferenta intre o vacanta frumoasa si una ratata, fiind uneori la fel de eficace ca un sistem 4×4. De luat in considerare la cumpararea unui automobil.

Tempomat – control automat al vitezei
Nu exista masina mai rasarita sa nu aiba in dotare un astfel de sistem de control al vitezei, mai ales la noi in tara, Realitatea este ca, facand abstractie de cele doua “autostrazi” ale Romaniei, infrastructura rutiera autohtona concura cu succes la inutilitatea unui astfel de sistem. Asadar, daca nu vizitati Europa de 6 ori pe an, tempomatul nu isi face banii in Romania, orientati-va spre altceva…

Sistem de navigatie
Alta dotare “relativa” pentru soferii autohtoni, “the navigation system” ramane cu semnul intrebarii, mai ales ca hartile actualizate pentru Romania de abia incep sa apara. Uneori insa, sistemul de navigatie poate fi folositor, depinde mult in ce scop este folosit automobilul. Asadar, ramane optiunea viitorului proprietar daca isi da banii pe un astfel de sistem.

Airbaguri suplimentare
Nu se pune la indoiala utilitatea unor airbaguri suplimentare, contributia lor la siguranta pasiva fiind covarsitoare in caz de accident. Personal as prefera sa achizitionez alte sisteme de siguranta activa, care sa ma ajute sa previn un accident, decat sa am 8-10 airbag-uri care sa ma scape (si tot e o chestiune de noroc), asadar ramane o optiune subiectiva daca merita sau nu. Daca sunt bani, atunci sunt si 10 airbag-uri… Minim 2 sunt obligatorii.

Faruri auto-adaptive
Scumpe, ultrasofisticate si “fitoase”, farurile autoadaptive vor fi probabil obligatorii in cativa ani. Cine a condus un automobil cu faruri autoadaptive o data in viata stie ca urmatoarea sa masina va avea asa ceva. Merita!

Pseudo-sisteme mai ieftine au aparut chiar si in clasa mica, folosind, in locul unor servomecanisme care sa miste becurile si oglinda farului, doar becuri suplimentare amplasate la unghiuri atent studiate, ce se aprind la anumite grade de rotatie ale volanului. Relativ ieftine si cel putin la fel de eficace, nu trebuie sa lipseasca din dotarile unei masini moderne.

Computer de bord
Nu a intrat inca in dotarile standard, dar cat de curand va devini uzual pe orice automobil nou. Computerul de bord nu este o dotare fara sens sau un moft cum il mai denumesc unii. Isi dovedeste utilitatea fara tagada, ajutand mai ales la gasirea modului optim de conducere pentru un consum minim de combustibil.

Senzori de parcare
In traficul urban sunt extrem de utili, prevenind avarii minore pe care chiar si cel mai experimentat sofer le poate face, oricat de mult s-ar stradui. Nimeni nu poate acoperi cu privirea toate capcanele pe care le ascunde mediul urban: tevi de aerisire gaze, mici gardulete, borduri inalte, etc. Macar o parte sunt vazute de senzorii de parcare, in plus ajuta la efectuarea facila a unor parcari in locuri dificile.

Tapiterie din piele
Simbol al luxului, tapiteria din piele se caracterizeaza printr-o buna rezistenta in timp. Costul ridicat o mentine in preferintele subiective, avand si avantaje si dezavantaje. Vara se incinge foarte tare, asadar aerul conditionat va trebui sa fie pornit tot timpul; se murdareste insa mult mai greu decat o tapiterie clasica.

Indicator presiune scazuta in pneuri
Disponibil la un pret modic, sistemul ce indica la bord presiunea din pneuri poate fi o optiune adecvata, mai ales pentru un automobil cu pretentii. Sa stii in fiecare moment ce presiune ai in pneuri este vital pentru securitatea rutiera si a ocupantilor automobilului. Asadar se recomanda, mai ales ca pe viitor va fi o dotare standard la cumpararea unei masini noi.

No Responses

  1. didi says:

    Corect samo.
    Servo, clima, ABS, TCS si foarte utilii senzori.A!! bine inteles piele!

  2. samo says:

    In ordinea importantei: Servo, Clima, Inchidere (nu neap. cu alarma), ABS, Senzori de parcare, ESP…si piele pe scaune daca o fi buget. Pt. oras sunt de ajuns astea.

  3. ionut says:

    parerea mea e ca dotarile care fac diferenta sunt: airbag-urile,ABS-ul, aer-ul conditionat si cam atat. astea sunt vitale unui condus normal si relaxat. restul dotarilor sunt si ele bine venite si foarte bune,ideea e ca o sunt mai scumpe si daca nu ai bani nu ai ce sa faci si te multumesti minimul necesar.

