Am condus Duster facelift şi mi-a plăcut!

Dacia Duster 2013E mult de scris şi nu mai am atâta răbdare, de când am început review-urile video, scrisul a rămas pe un plan secundar.

Am condus Duster facelift, în Franţa, la lansarea internaţională, şi, spre uimirea multora care înjură copios această maşină, fără să înţeleagă ce înseamnă un SUV, mie îmi place, chiar foarte mult.

Din păcate, mergând fără cameraman, m-am simţit cam stingher, neputând să-mi fac meseria aşa cum mi-aş fi dorit, adică să povestesc pe viu ce părere am despre modificările aduse modelului.

Partea pozitivă, fiind fără stresul filmărilor, am putut să conduc mai relaxat, să mă concentrez la punctele forte şi la cele slabe ale maşinii.

Da, nu consider că am facut un test în adevăratul sens al cuvântului, deşi am condus destui kilometri, ba mai mult, am avut şi un atelier 4×4, în care am văzut capacităţile off-road. Test va fi când Duster va veni la noi, în faţa camerei video şi în vizorul meu, atunci vom povesti altfel…

Concluzia după atelierul 4×4? Niciun posesor de Duster întreg la minte nu îşi va băga maşina în ce am băgat-o noi acolo (şi a ieşit…).

Adică, Duster ne-a arătat înclinarea laterală de 30 grade, groapă cu apă cu înclinare ameţitoare şi ieşire la fel de abruptă, zonă de încrucişare punţi unde maşina a mers singură (fără ambreiaj, fără acceleraţie, fără frână), doar în modul 4×4 Lock şi a performat excelent (versiuni diesel 4×4).

În plus, am avut parte de urcare şi coborâre de rampă şi pantă cu un grad de dificultate foarte ridicat, demonstraţie cu rază de bracaj (întoarce între jaloane foarte bine), adică lucruri pe care le întâlneşti în traficul de zi cu zi (chiar şi groapa cu apă – dacă ne imaginăm un pasaj inundat).

Toţi ziariştii auto prezenţi au concluzionat: dacă ai avea Duster, nu ai intra în acel parcurs 4×4, l-ai ocoli. Şi eu, cu Isuzu D-Max, aş ocoli, mai degrabă, decât să mă încumet. Şi toate Dusterele au trecut cu brio, prin aceste probe.

În fine, faţă de modificarile deja anunţate la lansarea oficială din România, am putut vedea la lucru motorul 1,2l TCe de 125 CP. Momentan există doar pe Duster 4×2, în viitor vom avea şi pe 4×4.

Senzaţiile dinamice sunt bune, am putut scoate un consum de 6,9l la suta de kilometri, conducând în general economic, la un condus mai alert, consumul se ducea în 8,5-8,8l, dar am zis să-i acord circumstanţe atenuante, motorul fiind nou, maşinile de test aveau sub 500 km la bord.

Condus în acelaşi stil, motorul diesel oferă un consum sensibil mai scăzut, în zona de 6,5l la suta de km, cu reprize viguroase, dar la un nivel de zgomot mai ridicat.

Sincer, 1,2l TCe e un motor foarte interesant, dar la Duster părerea mea e că motorizările diesel sunt ceea ce trebuie.

De remarcat silenţiozitatea, cei de la Dacia pretind că insonorizarea este îmbunătăţită mult, am auzit chiar varianta că ar fi de două ori mai bine insonorizat ca vechiul Duster.

Da, la 1,2l TCe, silenţiozitatea e prezentă, chiar şi când te duci în turaţii, la diesel însă insonorizarea e mai bună faţă de vechiul model, dar mi-aş fi dorit să fie mai ceva decât atât.

Cam toţi cei prezenti la lansare, inclusiv eu, au fost convinşi că sunt şi modificari la trenul de rulare, infirmate însă de oficiali. Senzaţiile de suspensie mai confortabilă erau de fapt false senzaţii provenite din insonorizarea mult mai bună, rularea părând mult mai fină.

