Rulota, pensionarul şi civilizaţia

Dacia-1300-cu-numar-interesantNu vreau să încep cu un clişeu gen “în Europa civilizată”. Mai degrabă aş spune “în România civilizată”. Sună mai bine, deşi e doar o chestiune de viitor.

Am observat că proprietarii de rulote din ţara noastră au o problemă şi, dacă stau bine să mă gândesc, nu e doar a lor.

Oamenii îşi cumpără rulote, le folosesc o lună pe an (asta în cel mai fericit caz), apoi le trântesc pe locul de parcare din faţa blocului sau vilei (loc închiriat sau nu).

Ceea ce ne aduce în faţa problemei. Dacă omul are o rulotă, atunci are şi o maşină cu care trage rulota. Adică are nevoie de 2 locuri de parcare, în Bucureşti cel puţin, legislaţia interzice alocarea a mai mult de un loc de parcare pentru un apartament.

Deşi, în blocul în care stau eu, sunt 24 de locuri de parcare şi sunt alocate la 12 apartamente – fiindcă se poate, dacă ştii unde să depui argumentaţia (financiară desigur, şi la negru). Are familia 2 maşini are şi 2 locuri de parcare, deşi locuieşte într-un singur apartament… Şi mai e şi o rulotă.

Extrapolând puţin, deşi treaba pare semi-legală, întrucât poate omul cu rulota îşi plăteşte locul la ADP, totuşi nu e normal. Se blochează accesul la respectivul loc de parcare al unui autovehicul şi, în plus, prin mijloace iar semi-legale, omul îşi mai procură un loc de parcare – ocupând astfel 2 locuri…

Nu mă refer la cazurile particulare, ci în general. Rulotele n-au ce căuta în parcările marilor oraşe şi nici ale celor de provincie. Rulota trebuie să stea în spaţii special amenajate pe timpul cât nu este folosită. Nu cred că e mare filozofie să iei un teren la marginea unui oraş, să-l îngrădeşti, să amenajezi o parcare pentru rulote şi să percepi o taxă de bun-simţ proprietarilor pentru a le permite să parcheze rulotele acolo.

Există probleme. Românii nu sunt obişnuiţi să plăteasca pentru astfel de servicii (e mai simplu să mai retezăm locurile de parcare la bloc). Românii întreprinzători doresc să se îmbogăţească peste noapte şi vor cere 500 de euro pe an pentru un loc de rulotă, ceea ce niciun om cu scaun la cap nu va accepta să plătească…

Şi totuşi, ideea e bună. Primăria să interzică accesul rulotelor în parcările ADP şi, de asemenea, în parcările neplătite din localităţi (lucru foarte normal, raportându-ne la clişeul cu Europa – unde nu pot campa nicio oră şi nici peste an în afara spaţiilor amenajate pentru camping).

În plus, românii, că despre ei vorbim, au mers mai departe cu ideea de rulotă. Acum găseşti prin toate cartierele remorci, cu bărci de pescuit sau mini-iahturi care se prăfuiesc în aşteptarea săptămânii din vară în care vor vedea marea, ori chiar camioane de firmă care se scorojesc sub acţiunea factorilor de mediu, abandonate pentru că e mai simplu decât să-ţi ocupi parcările firmei…

Şi dacă tot ne-am pornit, să amintim şi de incompetenţa primăriilor de a ne scăpa de rable, în ciuda programului Rabla. Luaţi rablele de pe străzi! Ocupă locuri de parcare inutil.

Când vom introduce sistemul de control al străzii cu un agent dedicat care să verifice din 10 în 10 minute ce se întâmplă pe stradă (parcare neregulamentară, neplata parcării, parcare pe interzis, maşini abandonate etc), fiind în strânsă legatură cu firmele de ridicări, vom împuşca doi iepuri deodată. Luăm rablele şi renunţam la haiducia făcută de hingherii de maşini (denumire absolut corectă).

Mai există o specie (şi stau de prea mult timp în Bucureşti ca să vorbesc în necunoştinţă de cauza) – pensionarul cu maşinp. Oameni de 70 de ani, cu Dacii de 30 ani, nu negaţi, îi ştim cu toţii. Pensionarul care acoperă maşina cu prelată când plouă şi o scoate când e soare.

Pensionarul care toamna o pregăteşte de iarnă, îi reglează distanţa dintre patine, îi perie bujiile, o şterge de praf şi-i pune prelată. Nu înainte de a-i da o cheie. “Merge ca unsă”! Şi altă cheie vede toamna viitoare, nu şi kilometri, că n-au bani de benzină.

Tot ce am amintit aici este o realitate. Civilizaţia n-a venit niciodată singură. Civilizaţia se impune cu forţa. Avem nevoie de civilizaţie, ar fi bine să înţelegem cu toţii asta, chiar şi cei care avem rulote, bărci şi… maşini.

3 thoughts on “Rulota, pensionarul şi civilizaţia

  1. […] scris, de multe ori, despre problemele locurilor de parcare, una din cauzele lipsei acestora fiind ocuparea spaţiului public şi chiar al locurilor de parcare disponibile, cu maşini […]

  2. […] de mare tonaj in Bucuresti? Ce cauta autogarile de calatori in centrul orasului? De ce se permite parcarea de rulote (remorci, barci) in parcarile de […]

  3. […] sectorul 1 al Capitalei, masinile abandonate (Oltcit-ul), rulotele si TIR-urile stapanesc la propriu domeniul public. Din timp in timp, un oficial al primariei le mai […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.