  4. costel says:

    ca oricine dintre oamenii normali (nu de bani gata) am pornit de la o dacie care binenteles nu avea dotari de nici un fel iar acum am ajuns la una pe care am abs tcs esp airbag(uri)etc Parerea mea este ca sevodirectia AC ul abs ul si airbagurile sunt cele mai de luat in seama cele mai folosite uzuale si deloc un moft

  5. cristi iris says:

    la capitolul dotari optionale avem de scris 2 pagini… daca am pune cam tot, am putea aproape dubla pretul masinii… nu a fost trecutla doatri..incalzirea in scaune, bluetooth, comenzi pe volan, oglinda heliomatica oglizi rabatabile electric, volan reglabi, torpedou cu racire…Doamne cite mai sunt.

  6. Andrei says:

    Am o singura obiectie. Scriai ca preferi sisteme de siguranta active care sa te ajuta sa previi accidentul decat o caruta de airbag-uri care sa te ajute “doar” daca ai pierdut controlul. Perfect adevarat pana la un punct, adica pana la acel prag cand totul depinde doar de tine. Ce te faci cu esp-ul daca intr-o intersectie cineva uita ca nu are voie sa treaca pe rosu si te loveste din plin in lateral?? Atunci ti-ai fi dorit sa ai airbag-urile suplimentare. Eu spun ca daca tii la siguranta ta, esp-ul si celelalte sisteme active ar trebui sa mearga mana in mana cu airbag-urile. Defapt prefer 10 airbag-uri in fata esp-ului (asta in eventualitatea in care am de ales). Fara esp, conteaza doar greselile mele, dar fara airbag-uri conteaza greselile si comportamentul celorlalti participanti in trafic, care nu depind decat in ff mica masura de tine (sau cel de la volan)

  7. Johann says:

    mai perpedes matematica asta iti cam joaca feste, frate… 8000+150%, sub nici o forma nu iti da 12.000. Mai incearca… In ceea ce priveste dotarile opionale, sunt de acord cu tine in ceea ce priveste ESP-ul. De 2 ani am o masina dotata cu ESP, am facut aprox. 40.000 km si intr-o singura situatie a fost nevoie sa intervina, dar daca nu intervenea, nu era nici o proflema, nefiind o situatie limita (cu exceptia micilor demonstratii controlate facute pe un drum inzapezit), asa ca nu consider ESP-ul ca fiind strict necesar.

  8. Perpedes S600 says:

    Optionalele astea sint bune si frumoase ele, dar te rup la buzunare. Un exemplu: Opel Corsa (nou) 3/5 usi: cam 8000E, optionalele pentru el vreo 12000E(aproximativ). Pai, e normal sa cresti valoarea masinii cu 150% cu toate draciile astea. Nu zic ESPul e util (uneori), dar farurile adaptive sint cam de fitze.

  9. XXX says:

    ce recomand eu cu sinceritate: ABS, ESP, cat mai multe airbag-uri si XENON… restu` e la alegerea fiecaruia

  10. marian says:

    Gibi trebuie pornit da nici asa des…. Eu zic ca optiunile sunt necesare sau nu in functie de fiecare. Sigur ca fiecare isi doreste o masina “full option” dar nu intotdeauna ABS-ul te ajuta sau nu intotdeauna TCS-ul te multumeste. Sunt masini f. scumpe care nu vin nici macar cu servo-directie(bineinteles ma refer la masini sport)

  11. GiBi says:

    Cu putina rabdare ii invatam pe toti si vor fi destepti.

    AC este util iarna deoarece instalatia de aer conditionat nu doar raceste, dar si usuca aerul, iar geamurile nu vor acumula condens. Aerul conditionat (rece) care iese din instalatie este apoi incalzit in aeroterma, sirocou sau radiator ca sa intre apoi in habitaclu cald si uscat. Asa ne place.

    Apoi AC trebuie pornit obligatoriu si iarna macar o data pe saptamana cate zece minute pe principiul ca daca nu o … “rugineste”.

  12. chesnut says:

    Mai, da ce ar fi sa intrebi tu niste soferi pro sa vezi ce-ti spun…

  13. Scoci says:

    Si de ce tie-ti foloseste AC iarna? Mai facut foarte curios

  14. Scoci says:

    chesnut
    Tot ce vrei tu gasesti in material prezent LOL LOL

  15. chesnut says:

    Pe linga cele mentionate mai sus ar mai fi citeva dotari ptr care eu as fi dispus sa platesc:1.airbag-uri frontale si laterale(nu cred ca mai e nevoie sa precizez la ce folosesc),2.aer conditionat(e f util atit vara cit si iarna), 3.scaun sofer reglabil pe inaltime si lombar.Ar mai fi,dar ii mai las si pe altii sa-si spuna parerea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.