Bordul este o surpriză plăcută, mult mai practic şi mai arătos decât în poze, există spaţii de depozitare în plus, a apărut şi indicator de temperatură exterioară, comenzile pentru geamurile electrice sunt amplasate corect acum, pe panourile interioare ale portierelor.

Parcă şi scaunele sunt mai confortabile, unele materiale de pe portiere arată mai bine, una peste alta, concluzia mea despre interior e clară: mult mai bun decât la varianta anterioară de Duster. Practic şi destul de modern.

Un pic surprinzătoare poziţionarea sistemului Media Nav, cam jos, sincer eu nu mă prea cramponez de chestii din astea, însă în practică m-a deranjat şi pe mine, auzisem la colegi că se plâng, dar am zis că e doar o impresie. Însă nu, nu e doar o impresie, dacă era mai sus, era altă viaţă…

Eşti nevoit să-ţi iei ochii de la drum (în ciuda vocii sintetizate a navigaţiei) în situaţii de giratorii sau intersecţii complexe, unde vrei să vezi configuraţia drumului pentru un plus de orientare. Şi te cam deranjează.

Avem acum şi cruise control şi limitator de viteză, cu o poziţionare bună a butonului de selectare a acestora şi comenzi pe volan pentru control. În plus, tapiţerie din piele la modelele cu echipare de vârf.

Zgomotele la vânt continuă să se audă, nu atât de tare ca înainte, s-au montat noi chedere, mai elaborate, însă la viteze de peste 90 km/h începi să auzi diferite zgomote de vânt – nu e un capăt de ţară – se poate trăi cu ele.

Nu mai îmi amintesc exact cum avea Duster configurat portbagajul, însă acum mi s-a părut că e mai atent finisat, arată mai occidental, când deschizi hayonul parcă seamănă cu ce ştim de la maşinile moderne…

Se pare că, deşi neanunţat în comunicatul de presă, şi eşapamentul a suferit unele modificări (de altfel sunt multe modificări care n-au fost menţionate în datele oficiale, dar se văd cu ochiul liber). Poate însă să fie doar o diferenţiere a acestuia funcţie de variantă, 4×4 sau 4×2.

În ceea ce priveşte designul, noua grilă şi stopurile nu reuşesc să schimbe alura dinamică şi atletică a Dusterului, parcă mi-aş fi dorit o grilă mai apropiată de noile Logan şi Sandero, însă arată bine şi aşa.

Cam astea ar fi cele constatate după primul contact cu maşina. Sper să putem prezenta cât mai curând un serial video cu Duster 1,2l TCe, dar şi cu noile motorizări diesel, acolo vom lărgi puţin orizontul, una e o poveste şi alta e când vezi cu ochii tăi ce s-a schimbat…

Duster facelift e un pas înainte corect, va fi o maşină apreciată (în Franţa erau la tot pasul, fie Duster, fie Logan sau Sandero), în plus, preţul e uşor mai scăzut.

Rămâne cel mai ieftin SUV, în condiţiile în care are capabilităţi reale în teren accidentat (în limitele a ce se vrea un SUV – dar peste concurenţa directă), costurile de întreţinere fiind moderate (undeva la 1900 euro pentru 200 000 km parcurşi cu un motor diesel şi 1500 euro pentru 200 000 km parcurşi la 1,6l benzină).

5 Responses

  1. Buna ziua,

    Va invitam pe http://www.mudster.ro si pe facebook.com/mudsterromania pentru a vedea un Duster modificat exclusiv in Romania ! Veti regasi poze, filmulete, produse, sfaturi, prezentare Duster in Bucuresti !

    Va asteptam !

  2. Tudor P. says:

    Interesant, plus ca are si cotiera. Am vazut o imagine cu Duster facelift care avea cotiera si desi pare ceva banal, infrumuseteaza interiorul. Nu tin minte ca primul model sa aiba asa ceva.

    • dragos p says:

      salut Tudor, exista si la primul model ca pachet optional. sunt curios insa daca la versiunea facelift trebuie sa o ridici ca sa poti trage comod frana de mana.

    • robert says:

      Mai bate vantul prin masina la viteze de autostrada? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.